Barndomsmat

Fast den måste ändå sas "passas". Men kan inte åka bort och lämna den åt sitt öde eller hur man ska säga.
Näe?

Jag kör in den i ugnen och efter typ en timme lägger jag folie över och så kan den sköta sig själv i många många timmar. Jag har låg värme, typ 150 grader.
 
En sak som aldrig kommer in i mitt hus är alla de där sockriga flingorna som man fick till frukost som barn. Helt galet egentligen att föräldrar gav det där till sina barn samtidigt som de menade att godis äter man bara på lördagar.

Nu kom jag och tänka på en efterrätt som mamma gjorde till oss barn, inlagda persikohalvor med vispad grädde. Undrar om det hade varit gott idag?
 
En sak som aldrig kommer in i mitt hus är alla de där sockriga flingorna som man fick till frukost som barn. Helt galet egentligen att föräldrar gav det där till sina barn samtidigt som de menade att godis äter man bara på lördagar.

Nu kom jag och tänka på en efterrätt som mamma gjorde till oss barn, inlagda persikohalvor med vispad grädde. Undrar om det hade varit gott idag?

Sockriga flingor är bäst! :love: (Dock är det generellt jag som äter dessa och det är dessutom helg-flingor. Lite ordning och reda får det vara :D )
 
Näe?

Jag kör in den i ugnen och efter typ en timme lägger jag folie över och så kan den sköta sig själv i många många timmar. Jag har låg värme, typ 150 grader.

Fast hur många timmar? Och gör det något om man tänkt kolla på den efter tre men det visst blev fem timmar?

Ska det vara x h och det är kinkig om det råkar bli x +2 så måste den "passas"
 
Nu kom jag och tänka på en efterrätt som mamma gjorde till oss barn, inlagda persikohalvor med vispad grädde. Undrar om det hade varit gott idag?

Det brukade jag få som efterrätt hos mormor :love: Fast utan grädde, hon serverade dem i deras lag. Det var en såpass etablerad grej hos henne att min ena kusin rakt av kallade en persikohalva för "en efterrätt". Den andra efterrätten som kunde förekomma var Jacky chokladpudding med kaffegrädde på. Undrar om sådana säljs fortfarande? *plötsligt enormt sugen*
 
Fast hur många timmar? Och gör det något om man tänkt kolla på den efter tre men det visst blev fem timmar?

Ska det vara x h och det är kinkig om det råkar bli x +2 så måste den "passas"
Jag är inte så knusslig :D

Själva idén är ju att kålen ska mälta sig. Bli mjuk och söt. Under folien hålls det fuktigt och den kan gott stå i fem timmar utan problem. Mitt problem är snarare att jag är otålig och vill smaka för tidigt.....
 
Var definitivt kräsnare som liten och då är jag ändå fortfarande fruktansvärt kräsen.
Det ändå jag kan komma på att jag åt då men inte gör idag, är svålen och späcket på stekfläsket. Jag tog rubbet tills jag kom på hur äckligt det var. Numera tål jag inte det minsta lilla fett på köttet, undantaget är bacon. Och äter jag det ändå inte om det är för mycket fett på
 
Jag äter huvudsakligen vegetariskt (äter fisk) sedan över 30 år, så det är många maträtter jag inte ätit sen jag gick i skolan. Men ganska många av dem har jag skapat egna vegetariska varianter av, t.ex "korvstroganoff" (som jag dock haft problem att hitta korv-ersättning för men numera gör på quornfileer :d )
Det var inte mycket av skolmaten på min tid som var god, men jag minns fortfarande att jag tyckte att oxragu/biffragu med ris var väldigt gott.
Jag lyckas då och då komma ihåg att göra spenatstuvning till fisk. Och något som jag verkligen älskade som barn var rödspätta, kokt potatis och (hemgjord) mimosasallad. Tyvärr är jag ganska ensam i familjen om att äta det, men det händer faktiskt att jag gör mig till och lagar det till bara mig själv...
 
Var definitivt kräsnare som liten och då är jag ändå fortfarande fruktansvärt kräsen.
Det ändå jag kan komma på att jag åt då men inte gör idag, är svålen och späcket på stekfläsket. Jag tog rubbet tills jag kom på hur äckligt det var. Numera tål jag inte det minsta lilla fett på köttet, undantaget är bacon. Och äter jag det ändå inte om det är för mycket fett på
:o
Jag tycker svålen och fettranden är det godaste.....
 
I skolan fick vi någon from av "kebab" spett med ris och en gul sås. Kommer ihåg att jag gillade det jätte mycket! Aldrig ätit efter skoltidens slut dock. (Tyvärr!)
Skulle varit gott och testa igen:)
 
Chokladpudding med vispgrädde. Den som görs av pulver som rörs ner i mjölk (eller var det tom vatten?) Lyx för barnet och det bästa man kunde få hemma.
Skulle dock inte vilja äta den idag för jag skulle knappast uppskatta det på samma sätt och förstöra minnet.

Den andra efterrätten som serverades hemma var annanasskivor (direkt ur konservburk) med vispgrädde. Med lite tur kunde de stått framme tillräckligt för att inte vara kylskåpskalla (Ja, mamma hade alla konserver i kylen. Nej, det finns ingen vettig anledning till det.)

Urlänge sedan jag åt annanas då jag inte köper det pga. onödig importvara. Men hade varit trevligt att blanda i någon fruktsallad eller så ibland. Var även superförtjust i skolans vitkål- och annanassallad.

(Min syster som heter Anna kallade det för "nass". Hon trodde att det var hennes namn och inte en del av ordet man sade i början :laugh:)
 
Mina bidrag:

- Någon ”gratäng” i ugnen med blomkål, broccoli, ost och skinkbitar. Tror att de var enda ingredienserna.

- ”Risotto” bestående av helt vanligt kokt basmatiris blandat med köttbullar, korvslantar, gul lök och ärtor

- Stekt fläskkarré med ris och pulverbearnaissås

- Kokt torsk i äggsås med potatis

- Såna där frysta påsar med wokgrönsaker till typ allt.

- Falukorv i ugn. I snitten på falukorven var det ketchup senap och ost. Bredvid falukorven var det äppelbitar och lökbitar.

- Mannagrynspudding med saftsås (Inte som middag men efterrätt eller
 
En sak som aldrig kommer in i mitt hus är alla de där sockriga flingorna som man fick till frukost som barn. Helt galet egentligen att föräldrar gav det där till sina barn samtidigt som de menade att godis äter man bara på lördagar.

Nu kom jag och tänka på en efterrätt som mamma gjorde till oss barn, inlagda persikohalvor med vispad grädde. Undrar om det hade varit gott idag?

Sockriga flingor är bäst! :love: (Dock är det generellt jag som äter dessa och det är dessutom helg-flingor. Lite ordning och reda får det vara :D )
Flingor förstår jag inte alls. Kellog uppfann dem med syftet att de skulle vara den tråkigaste maten någonsin, någonslags självspäkning som skulle härda folk och få dem att sluta onanera, och sen har det säljts in som något alla ska äta??? Som ska vara gott??? Nej, world's biggest scam, tycker jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp