Midsommarblomster
Trådstartare
Jag träffade mina kusiner i helgen, som jag inte sett av på nästan 30 år. Det blev naturligt så att vi pratade barndomsminnen och jag fascineras av vad människor minns från sin barndom. De har inte varit i vår stuga sen mitten av 90-talet och ändå kunde de beskriva nästan varenda sten på tomten. Hur farmor och farfar satt på trappan och tvättade färskpotatis och att vi rökte fisk som vi fiskat själva. Att de byggde kojor nere i skogen och svor på att de skulle kunna hitta dem än idag. Man gick förbi ett gäng ormbunkar och över ett berg. Höll sig borta från björnlokan till höger. Vi täljde barkbåtar och la fiskenät. Men framför allt verkar alla minnas hur otroligt barnsliga våra pappor var. De klättrade upp på taket med en hink vatten och hällde över den som kom ut från ytterdörren, knuffade ner varandra i havet med kläderna på, tävlade om vem som klarade av att ligga längst i solen tills de alla såg ut som kräftor och vinglade där ifrån (hej 80-talet!) eller vem som kunde prutta högst i fiskebåten. De lekte med oss barn som om de vore barn själva och vi älskade det. Själv har jag ett särskilt minne av farfar som for efter några älgar som stod och åt på hans äppelträd, ramlade på vägen i sina otympliga träskor som han tillslut kastade efter dem.
Det var fint att höra alla minnen, eftersom det är få av de som var vuxna då som lever idag. Eller klarar av att ha kontakt med varandra.
Eftersom jag själv har barn som inom kort kommer in i den ålder som kommer att utgöra deras barndomsminnen så tänker jag mycket på sådant. Vad man minns. Det goda, det onda, det otippade. Jag är nyfiken på vad ni minns (särskilt), och jag är medveten om att det här är en tråd som kanske är mörk för många. Jag har all respekt för det. Det är givetvis frivilligt både att dela med sig och att läsa om andras minnen, om det är triggande. Personligen hör jag gärna många, och olika sidor av era barndomsminnen.
Det var fint att höra alla minnen, eftersom det är få av de som var vuxna då som lever idag. Eller klarar av att ha kontakt med varandra.
Eftersom jag själv har barn som inom kort kommer in i den ålder som kommer att utgöra deras barndomsminnen så tänker jag mycket på sådant. Vad man minns. Det goda, det onda, det otippade. Jag är nyfiken på vad ni minns (särskilt), och jag är medveten om att det här är en tråd som kanske är mörk för många. Jag har all respekt för det. Det är givetvis frivilligt både att dela med sig och att läsa om andras minnen, om det är triggande. Personligen hör jag gärna många, och olika sidor av era barndomsminnen.