Barnen har blivit för på.. *långt*

Beet

Trådstartare
Detta är väl ett så kallat "ilandsproblem" och många kommer noga tycka jag är lite löjlig nu....

För ett tag sen när jag, min syster och en tjej från stallet var ute och red träffade vi på några barn som bor i samma område som vi alla tre gör. Dom frågade om dom fick klappa hästarna och självklart fick dom det. Vi pratade lite med tjejerna och dom sa att dom väldigt gärna skulle vilja rida någon gång. Ena tjejen (runt 14 år) går på ridskola och jag har alltid vetat vem hon är då vi bor i samma område. Den andra tjejen (runt 10 år) bor också i samma område men hon har i stort sett bara klappat en häst i sitt liv och jag "känner" henne inte lika bra som den andra tjejen.

Självklart sa vi att tjejerna fick komma upp och rida en gång. Vi har snälla hästar och jag vet själv hur glad jag blev när jag var i den åldern och fick rida. Dock trodde jag och min syster (som delar på en häst) att det skulle vara en enhångsgrej.

Helt plötsligt en dag när jag och min syster skulle på träning så sitter dom i bilen med pappa och ska då följa med och kolla. ( då hade dom inte fått rida ännu heller ) Fine, jag störde mig inte så mycket på att det stod två till tjejer på lektaren. Klart dom kunde få följa med och kolla. Men min syster var måttligt irriterad på 10 åringen under den timmen. Hon tjatade om att få rida efter att träningen var slut, samtidigt som hom undrade hur lång tid det var kvar då det började bli tråkigt.

Min syster talade om för henne att hästen är trött efter träningen nu och det inte går att rida. Till och med 14 åringen sa till henne att hon måste förstå att hon inte kunde rida just den gången. Dock efter träningens slut så springer hon fram till mig och hästen och tjatar. Jag har MYCKET svårt att säga nej och sa lite motvilligt att hon kunde få skritta av honom. En överlycklig tjej hoppa upp, men hon satt och småsmacka hela tiden för att hästen skulle trava lite. (där sa jag faktiskt åt henne) sen när jag sa att nu räcker det, vi alla vill åka hem så fick man "tvinga" henne ur sadeln.

Under allt detta så talar dom också om att dom kan hjälpa till nääär som helst och att dom kanske kan börja ta hand om vår häst någon gång i veckan. Jättegulligt att tjejerna vill hjälpa till... Men, det känns inte bra :(

Dom fick komma upp och rida en gång med mig, vi red ut och tog en ganska lång runda så båda skulle få rida. 14 åringen är ju duktig med hästar så hon kunde rida själv, medan jag höll i när 10 åringen red. Det var mycket tjat från lilltjejen när den äldre tjejen red att hon inte orkade gå och ville rida igen. När jag sa att hon hade fått rida klart för idag, så sa hon att nästa gång ville hon rida mer. (även under denna ridtur pratades det om att dom gärna hjälpte till och kunde rida o.s.v.) Vadå nästa gång...jag trodde det var en engångsgrej.

Nästa gång ringde den äldre tjejen ringde och fråga om dom kunde få följa med till stallet. Jag talade om att det inte skulle bli någon ridning då för att en annan skulle rida vår häst då. Tjejerna följde med upp och mockade och fixade.Den äldre tjejen hjälpte till , medan den yngre bara prata och tjata när hon kunde få rida. Jag är så trött på henne, men har så svårt att säga åt på skarpen :( Den äldre tjejens mamma har till och med ringt och undrat när X ska få rida nästa gång. Då jag hade sagt att dom får rida en annan gång (dumt av mig jag vet, men jag tänkte inte att det skulle bli "imorgon" liksom)


Den äldre tjejen frågade häromdan om hon kunde få rida, jag har inte alls lika svårt för henne, inte min syster heller. Men vi känner att det bara blivit för mycket. Jag kan inte bara låta 14 åringen få rida och säga åt lilltjejen att hon inte får. Jag och min syster känner att det vi inte har något behov av att ha någon medryttare, eller sådär. Vi är ju två som delar på hästen och det räcker. Självklart kan dom få rida ibland, men vill inte ha någon fast dag i veckan och sådär.

Hur säger man åt tjejerna på bästa sätt att dom gärna kan få rida ibland, inte varje vecka, och inga bestämda dagar, utan att vara elak? Både jag och min syster känner att vi redan har det bra som det är. Vi behöver inte en tredje...fjärde.... Som kommer och ska sköta allt.

Hur ska jag göra?
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Det är väl inget konstigt att n gillar den ena tjejen men inte den andra? Fjortonåringen är ju faktiskt äldre och mer mogen. Jag skulle behandlat dem som de två individer de faktiskt är dvs gett dem ansvar och uppgifter efter vad de klarar av. Om tioåringen blir uttråkad av att vänta på sin tur är det hennes problem och inte erat.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Jag hade ringt deras föräldrar och talat om att det funkar inte att tjejerna ska följa med och rida titt som tätt.
Berätta att ni är två stycken som delar på denna hästen och ni har ett fungerande upplägg med träningschema osv och behöver ingen hjälp men tack ändå.
Var rak och ärlig och säg att ja det här blev ju inte som vi tänkt oss, utan ni hade tänkt vara snälla och bjuda på en ridtur som engångsföreteelse.
Vill de rida mera kan den äldre flickan leta medryttarhäst på tex blocket och den yngre skulle passa bra på den lokala ridskolan.

Det blir bara krångligare om du försöker vara snäll och linda in det och säga att det går bra ngn gång ibland, ngn gång ibland är antagligen oftare för dem än vad det är för dig ;)
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Det är klart att jag förstår att dom är i helt olika mognadsgrader. Men det är ju inte snällt att låta den äldre få följa med och inte den andra för jag tycker hon är för omogen som tjatar hela tiden och inte kan ta ett nej. Vi behöver ingen hjälp av dom barnen alls. Vi har redan andra som ställer upp om vi någon gång skulle behöva det. Jag kan låta dom få rida ibland, men som Pulkaskurk sa så är "ibland" kanske olika i varandras synsätt. Jag har väldigt svårt att säga ett rakt nej och lindar ofta in saker så det låter bättre. Jag är duktig på att ställa till det för mig. ( som nu till exempel ) Jag har också svårt att göra människor ledsna och därför är det så svårt att bara säga nej, vi behöver inte er hjälp.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Jag ska försöka prata med 14 åringen idag (hon ska komma upp och rida... Igen) och säga att vi inte har något behov av hjälp o.s.v även om det är snällt att hon erbjöd sig. Kan även säga till henne att det är många andra ryttare i trakten som alla gånger skulle vilja ha lite hjälp.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Om du vill vara snäll så kan du ju höra med vänner och bekanta om det inte finns ngn lämplig medryttarhäst till den större flickan?
Då framstår du ju som den snälla som fått fram en medishäst ;)
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Det är klart att jag förstår att dom är i helt olika mognadsgrader. Men det är ju inte snällt att låta den äldre få följa med och inte den andra för jag tycker hon är för omogen som tjatar hela tiden och inte kan ta ett nej. Vi behöver ingen hjälp av dom barnen alls. Vi har redan andra som ställer upp om vi någon gång skulle behöva det. Jag kan låta dom få rida ibland, men som Pulkaskurk sa så är "ibland" kanske olika i varandras synsätt. Jag har väldigt svårt att säga ett rakt nej och lindar ofta in saker så det låter bättre. Jag är duktig på att ställa till det för mig. ( som nu till exempel ) Jag har också svårt att göra människor ledsna och därför är det så svårt att bara säga nej, vi behöver inte er hjälp.

Fast det där håller jag inte med om! Jag har haft 2 tjejer som red lektioner för mig på mina hästar för många år sen.
Ett syskonpar, den yngre hade VÄLDIGT svårt för att lyssna precis som du beskriver det.
Å våra regler var att om hon ska få rida måste hon lyssna, lyssnar hon inte får hon kliva av hästen och gå hem med en gång!
Det fanns liksom noll tolerans mot tjat och egna påhitt.
Vilket fungerade relativt bra efter att ha tjatat och gjort dumheter så hon fick hoppa av hästen och inte rida mer efter 2 min ett par ggr ;)
Men det var effektivt för att få henne att lära sig att lyssna och göra som hon blev tillsagd.

Men nu vill ni ju inte ha dessa tjejer alls och då är det ju bäst att de får veta det så fort som möjligt.
Antagligen fantiserar och drömmer dem redan om att få vara i stallet å rida, träna och tävla med er och det är skysstare att krossa dem drömmarna i ett tidigt skede.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Hade jag och min syster haft behov av medryttare hade jag inte tvekat på att låta den äldre tjejen få rida. Men tappade förtroendet för lilltjejen när hon intr gör annat än att tjata. Säger jag nej en gång dröjer det inte många minuter för hon ställer om frågan.... Jag kan ju ha ändrat mig ;) det är ju absolut ingen elak tjej, men hon är riktigt envis och är inte alls rädd för att fråga fråga fråga tills jag ger mig. Jag som är 20 år kan hon liksom "köra över".

Känns så töntigt att inte vilja ha med mig tjejerna till stallet, men nu har både jag och min syster tiden att ta hand om honom själv utan någons hjälp.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Kan du inte prata med 10åringens föräldrar?
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Fast stålsätt dig och säg nej, lillfröken behöver lära sig att ta ett nej.
Förstå vilken terrorist hon kommer bli som vuxen annars :crazy:

Varför är det töntigt att inte vilja ha med sig tjejerna som inte lyssnar i tid och otid när du inte behöver hjälp?
När blev du ngn obetald fritidsfröken?

Stallet är min fristad och jag älskar att vara ensam i stallet, även om det ibland är trevligt med sällskap också.
Jag skulle få frispel och jordens utbrott om jag ska ha ngn tjatandes i hasorna...
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Nu visade du ju redan första gången att tjat lönar sig (då hon fick skritta av hästen efter träningen) så lite har du ju själv bäddat för att bli nedtjatad totalt.

Ta snacket med tjejerna. Berätta att det inte finns tid att låta andra rida, eftersom ni redan är två på hästen.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Ja jag får ta mod till mig och göra det om det fortsätter såhär. Jag vet att lilltjejens föräldrar inte låter henne gå på ridskola för det är för dyrt... Men samtidigt är det inte mitt problem...

Trodde inte att en engångstur skulle leda till detta att jag måste säga åt barnen att det är bättre att jag hör av mig när dom kan få komma ut och rida..
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Jag vet, jag visste dock inte då att hon hade tjatat på min syster på läktaren hela lektionen. Blir så sur att hon springer och tjatar till mig då och att jag gav mig -.-

Vet själv att det är jag som satt mig in i situationen från början, men jag blir ändå sur på lilltjejen som inte kan ta ett nej från första början. Vid 10 års ålder tycker jag att man ska veta att ett nej är ett nej.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

... fast ett nej var ju inte ett nej i det här fallet, så jag förstår att hon tjatar.

Icke desto mindre är det er självklara rätt att säga nej till mer gratisridning.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Jag ska försöka tala om för båda tjejerna idag att vi inte behöver någon hjälp. Visst, man kan låta dom få rida för att vara snäll. Men inte nån gång i veckan, utan jag och min syster kan säga till när dom är välkomna.

Tror dom ser på saken att hjälper vi till så kommer vi inte behöva betala. Men jag vill inte ha någon som ens betalar. Jag behöver inte den avlastningen då jag och min syster är i stallet ungefär varannan dag och då längtar vi ju dit.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Kan du inte ta det med deras föräldrar? Tycker det där är en föräldrar fråga hur ens barn uppför sig, och även vad det gäller försäkring, ifall något händer etc tungt ansvar för er?
Jag vill ha mina hästar för mig själv och hade sagt det rakt ut till barnen eller deras föräldrar, alla är ju inte som jag, tack o lov, en del tycker det är kul att lära ut och vara "ridlärare" till barn som frågar.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Ja det kanske är bäst att prata med lilltjejens föräldrar och be dom säga till henne att vi kommer höra av oss om vi vill att hon ska följa med upp någon gång. Tror hon inte kommer att förstå annars. Om inte så "vill " hon inte göra det. Har så svårt att göra henne ledsen bara... Även fast jag tycker att hon är jobbig att ha med sig till stallet. Känns inte som att det är mitt problem att "uppfostra" henne. Jag är för klen för att säga åt folk helt enkelt.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Det snällaste är ändå att säga tydligt nej så fort som möjligt. Säger du att ni ska höra av er om det passar kommer drömmen för tjejerna att fortsätta leva.
Det är inte snällt om det är så att ni inte vill ha dem i stallet:(. Risken är också att de kommer att fortsätta tjata om ifall det inte passar snart.
Bättre att vara tydlig och tala om för dem hur det verkligen ligger till. Det tjänar alla inblandade på i längden. Förklara att ni tog det som en engångsgrej och att hästen redan är fulltecknad med två som rider.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Ja jag känner mig redan tillräcklig taskig mot tjejerna. Det är inte så att jag aldrig skulle höra av mig och bara säger så som en enkel utväg. Utan mer att det är okej att få följa med nån gång. Jag får säga detta på något tydligt sätt.

Men förstår ändå hur du tänker... Är ju väldigt taskig om dom går och väntar och hoppas att jag ska ringa och samtidigt inte vågar gå upp till stallet för dom inte känner sig välkomna.

Hade varit lättare om jag hade sagt nej från början :( trodde inte att dom skulle bli så på mig bara.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Lång historia kort,för en dryg månad sen fick vi en äldre haflinger tjej utav min dotters kompis mamma. Dom hade i sin tur fått hästen...
Svar
11
· Visningar
1 020
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 863
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp