Hjälp, söker info

MariaSusanne84

Trådstartare
Lång historia kort,för en dryg månad sen fick vi en äldre haflinger tjej utav min dotters kompis mamma.
Dom hade i sin tur fått hästen från någon annan.
Hon oss har hästen det bra men det gnager i mig att vi inte har några papper öht på henne.
Bara en häst och ett pass.
Vet inte ens hur man hittar personen som är skriven på henne eller hur man kan få reda på viktig information om henne.
Hon heter iaf Silvia och är född i maj 1999
 
Det låter ju som att hästen inte har pass, att det är det som är problemet.
Det står "bara en häst och ett pass", därav min fråga 😊
Då tänker jag att det skulle gå att googla på namn, födelseår och ägare för att kanske få fram något tävlingsresultat, blogginlägg eller liknande och på så sätt få fram mer information om hästen. Men vad mer exakt @MariaSusanne84 letar för information om hästen vet jag dock inte.
 
Vilka papper är det du tänker ni skall ha? Som skall finnas?
Jag tänker väl papper som visar att hon är skriven på oss.
Hon har ju ett pass...men saken är att jag vill hitta ägaren för det känns ju som hon har vandrat runt och inte blivit såld på rätt sätt
 
Nej hon har pass men i det står en Monica Karlsson som ägare men passet är utfärdat 2005 och det finns inga kontaktuppgifter

Det finns inga 'papper' på att man äger en häst (utanför kvitton). Vill man ändra så får man göra det själv, tex i TDB,

Vill man få det inskrivet i tex passet behöver detta och kvitto/köpebrev skickas till den rasförening som utgivit passet.
 
Lång historia kort,för en dryg månad sen fick vi en äldre haflinger tjej utav min dotters kompis mamma.
Dom hade i sin tur fått hästen från någon annan.
Hon oss har hästen det bra men det gnager i mig att vi inte har några papper öht på henne.
Bara en häst och ett pass.
Vet inte ens hur man hittar personen som är skriven på henne eller hur man kan få reda på viktig information om henne.
Hon heter iaf Silvia och är född i maj 1999

Är det denna dam?

http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=63954

I såna fall skulle jag kontakta svenska haflingerföreningen för att höra hur ägarbyten går till. I vissa raser är det ägaren av passet som är hästens ägare, medan det i tex fjordhästföreningen är den som har ägarbeviset som äger hästen (det är alltså en helt separat handling).
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 852
Senast: jemeni
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
2 940
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 905
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp