Barnen i Skåne

Nar vi flyttade utomlands skrev vi ut oss ur Sverige permanent, medan den har familjen var fortfarande skrivna i Sverige, men skatteverket jagade oss i flera ar och ville ha skatt. Vi lamnade in uppgifter och bevis for att vi bodde utomlands manga, manga ganger.
Efter flera ar la de antligen av att jaga oss. Precis lagom tills vi behovde nya pass ... och da satte det fart igen.

Skolan kravde absolut ingenting for att skriva ut barnen, daremot kravde Amerikanska skolan en massa uppgifter fran den Svenska. Nagot vi hade mycket svart att fa tag pa da ingen i Skolvarlden ville ge oss det vi behovde.

De flesta Svenskar pratar Engelska ... men en ganska bristfallig Engelska aven om de tror att de talar flytande och bra. Dessutom, har man inte vaxt upp med ett sprak far man luckor aven om man lar sig spraket mycket bra, nagot man ofta inte inser forran man sjalv plotsligt inte har en aning om vad andra pratar om.

I det har fallet haller jag med eftersom familjen fortfarande var skrivna i Sverige.

Halvt KL

Det här tycker jag är förvånande, eftersom när jag studerade utomlands var jag tvungen att få skolan att varje år skriva på en blankett som certifierad att jag var inskriven som student och genomförde mina studier - annars så skulle jag inte få CSN.
En likvärdig kontroll när man tar barn ur svensk skolplikt känns rimlig..

Jag undrar över hur orosanmälan som kom in till socialtjänsten såg ut. Innehöll den bara någon mening som i vaga ordalag beskrev att föräldrarna kunde tänkas brista i omsorgen eller var den en ordentlig beskrivning av barnens verkliga situation? Jag tänker det förstnämnda vilket kan vara anledningen till att det tog så lång tid från anmälan till hembesök.

Eftersom jag jobbar med att ta emot och förhandsbedöma orosanmälningar har jag sett alla varianter på anmälningar. Vissa kan vara en mening "skolan misstänker att xxx använder hasch". Inget om bakgrunden eller annat om situationen. Då blir besöket att vi frågar xxx om denne använder hasch och denne svara nej. Sen frågar vi vårdnadshavarna och de svara att de aldrig misstänkt något sånt. Sen används resten av mötestiden till att prata om hur skolan kunde tro det.

Så i detta fall kan anmälan ha varit så pass vag eller ytlig att man gjorde bedömningen att det inte var akut och därför prioriterades inte utredningen.

Halvt KL

Det här tycker jag är förvånande, eftersom när jag studerade utomlands var jag tvungen att få skolan att varje år skriva på en blankett som certifierad att jag var inskriven som student och genomförde mina studier - annars så skulle jag inte få CSN.
Idag är lagen skriven att skolplikten upphör vid långvarig vistelse utomlands (vilket är upp till varje kommun att bestämma, sex månader är praxis) och att barn då blir utskrivna från svensk skola samtidigt. Och det oavsett var manr skriven. Jag kan absolut köpa att man om man är kvarskriven i Sverige måste fylla i skola barnet går på men att jaga medborgare över hela världen känns ju jättemärkligt och överkurs och troligen helt omöjligt.

Jag undrar hur mycket föräldrarna egentligen pratade med barnen, det kan ju ha varit så att det inte var mycket kommunikation alls. Om någonting öht. Det skulle förklara det bristfälliga språket och allmänna kunskaper.
Håller med. Om föräldrarna dessutom huvudsakligen pratat engelska eller swengelska med barnen, på svensk normalnivå, är det inte det minsta konstigt att barnen har språkstörningar. Föräldrar ska prata ett språk de verkligen behärskar med sina barn, och det är mycket få svenskar som har den språkfärdigheten på engelska.

Halvt KL

Fast det är ju för att dom betalar skolan, barn som går utomlands i skolan är inget som sverige betalar för.

Fast det är ju för att dom betalar skolan, barn som går utomlands i skolan är inget som sverige betalar för.
Finns massor av svenska medborgare som går i skolan utomlands med svensk skolpeng, beror helt på varför familjen bor utomlands. I det här fallet är det väl troligt att familjen inte ansökt om det dock eftersom det är kommunen som beviljar att skolpengen flyttas.

Finns massor av svenska medborgare som går i skolan utomlands med svensk skolpeng, beror helt på varför familjen bor utomlands. I det här fallet är det väl troligt att familjen inte ansökt om det dock eftersom det är kommunen som beviljar att skolpengen flyttas.
Skillnaden kanske beror på var man är skriven.

Jag undrar över hur orosanmälan som kom in till socialtjänsten såg ut. Innehöll den bara någon mening som i vaga ordalag beskrev att föräldrarna kunde tänkas brista i omsorgen eller var den en ordentlig beskrivning av barnens verkliga situation? Jag tänker det förstnämnda vilket kan vara anledningen till att det tog så lång tid från anmälan till hembesök.

Eftersom jag jobbar med att ta emot och förhandsbedöma orosanmälningar har jag sett alla varianter på anmälningar. Vissa kan vara en mening "skolan misstänker att xxx använder hasch". Inget om bakgrunden eller annat om situationen. Då blir besöket att vi frågar xxx om denne använder hasch och denne svara nej. Sen frågar vi vårdnadshavarna och de svara att de aldrig misstänkt något sånt. Sen används resten av mötestiden till att prata om hur skolan kunde tro det.

Så i detta fall kan anmälan ha varit så pass vag eller ytlig att man gjorde bedömningen att det inte var akut och därför prioriterades inte utredningen.
De hade lagt ut orosanmälanblanketten i ett av nyhetsartiklarna. En del meningar bortsuddade givetvis men kontentan var att det var pga av att föräldrarnas uppgifter inte gick ihop med skolgången.
Det stod även att ingen tidigare anmälan skett

De hade lagt ut orosanmälanblanketten i ett av nyhetsartiklarna. En del meningar bortsuddade givetvis men kontentan var att det var pga av att föräldrarnas uppgifter inte gick ihop med skolgången.

Då förstår jag att man inte gick igång helt och hållet, brister i skolgången brukar inte vara på samma nivå som brister i omsorgen. Det handlar många gånger om barn som har svårt att passa in i dagens skolsystem, inte om barn som hålls hemma av sina föräldrar så här.

Det var Skatteverket som gjort orosanmälan eftersom barnen inte gick i skola i Sverige och eftersom föräldrarna lämnat osammanhängande uppgifter om deras skolgång.

Socialtjänsten gjorde den akuta bedömningen och kom fram till att barnen inte behövde akuta åtgärder, men kallade föräldrarna till möte om två veckor. Det låter inte orimligt för mig. Det jag däremot kan tycka är märkligt att det därefter tog så lång tid innan något hände.

@kryddelydd Jag har inte skrivit att alla som inte vaccinerar sina barn ska orosanmälas eller att alla som lever utomlands delar av året ska orosanmälas. Jag har bara svarat på att man KAN orosanmäla av vilken anledning som helst som gör en orolig. Det första jag kommenterade var nämligen att vården inte KAN anmäla av den anledningen vilket vi självklart kan.

Jag har dock absolut hört BVC-läkare som gör orosanmälan på föräldrar som inte vaccinerar sina barn. Just för att det gör dem oroliga. Och jag har skrivit att jag inte har någon stor erfarenhet av icke vaccinerade barn. Förstår inte ditt defensiva inlägg alls faktiskt.

Är man skriven utomlands så följer man ju lagen i det landet. Sverige har inget med det att göra då. Dom jag känner får betala allt i det landet precis som dom som bor där får göra.

Det var Skatteverket som gjort orosanmälan eftersom barnen inte gick i skola i Sverige och eftersom föräldrarna lämnat osammanhängande uppgifter om deras skolgång.

Socialtjänsten gjorde den akuta bedömningen och kom fram till att barnen inte behövde akuta åtgärder, men kallade föräldrarna till möte om två veckor. Det låter inte orimligt för mig. Det jag däremot kan tycka är märkligt att det därefter tog så lång tid innan något hände.
Nu är denna tydligen låst men man ser fortfarande bilden i länken:
https://www.sydsvenskan.se/2019-06-04/socialen-vantade-i-103-dagar-innan-de-akte-hem-till-barnen-i

@Görel

Jag kan nog se att det skulle kunna bli så, det är ju också sommar under utredningstiden vilket alltid riskerar att leda till att det tappar fart i och med semestrar osv, familjen kanske skulle resa bort eller så var det svårt att få dem att gå med på att man skulle få träffa barnen. Vet ju inte alls hur det var i det här ärendet men rent generellt gör inte vi i min kommun oanmälda hembesök om vi inte har en hög oro, först försöker vi alltid motivera föräldrarna till att frivilligt komma på möte, om det inte är så att vi fått väldigt oroande uppgifter om hemmiljön, typ att det är en sanitär olägenhet.

Jag kan nog se att det skulle kunna bli så, det är ju också sommar under utredningstiden vilket alltid riskerar att leda till att det tappar fart i och med semestrar osv, familjen kanske skulle resa bort eller så var det svårt att få dem att gå med på att man skulle få träffa barnen. Vet ju inte alls hur det var i det här ärendet men rent generellt gör inte vi i min kommun oanmälda hembesök om vi inte har en hög oro, först försöker vi alltid motivera föräldrarna till att frivilligt komma på möte, om det inte är så att vi fått väldigt oroande uppgifter om hemmiljön, typ att det är en sanitär olägenhet.
Jodå, jag strider inte i frågan. Det jag menar är mer att för mig är det inte anmärkningsvärt att socialtjänsten inte agerade i akutläget, det är för mig isåfall ett större frågetecken varför det efter akutläget dröjde så länge. Men det vet vi ju inget om.

Vad är skillnaden mellan en blankett och en handling?
Skriver du ”orosanmälanblankett” så låter det som en blankett som anmälaren fyllt i och lämnat in. En handling som visar att en orosanmälan kommit in är däremot upprättad av socialtjänsten. (I det här fallet var det som kommit in tydligen ett brev från Skatteverket)

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 541
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 389
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 340
Senast: soom
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 226
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka