Här fortsätter gröt vara en hit och även den burkmat han fått prova hittills (majs och sötpotatis). Har gjort i ordning en lite portion av maten jag och sambon åt idag, som han ska få smaka imorgon - bulgur och lax. Och så tänkte jag ha i smält smör imorgon så det inte blir så torrt.

Det märks att min mjölk inte räcker för att mätta honom helt nu, vilket mina hormoner inte gillar :p.
 
Apropå stark mat så blandade vi bara ut det starka med tex creme fraiche, så det blev lagom. Sen vägrade dottern burkmat, så hon har bara ätit hemlagat. Mixade till lagom konsistens beroende på ålder, och frös in i islådor. Smidigt att kunna ta fram lagom mängd kuber med grönsaker/protein/kolhydrater, särskilt om vi skulle iväg så kunde det tina på vägen.
 
Introducerade vid typ 6 månader. Började med rotfrukter och kokta grönsaker i stavform. Har kört blw sedan start :) När vi (jag) kände mig tryggare i att det var okej att han klöktes o grejade så började vi ge samma mat som som vi åt. Och där är vi nu snart 9 månader gammal.

Äter oftast lite fastare blandad gröt till frukost. Ibland blir det macka ibland ägg eller pannkakor/plättar.
 
Här går alla typer av fruktpuréer ner utan problem! Gjort puréer av aprikos, russin, plommon, äpple, päron. Han är lite kinkigare på riktig mat, men mos och falukorv var tydligen väldigt gott och kyckling och bulgur brukar gå ner. Han brukar få smaka på lite av det vi äter men har även fått testa burkmat men det är inget han har visat att han gillar än så länge.
Ett mosat kokt ägg med en klick smör brukar det bli till frukost och gröt till kvällsmat.
I början när vi började ge mat blev det mycket rotfrukter, morot, palsternacka, broccoli, ärtor, blomkål osv.
 
Har en 4 mån och en vecka gammal Nora som har börjat få smaka lite.
Har hitintills blivit ärtpure, morotspuré, broccolipure, mosad potatis, kokad äggula, uppblött bröd, mosad banan.
Inget värre än det andra enl Nora :grin:
Hon är även ointresserad när vi äter.
 
Försökte mosa lax och bulgur och blandade med smält smör - stackars liten fick kväljningar så hela magen drog ihop sig. Bytte till gröt och sen färskt päron som efterrätt. Då kom lilla fågelgapet upp direkt :D.
Måste nog verkligen köra puréer ett tag, annars blir det kväljningar. Och med tanke på hur äcklad jag blir av det slipper jag det gärna.
 
Försökte mosa lax och bulgur och blandade med smält smör - stackars liten fick kväljningar så hela magen drog ihop sig. Bytte till gröt och sen färskt päron som efterrätt. Då kom lilla fågelgapet upp direkt :D.
Apropå lax och kväljningar: varken sambon eller jag tycker om lax men ville inte överföra aversionen till vår dotter och tänkte att hon skulle vänjas vid att äta det. Så vi köpte en burk med lax, potatis och någon sås - och ungen började grina. :D Hade aldrig hänt innan och har aldrig hänt efter. Nu är hon 5 och kan äta lax ibland, utan att gråta. ;)
 
Jag tycker det är svårt att veta hur mycket man ska ge.
Vissa dagar äter han gröt och burkmat (utöver fri amning). Andra dagar bara det ena, vissa dagar bara amning. Vi har liksom inte nån rutin än. Allt beror på när vi vaknar och vad vi gör på dagen (hemma eller iväg tex).

Han är 7,5 månader okorrigerad nu (6 månader korrigerad).
 
Är så fascinerad över att burkmaten betecknas som äcklig för att inte föräldrarna gillar den. Låt barnet avgöra om den gillar det.
 
Har en 4 mån och en vecka gammal Nora som har börjat få smaka lite.
Har hitintills blivit ärtpure, morotspuré, broccolipure, mosad potatis, kokad äggula, uppblött bröd, mosad banan.
Inget värre än det andra enl Nora :grin:
Hon är även ointresserad när vi äter.

Här börjar det bli lite mer intresse för mat :up: Vill gärna även hjälpa till att hålla i skeden själv och stoppa i munnen :)
Har börjat ge gröt på morgonen, ibland naturell, ibland mosar jag ner lite banan, eller katrinplommonpure.
Sen på kvällen i samband med att vi äter får hon ofta något vi har till, typ mosade grönsaker eller potatis, igår fick hon mosad potatis och lax och det var :up: (vi saltar inte i samband med matlagningen utan efteråt när vi lagt upp på tallriken).
Men det blir inga mängder hon äter, kanske 1/2-1 tsk per mål :laugh:
 
Är så fascinerad över att burkmaten betecknas som äcklig för att inte föräldrarna gillar den. Låt barnet avgöra om den gillar det.

Fast i tråden är det just barnen som ratat burkmaten, kan inte se att någon skrivit att de tycker burkarna är äckliga och därför inte ger sina barn...
 
Mina båda stora barn har båda ratat burkmat. Får se hur Jim 5 månader tycker att det är. Av ren bekvämlighet har han ännu inte fått prova. Han äter nu motsvarande ca en halv liten burk med hemlagad pure och ungefär lika mycket päron eller katrinplommonpure varje eftermiddag. Samt smakar lite på det mesta vi äter i övrigt.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 023
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha...
2
Svar
31
· Visningar
3 645
Senast: Imogen
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 429
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp