Barnomsorg och fusk

@em-pirre Det låter verkligen bedrövligt illa, vilken otroligt sorglig situation ni har där borta. Här är det dock inte vanligt alls. Och nej, du har inte mer koll än någon annan i tråden - oavsett vad du arbetar med i ett helt annat land.
Ja det är bedrövligt. Och ja, om ens erfarenhet är hörsägen av kompisar så vet jag att jag har bättre insikt. Det är lite lustigt att du känner att du måste komma in och påpeka att jag vet mindre, jobbar du också med insyn i ärendet?

Eller förresten. Det är så OT att jag droppat det nu
 
@em-pirre Men alltså, det ÄR inte ett stort problem här. Du får helt enkelt lita på att du inte är den enda med insyn. Det du uttrycker här är helt extremt, har aldrig ens hört talas om att det är så illa någonstans. Är rätt chockad över att situationen ser ut så i Finland.

Men absolut, vi droppar det :).
 
@em-pirre Men alltså, det ÄR inte ett stort problem här. Du får helt enkelt lita på att du inte är den enda med insyn. Det du uttrycker här är helt extremt, har aldrig ens hört talas om att det är så illa någonstans. Är rätt chockad över att situationen ser ut så i Finland.

Men absolut, vi droppar det :).
Extremt? Stort problem?
 
Ja? Det är väl högst logiskt.

Om metoden du kommit över informationen med är sekretessbelagd så borde du inte delat med dig av informationen överhuvudtaget. Om information i sig inte är sekretessbelagd (vilket jag hoppas att den inte är eftersom du delat med dig av den) så blir jag väldigt nyfiken på vilken metod du använt eftersom den i sig verkar vara sekretessbelagd även när informationen inte är det.
 
Det spelar ingen roll. Folk som folk. Reglerna är som sagt desamma.

Jag tar det igen. Det är naivt att tro att alla följer regler och att alla hellre är med sina barn än med sina kompisar/på gymmet osv.

Och @Snurrfian om ni har problem med förskolepersonal som drar egna slutsatser så får ni ju ta det med förmännen. Och är din erfarenhet av just bekanta som är förskolepersonal så är det ju synd, eftersom de har tystnadsplikt.

Jag kan säga såpass att jag har rätt stor erfarenhet och det är inte hörsägen eller någon förskolepersonal med förutfattade meningar.

Jag påstod aldrig att alla följer regler och att alla hellre är med sina barn än på gymmet. Jag vände mig mot påståendet att det skulle vara vanligt att folk utnyttjade barnomsorg på obekväm arbetstid utan att arbeta.

Den beskrivningen får mig snarare att tro att du har väldigt långt ifrån god insyn i möjligheterna till barnomsorg på obekväm arbetstid i Sverige. Snarare att du beskriver något som är väldigt långt ifrån verkligheten.

Kommunen jag bor i har ungefär 80 000 invånare. Här finns ingen barnomsorg på obekväm arbetstid.

Jag googlade lite och de flesta artiklarna skvallrade om kommuner där kön är många gånger längre än antalet platser och föräldrarna frustrerade.

I Stockholms stad med ca 900 000 invånare så finns det (enligt Svt) 200 barn som har barnomsorg på obekväm arbetstid. Man kan anta att åtminstone några av dessa barn är syskon och har samma föräldrar.

I Umeå med ca 120 000 invånare finns (enligt svt) 11 platser och barn nekas om för många bokar in sig på samma dag

Jag har två vänner som har barnomsorg på obekväm arbetstid. Båda har fått lämna in arbetsschema med sin ansökan och man får beviljat just för dessa tiderna. Detta är såklart anekdotisk bevisföring men att det var så det fungerade stämde bra med bilden jag fick i mitt googlande ovan.

Hur dessa siffror går ihop med din påstående om att det är lätt att få plats, och att en hel del frekvent fuskar och använder det för att hänga med kompisar är för mig obegripligt.
 
Jag påstod aldrig att alla följer regler och att alla hellre är med sina barn än på gymmet. Jag vände mig mot påståendet att det skulle vara vanligt att folk utnyttjade barnomsorg på obekväm arbetstid utan att arbeta.

Den beskrivningen får mig snarare att tro att du har väldigt långt ifrån god insyn i möjligheterna till barnomsorg på obekväm arbetstid i Sverige. Snarare att du beskriver något som är väldigt långt ifrån verkligheten.

Kommunen jag bor i har ungefär 80 000 invånare. Här finns ingen barnomsorg på obekväm arbetstid.

Jag googlade lite och de flesta artiklarna skvallrade om kommuner där kön är många gånger längre än antalet platser och föräldrarna frustrerade.

I Stockholms stad med ca 900 000 invånare så finns det (enligt Svt) 200 barn som har barnomsorg på obekväm arbetstid. Man kan anta att åtminstone några av dessa barn är syskon och har samma föräldrar.

I Umeå med ca 120 000 invånare finns (enligt svt) 11 platser och barn nekas om för många bokar in sig på samma dag

Jag har två vänner som har barnomsorg på obekväm arbetstid. Båda har fått lämna in arbetsschema med sin ansökan och man får beviljat just för dessa tiderna. Detta är såklart anekdotisk bevisföring men att det var så det fungerade stämde bra med bilden jag fick i mitt googlande ovan.

Hur dessa siffror går ihop med din påstående om att det är lätt att få plats, och att en hel del frekvent fuskar och använder det för att hänga med kompisar är för mig obegripligt.
Intressant. Jag vet flera daghem i olika städer där det kan finnas 200 barn med behov av vård på kvällar, nätter och helger. Per daghem.
 
Om metoden du kommit över informationen med är sekretessbelagd så borde du inte delat med dig av informationen överhuvudtaget. Om information i sig inte är sekretessbelagd (vilket jag hoppas att den inte är eftersom du delat med dig av den) så blir jag väldigt nyfiken på vilken metod du använt eftersom den i sig verkar vara sekretessbelagd även när informationen inte är det.
Jag får inte berätta var jag jobbar på sociala medier.
 
Intressant. Jag vet flera daghem i olika städer där det kan finnas 200 barn med behov av vård på kvällar, nätter och helger. Per daghem.

I min kommun (50000 inv) finns en nattöppen förskola. På kommunens hemsida står det att särskilda rutiner gäller för denna verksamhet samt att kötiden är längre än de 4 månader som gäller för vanlig förskola. Vilka de särskilda rutinerna är står inte men jag vågar nog säga att möjligheterna att fuska är betydligt större på en vanlig förskola än på en nattöppen.
 
Intressant. Jag vet flera daghem i olika städer där det kan finnas 200 barn med behov av vård på kvällar, nätter och helger. Per daghem.
Det är rätt oklart vad du menar? Är det 200 barn per daghem? Att det är många barn som har behov av förskolor med öppet kvällar, nätter och helger är det ingen som har ifrågasatt. Behovet är enormt mycket större än platserna. Det finns folk som har fått lov att säga upp sig från jobbet för att det inte har löst sig med barnomsorgen. Det är många som har fått löst det med mor/farföräldrar, syskon eller grannar, det är knappast en ultimat lösning. Det vi ifrågasätter att du påstår att ett flertal använder sin plats för att festa eller åka bort. Jag säger att det är i stort sett ett icke-problem i Sverige, det finns helt enkelt inget utrymme för det.
 
Intressant. Jag vet flera daghem i olika städer där det kan finnas 200 barn med behov av vård på kvällar, nätter och helger. Per daghem.

Hur många barn går det i genomsnitt på en finsk förskola om det på varje förskola finns 200 barn med behov av barnomsorg på obekväm arbetstid?

Jag har förresten aldrig påstått att behovet inte skulle vara lika högt i Sverige, tvärtom. Behovet är alldeles för stort i förhållande till utbudet. Vilket gör påståendet om att föräldrar skulle slentrianutnyttja sådan barnomsorg utan att arbeta ännu mer orimlig.
 
Nej. Fortfarande inte Sverige. Finland har dock ungefär 15 000 barn i skiftesvård.

Hittade siffra hos Skolverket att i Sverige är den siffran 5800 barn.

Då ska man också ta med i beräkningen att Sverige har nästan dubbelt så stor befolkning som Finland. Och att det är mycket större andel av totala antalet barn som går i förskola i Sverige än i Finland.

Dvs det är väldigt mycket lättare att få förskoleplats på obekväm arbetstid i Finland än i Sverige.


Men jag måste fråga. Prövas inte ens behov av skiftesvård i Finland? Måste man inte redovisa vilka tider man ska arbeta och söka barnomsorg utefter dessa?

Jag får inte ihop det att man med dessa regler frekvent kan fuska och lämna barnen på förskolan på helgen och åka till sommarstugan eller hänga med kompisar istället.
 
Hittade siffra hos Skolverket att i Sverige är den siffran 5800 barn.

Då ska man också ta med i beräkningen att Sverige har nästan dubbelt så stor befolkning som Finland. Och att det är mycket större andel av totala antalet barn som går i förskola i Sverige än i Finland.

Dvs det är väldigt mycket lättare att få förskoleplats på obekväm arbetstid i Finland än i Sverige.


Men jag måste fråga. Prövas inte ens behov av skiftesvård i Finland? Måste man inte redovisa vilka tider man ska arbeta och söka barnomsorg utefter dessa?

Jag får inte ihop det att man med dessa regler frekvent kan fuska och lämna barnen på förskolan på helgen och åka till sommarstugan eller hänga med kompisar istället.
Ja man måste ansöka. Och visa sina arbetsturer. Men de turer du har just då kan ändra sig. Sen "glömmer" folk att meddela förskolan detta.

Och nej det är inte 200 barn på varje förskola med skiftesbehov? Jag sa att jag vet om förskolor där det är 200 inskrivna barn, och dessa har skiftesvård. Och i finland är det 15000 barn som får skiftesvård.
 
Ja man måste ansöka. Och visa sina arbetsturer. Men de turer du har just då kan ändra sig. Sen "glömmer" folk att meddela förskolan detta.

Och nej det är inte 200 barn på varje förskola med skiftesbehov? Jag sa att jag vet om förskolor där det är 200 inskrivna barn, och dessa har skiftesvård. Och i finland är det 15000 barn som får skiftesvård.

Och en hel del föräldrar gör detta frekvent? Det låter fruktansvärt. Och långt ifrån svenska förhållanden.

Okej då förstår jag. Det är ju ytterligare en sak som visar på att tillgången är väldigt mycket bättre i Finland och att man måste hålla väldigt hårt i sina platser i Sverige. Helt andra förutsättningar med andra ord.
 
Och en hel del föräldrar gör detta frekvent? Det låter fruktansvärt. Och långt ifrån svenska förhållanden.

Okej då förstår jag. Det är ju ytterligare en sak som visar på att tillgången är väldigt mycket bättre i Finland och att man måste hålla väldigt hårt i sina platser i Sverige. Helt andra förutsättningar med andra ord.
Det håller jag med om.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 788
Senast: Elendil
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 941
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 705
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp