Barnsby AVG - svängd bom?

Lovisaleonora

Trådstartare
Ja, som det låter - har den underbara Barnsby AVG sadeln svängd eller rak bom?

Förslag på dressyrsadlar med rak bom?

Sv: Barnsby AVG - svängd bom?

Den ska enligt Cliff barnsby ha ganska rak bom. De har rekommenderat den där N-Gage till min rakryggade häst, och de säger att den sadeln är bäst till korta och breda hästar. AVG ska passa hästar med lite högre manke också, och Kanter och Evolution ska också passa rakare hästar.

Har fullblod med rätt mycket manke för tillfället (fallit ur), men med rak rygg. Och där ligger den INTE bra, den går i precis bakom framvalvet. Tyvärr fanns det ingen smalare bom att prova (provade deras normalbom) så jag kan dessvärre inte utesluta att det är bomvidden som ger problemet (även om jag har svårt att tro att det är enbart det).

AVG´n har dessutom en tendens att "lossna" baktill, d v s glappar.

Startrekk CC Dressage - come to me!

Men det kanske är så att hästen behöver mer mankfrihet, och att sadeln itne kommer ner på hästen ordentligt och därför glappar. Eller så är den helt enkelt för böjd (det verkar som att du provade en ny sadel?) och då kanske du ska kolla på annat.
Prova Albion, de passar hög manke och rak rygg.

Har du beställt en ny ST?

Var på Flädie igår och hittade AVG´n till helt sanslöst lågt pris och tänkte att jag måste börja prova någonstans... Grät blod när den uppsuttet inte låg bra, det är en helt UNDERBAR sadel (de hade den dessutom begagnad även i 18" och ardennerbred), jag tog normalbom och 17,5 tum....

Ska se om de inte hade en Albion hängande, jag tyckte det såg ut så faktiskt... Tack för tipset!

Har beställt, men ska lämna bomvidd.

Var det en begagnad? Jag provade en 18" CB när jag avr där, visste inte vilken modell det var. Jag tyckte också den avr helt underbar att sitta i! Men då vet jag att det kanske inte är någon ide att prova den :crazy: Den begagnade 18" som fanns där då var i normal bom.....
(annars hade jag nog köpte den, ksotade bara 5000!)

Tänk på att vissa albion är mer böjda än andra, den som du ska prova ur det nuvarande sortimentet är k2.

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
234
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 470
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Söker tips på dressyrsadel till en relativt rak, ganska platt rygg med halvhög manke, ganska mycket rörelse i bogarna. Ryttarmässigt... 2 3
Svar
54
· Visningar
3 485
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025