Tror att den verkar för svängd just för att den är alldeles för vid. Den ligger ju nästan på manken och Albion är kända för att ge rätt stor mankfrihet. Vilket bomvidd har du provat?
Vill minnas att det är en wide. Misstänkte att den skulle vara för bred redan innan men ville ändå testa. Jag höjde upp den i fram med handen tills den låg i balans och hade lagom med utrymme över manken och jag tyckte ändå den kändes för svängd på något vis.
 
Vill minnas att det är en wide. Misstänkte att den skulle vara för bred redan innan men ville ändå testa. Jag höjde upp den i fram med handen tills den låg i balans och hade lagom med utrymme över manken och jag tyckte ändå den kändes för svängd på något vis.
Prova att padda upp med benpaddar eller dubbelvikt handduk fram bara, för stt se om balansen blir bättre. På bilden har den ramlat ner på manken.
 
B har breddat sig en del så har fått ta lite nya bilder. Har blivit rekommenderad en Opux Dressage II av Taurs sadelrådgivare.

20220524_164941.jpg
 
B har breddat sig en del så har fått ta lite nya bilder. Har blivit rekommenderad en Opux Dressage II av Taurs sadelrådgivare.

Visa bifogad fil 91537

Spännande! Har själv funderat på en sån faktiskt! Du får gärna återkoppla vad du tycker om den om det blir en sån! Har sett en begagnad sådan säljas på Hästnet för inte så länge sen förresten.


Min liknar din något, men än så länge verkar en Albion K2 funka (han är fyra och drar MW)
 

Bifogade filer

  • Screenshot_2022-05-11-08-25-24-299_com.miui.gallery.jpg
    Screenshot_2022-05-11-08-25-24-299_com.miui.gallery.jpg
    94,6 KB · Visningar: 18
Spännande! Har själv funderat på en sån faktiskt! Du får gärna återkoppla vad du tycker om den om det blir en sån! Har sett en begagnad sådan säljas på Hästnet för inte så länge sen förresten.


Min liknar din något, men än så länge verkar en Albion K2 funka (han är fyra och drar MW)
Ja jag ska uppdatera framöver. Visst, priset på en ny Opex är inte så extremt blodigt, iaf inte om man jämför med många andra kvalitetssadlar som har "specialbommar" men det är ändå en del pengar. Har inte riktigt bestämt mig ännu, det är svårt när man inte kan prova.
 
Det börjar luta mer och mer åt en Opux Dressage II. Har bollat lite fram och tillbaka med Taur i några dagar och även om det känns väldigt lockande med en helt bomlös sadel, tex ST Dressyr, så tror jag nog ändå att både jag och hästen behöver det där lilla extra stödet från en (flexibel) bom. Nu gäller det bara att komma fram till vilken koppjärnsstorlek som blir lagom. Misstänker att hon landar någonstans mellan medium och wide.
 
Det börjar luta mer och mer åt en Opux Dressage II. Har bollat lite fram och tillbaka med Taur i några dagar och även om det känns väldigt lockande med en helt bomlös sadel, tex ST Dressyr, så tror jag nog ändå att både jag och hästen behöver det där lilla extra stödet från en (flexibel) bom. Nu gäller det bara att komma fram till vilken koppjärnsstorlek som blir lagom. Misstänker att hon landar någonstans mellan medium och wide.
tror där finns såna mätt kit du kan printa och klippa av efter hästen. :) Jag skulle dock tror på en wide. Mitt förre halvblod hade MW och vore inte så bred i ryggen :)
 
tror där finns såna mätt kit du kan printa och klippa av efter hästen. :) Jag skulle dock tror på en wide. Mitt förre halvblod hade MW och vore inte så bred i ryggen :)
Jag ska testa ståltrådstricket och se om det blir vettigt tänkte jag men jag tror nog också mer på wide. Det känns som att det är bättre att den är lite åt det rymliga hållet än lite åt det smala hållet. Blev rekommenderad att ha någon typ av extra pad under sadeln också pga hennes historik med spänningar i ryggen, ffa nu i början innan hon börjat bygga de rätta musklerna och då lär ju paden svälja lite av bredden.
 
Jag ska testa ståltrådstricket och se om det blir vettigt tänkte jag men jag tror nog också mer på wide. Det känns som att det är bättre att den är lite åt det rymliga hållet än lite åt det smala hållet. Blev rekommenderad att ha någon typ av extra pad under sadeln också pga hennes historik med spänningar i ryggen, ffa nu i början innan hon börjat bygga de rätta musklerna och då lär ju paden svälja lite av bredden.
ja jag tror dock det är taur som har dom, iaf såg jag det på andra sadlar att man kunna mäta med en printat schablon till den specifika sadelmodellen :)
 
Tycker jag lyckades ganska bra med ståltråden faktiskt, får se vad Taur säger. Tyvärr finns det ju ingen förteckning över gradtalen på de olika bredderna ute på hemsidan utan man uppmanas kontakta Taur för rådgivning. Det finns en storlek som de kallar för x-medium, vilket rimligen borde vara mellan medium och wide tycker jag.

20220530_172435.jpg
 
Nu är sadeln beställd, en Opux Dressyr II på inrådan av Taurs rådgivare, nu är det bara några veckors väntan innan den är klar. Tog Wide i koppjärn och hoppas att det blir lagom, kommer inledningsvis troligen padda upp den lite tills hennes ryggmuskler kommit igång och sen får vi se efter det.
 
Nu är sadeln beställd, en Opux Dressyr II på inrådan av Taurs rådgivare, nu är det bara några veckors väntan innan den är klar. Tog Wide i koppjärn och hoppas att det blir lagom, kommer inledningsvis troligen padda upp den lite tills hennes ryggmuskler kommit igång och sen får vi se efter det.
spännande!
 

Liknande trådar

Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
678
Senast: Jeps
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 162
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
870
Senast: caballus
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 966
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp