Ja precis, tror inte det var det ts var ute efter. Annars håller jag med om att equipe vore bra, dock nog svårt att hitta en så billig?
Det mesta med equipe är onödigt dyrt 😂
Men jag tror det är en sadel som är värd att prova på den ryggen och en sadel man sitter ganska fast i, vilket ts önskade. I dagsläget enkel att sälja vidare om den inte längre skulle passa.
 
Ganska stor skillnad mot ts häst. Din ser inte ut att ha så mkt manke, gissar att det komplicerar.
Är ju inte lätt att jämföra med bild som är i lite olika vinkel, men hon har inte mycket manke, men tycker inte det ser så ut på TS häst heller (fast nog mer än min) men bred, kort och har en "sväng" precis vilket är största problemet och att hon behöver bogfrihet, precis som min, största utmaningen enligt sadel utprovaren på min är att hon har väldigt kort anläggningsyta med.
 
Tror inte man ska räkna med det. Ofta tycker jag passformen ändras på fler sätt än det man tänkt, vid förändringar på olika ställen.
Man kan aldrig räkna med något men en duktig sadelmakare/utprovare kan iaf hjälpa kring vad som går att göra och vad effekterna blir på sadelns passform.
 
Jag gillar ju globus clic dressyr till runda raka ryggar 🙂 mycket bakvalv o sköna enligt mig.
Sen vet jag inte hur mycket manke de tar..
 
Har du kikat på Bates? Vi har en Bates Caprilli till vår ladugårdsvägg till ponny, visserligen en hoppsadel men dressyrmodellen borde väl inte skilja sig nämnvärt. De är billiga begagnade och vill du ha en exklusivare sadel senare när hästen hr format sig klart så är det antagligen inte mycket pengar du förlorar på att sälja den igen.
Sedan hade jag en Bates Isabell till min förra häst, han var rak med manke och platt rygg, men inte bred. Bates går ju ändra bomvidd på själv om man behöver.
Bates dressyrmodeller har ju rätt stora stöd, jag bytte till mindre då jag inte gillar för stora stöd. Men gillar man det så är det ju perfekt 😊
 
Har du kikat på Bates? Vi har en Bates Caprilli till vår ladugårdsvägg till ponny, visserligen en hoppsadel men dressyrmodellen borde väl inte skilja sig nämnvärt. De är billiga begagnade och vill du ha en exklusivare sadel senare när hästen hr format sig klart så är det antagligen inte mycket pengar du förlorar på att sälja den igen.
Sedan hade jag en Bates Isabell till min förra häst, han var rak med manke och platt rygg, men inte bred. Bates går ju ändra bomvidd på själv om man behöver.
Bates dressyrmodeller har ju rätt stora stöd, jag bytte till mindre då jag inte gillar för stora stöd. Men gillar man det så är det ju perfekt 😊
Jag tänkte också på Bates, eftersom jag också har den modellen till min häst (bred över ryggen, manke, känslig pga kissing spines).
Dock upplever jag inte att stöden är så stora i min dressyrsadel, men går ju som sagt att byta (min är köpt begagnad så vet inte om det är original-knästöd).
 
Jag tänkte också på Bates, eftersom jag också har den modellen till min häst (bred över ryggen, manke, känslig pga kissing spines).
Dock upplever jag inte att stöden är så stora i min dressyrsadel, men går ju som sagt att byta (min är köpt begagnad så vet inte om det är original-knästöd).
Ja vad förstår så är det den minsta modellen av stöd som sitter på, sedan kan man köpa till större. Jag bytte dock till ännu mindre, kunde använda de från min förra sadel. Bates Innova har enligt mig gigantiska stöd så den kan ju vara något att kika på. Jag kunde inte rida i den 😅
 
Söker tips på dressyrsadel till en relativt rak, ganska platt rygg med halvhög manke, ganska mycket rörelse i bogarna. Ryttarmässigt vill jag sitta som gjuten och "inmurad" i sadeln. Gärna omstoppningsbar och ändringsbar bom.

Hit me med tips och förslag. Gärna prisvärda men inte över 15' begagnat.

Visa bifogad fil 90563
Kolla på Bates Innova, finns med normala stöd, och med extended stöd. Dock luftstoppad, men går ju att variera lite, och så koppjärn. Finns även möjligheten att fylla ut lite med ilägg vid bossorna för att få den lite rakare i profilen. En trevlig sadel, ligger runt 10' begagnad i gott skick. Storlek 1 är 16,5-17 tum.
 
Kolla på Bates Innova, finns med normala stöd, och med extended stöd. Dock luftstoppad, men går ju att variera lite, och så koppjärn. Finns även möjligheten att fylla ut lite med ilägg vid bossorna för att få den lite rakare i profilen. En trevlig sadel, ligger runt 10' begagnad i gott skick. Storlek 1 är 16,5-17 tum.
Tack, den ser inte så pjåkig ut.
 
Ja vad förstår så är det den minsta modellen av stöd som sitter på, sedan kan man köpa till större. Jag bytte dock till ännu mindre, kunde använda de från min förra sadel. Bates Innova har enligt mig gigantiska stöd så den kan ju vara något att kika på. Jag kunde inte rida i den 😅
Ja de stöden ser helt klart större ut än de på min Caprilli :)
 
Din häst ser ut att ha en ganska bred mankbas och då tror jag inte en Bates kommer funka.

Jag har själv en splitterny Bates allround till min som liknar din häst och jag letar ny sadel då manken kläms och sadeln kommer inte riktigt ner på hästen trots rätt bomvidd. Gråter lite blod över det då sadeln är underbar och hästen älskar Cair-stoppningen.

Har du kikat på Albion?
 
Din häst ser ut att ha en ganska bred mankbas och då tror jag inte en Bates kommer funka.

Jag har själv en splitterny Bates allround till min som liknar din häst och jag letar ny sadel då manken kläms och sadeln kommer inte riktigt ner på hästen trots rätt bomvidd. Gråter lite blod över det då sadeln är underbar och hästen älskar Cair-stoppningen.

Har du kikat på Albion?
Jag har kikat lite på Albion men inte jätteingående. Isabelle Werth (både Bates och Wintec) tycker jag dock ser rätt trevliga ut för ryttarens del men har aldrig ridit i någon av dem. Albion legend k2 har jag ridit i tidigare och den är trevlig men kanske inte fullt så mycket stöd som jag skulle önska.
 
Jag har kikat lite på Albion men inte jätteingående. Isabelle Werth (både Bates och Wintec) tycker jag dock ser rätt trevliga ut för ryttarens del men har aldrig ridit i någon av dem. Albion legend k2 har jag ridit i tidigare och den är trevlig men kanske inte fullt så mycket stöd som jag skulle önska.

Har inte heller provat Isabellen men hört att antingen älskar man eller hatar man den 😁 Men hursom så kolla noga hur sadeln ser ut i kanalen så den är liksom bredare fram än bak om du förstår hur jag menar. Enligt min sadelutprovare så är det det som felas med min modell på hästen och varför den inte funkar.
 
Jag har kikat lite på Albion men inte jätteingående. Isabelle Werth (både Bates och Wintec) tycker jag dock ser rätt trevliga ut för ryttarens del men har aldrig ridit i någon av dem. Albion legend k2 har jag ridit i tidigare och den är trevlig men kanske inte fullt så mycket stöd som jag skulle önska.
Isabellen är rejält bred att sitta i, både midja och säte. Innovan har smal midja men bredare säte.
 
Har idag testat en Albion Legend K2, iaf en storlek för vid i bommen men jag tror nästan den är för svängd också. Den såg ut att ligga rätt skapligt så länge hon stod still men så fort hon började skritta släppte den i bak rätt ordentligt. Vet inte hur mycket det skulle hjälpa att padda upp den framtill, hade inget att padda upp med till hands. Fick in två fingrar över manken så den ligger lite lågt fram.

20220519_174244.jpg
 
Har idag testat en Albion Legend K2, iaf en storlek för vid i bommen men jag tror nästan den är för svängd också. Den såg ut att ligga rätt skapligt så länge hon stod still men så fort hon började skritta släppte den i bak rätt ordentligt. Vet inte hur mycket det skulle hjälpa att padda upp den framtill, hade inget att padda upp med till hands. Fick in två fingrar över manken så den ligger lite lågt fram.

Visa bifogad fil 91215

Tror att den verkar för svängd just för att den är alldeles för vid. Den ligger ju nästan på manken och Albion är kända för att ge rätt stor mankfrihet. Vilket bomvidd har du provat?
 
Din häst såg ut att ha smalare manke, och Albion brukar kunna vara breda över manken, så sadeln tippar fram.

Har du kollat ngt på stübbens rakare modeller? De brukar inte vara lika breda över manken
 

Liknande trådar

Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
679
Senast: Jeps
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 166
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
870
Senast: caballus
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 968
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp