Barnuppfostran

Jag känner mig rörd över faktiskt att så många vill beskydda och försvara min son.:heart. Han är min prins och enda jag har kvar som gör livet värt att leva. Tycker ofta jag har fått gå vidare än min man. Saknar honom så.
Det var inte alls i min tanke när jag skrev här, jag tänkte inte diskutera min uppfostran utan er, och hur ni gör.
Men är tacksam för flera inlägg som jag vet att min man skulle, och höll, med om.

Ja ska bli så bra mamma som jag kan bli, och behövs det ta hjälp för att bli bättre.

Tack!
Vad glad jag blir av att läsa det här!! Häng i och kämpa på, det är så lätt att falla in i gamla spår av gammal vana. Jag tror att flera härinne kan tipsa om bra litteratur, t ex Jesper Juuls böcker etc, och ta gärna kontakt med kommunens "råd och stöd". Med tanke på hela din situation kommer de säkert att vara extra tillmötesgående och vilja hjälpa dig!!
Stort Lycka Till!!!
 
Men snälla Tassetass. Läs igen. Jag tillfogar inte smärta. Det gör inte ont. Jag vet skillnaden. Jag har alltid full koll på mina känslor och det jag gör. Jag säger också till varför, så det är inte bara så jag sliter tag i håret. Bara så du vet min son är lugn snäll och glad. Han gör bra ifrån sig. Han har kompisar på skolan, Ingenting som skulle säga att han mår dåligt. Förutom att han saknar sin pappa då. Jag säger till honom han kan prata med mig om allt. Han tar inte skada.

Hur gör du? var min fråga. Tror du barn som får göra som de vill, säga vad de vill mår bättre?
Barnaga (ja, det du gör räknas dit) förbjöds i lag 1976. Då hade de flesta föräldrar i Sverige redan slutat med det, så lagen hade starkt stöd hos befolkningen.
Inget är så svart-vitt som du vill få det till. Jag är född 1969, mitt yngre syskon 1971. Ingen av oss har någonsin fått "klapp", slag över fingrar, hårluggningar eller något sådant. Vi blev inte hotade med våld.
Min mamma (som stod för huvuddelen av fostran) behandlade Oss med repekt, på så vis lärde hon oss att respektera henne och andra människor.
Hur vilda vi var? Det värsta jag sagt någon gång är att jag EN gång som förbannad tonåring mumlade gubbjävel till min pappa när jag trodde han inte hörde mig när vi haft en konflikt. Jag drack inte en droppe alkohol före jag fyllt 18, jag gick ut en treårig linje på gymnasiet med 4,3 i medelbetyg. Våra föräldrar gav oss en mycket god självkänsla, en vetskap om och trygghet i att vi duger och är älskade för dem vi ÄR.

Både min bror o jag har egna familjer idag, bra jobb, vänner o bekanta som gillar oss. Det fungerar med andra ord alldeles UTMÄRKT att fostra barn så. Prata med dem, visa dem hur man är en bra person, stötta och uppmuntra och tro på deras förmåga.

Jag är själv en förälder som har lite kort stubin o kan bli för irriterad på barnen i onödan. Jag önskar jag var mer lik min mamma som alltid var lugn o trygg, som ställde krav o satte regler, men aldrig "bara för att".

Våra barn kan (som alla barn) vara skitjobbiga ibland, men det hör till. De som barnen är tryggast med får stå ut med deras frustrationer, tjat o annat. I skolan funkar våra barn som "små ljus", lyssnar på vuxna, gör läxor, är omtänksamma mot kompisar.

Min man har berättat att han ibland fick smisk på stjärten av sin mormor som liten. Jag frågade hur han tänkte o kände om det som vuxen. Han beskrev att han mindes att hon aldrig slog hårt, slog utanpå byxorna som en "dask". Däremot beskriver han att han kände sig VÄLDIGT kränkt o liksom nedvärderad. Han minns inte alls VAD han hade gjort fel, han minns bara att det gjordes o hur kränkande det kändes. Han har funderat som vuxen på hur hans mamma kunde låta det ske, låta mormor göra så (som hon inte gjorde själv).

Jag tror inte kränkningar lär barn ETT ENDA SKIT! Man tar bara risken att skapa mindervärdeskänslor, dålig självkänsla och kanske i slutänden förakt. Beroende på omfattningen och hur mycket man blir utsatt för.

Om man nu kan nå samma mål UTAN barnaga - varför då använda det?
Och om man nu tycker det är rätt att man får örfila sina barn när de uppför sig illa osv - får man göra det även när barnet blivit vuxet?
Och i så fall, vore det också lämpligt att man får ge en kompis, sin partner, sin chef eller sin förälder smisk om de t ex inte kommer till ett möte i tid, tar kaka från fikabordet innan det bjudits eller säger något man tycker är otrevligt?
 
Men snälla Tassetass. Läs igen. Jag tillfogar inte smärta. Det gör inte ont. Jag vet skillnaden. Jag har alltid full koll på mina känslor och det jag gör. Jag säger också till varför, så det är inte bara så jag sliter tag i håret. Bara så du vet min son är lugn snäll och glad. Han gör bra ifrån sig. Han har kompisar på skolan, Ingenting som skulle säga att han mår dåligt. Förutom att han saknar sin pappa då. Jag säger till honom han kan prata med mig om allt. Han tar inte skada.

Hur gör du? var min fråga. Tror du barn som får göra som de vill, säga vad de vill mår bättre?
Barnaga (ja, det du gör räknas dit) förbjöds i lag 1976. Då hade de flesta föräldrar i Sverige redan slutat med det, så lagen hade starkt stöd hos befolkningen.
Inget är så svart-vitt som du vill få det till. Jag är född 1969, mitt yngre syskon 1971. Ingen av oss har någonsin fått "klapp", slag över fingrar, hårluggningar eller något sådant. Vi blev inte hotade med våld.
Min mamma (som stod för huvuddelen av fostran) behandlade Oss med repekt, på så vis lärde hon oss att respektera henne och andra människor.
Hur vilda vi var? Det värsta jag sagt någon gång är att jag EN gång som förbannad tonåring mumlade gubbjävel till min pappa när jag trodde han inte hörde mig när vi haft en konflikt. Jag drack inte en droppe alkohol före jag fyllt 18, jag gick ut en treårig linje på gymnasiet med 4,3 i medelbetyg. Våra föräldrar gav oss en mycket god självkänsla, en vetskap om och trygghet i att vi duger och är älskade för dem vi ÄR.

Både min bror o jag har egna familjer idag, bra jobb, vänner o bekanta som gillar oss. Det fungerar med andra ord alldeles UTMÄRKT att fostra barn så. Prata med dem, visa dem hur man är en bra person, stötta och uppmuntra och tro på deras förmåga.

Jag är själv en förälder som har lite kort stubin o kan bli för irriterad på barnen i onödan. Jag önskar jag var mer lik min mamma som alltid var lugn o trygg, som ställde krav o satte regler, men aldrig "bara för att".

Våra barn kan (som alla barn) vara skitjobbiga ibland, men det hör till. De som barnen är tryggast med får stå ut med deras frustrationer, tjat o annat. I skolan funkar våra barn som "små ljus", lyssnar på vuxna, gör läxor, är omtänksamma mot kompisar.

Min man har berättat att han ibland fick smisk på stjärten av sin mormor som liten. Jag frågade hur han tänkte o kände om det som vuxen. Han beskrev att han mindes att hon aldrig slog hårt, slog utanpå byxorna som en "dask". Däremot beskriver han att han kände sig VÄLDIGT kränkt o liksom nedvärderad. Han minns inte alls VAD han hade gjort fel, han minns bara att det gjordes o hur kränkande det kändes. Han har funderat som vuxen på hur hans mamma kunde låta det ske, låta mormor göra så (som hon inte gjorde själv).

Jag tror inte kränkningar lär barn ETT ENDA SKIT! Man tar bara risken att skapa mindervärdeskänslor, dålig självkänsla och kanske i slutänden förakt. Beroende på omfattningen och hur mycket man blir utsatt för.

Om man nu kan nå samma mål UTAN barnaga - varför då använda det?
Och om man nu tycker det är rätt att man får örfila sina barn när de uppför sig illa osv - får man göra det även när barnet blivit vuxet?
Och i så fall, vore det också lämpligt att man får ge en kompis, sin partner, sin chef eller sin förälder smisk om de t ex inte kommer till ett möte i tid, tar kaka från fikabordet innan det bjudits eller säger något man tycker är otrevligt?
 
Jag är 40 år och har annat för mig än att lägga upp strunt trådar. Jag ville diskutera barnuppfostran för jag tycker så många barn förstör både för andra men också sig själv faktiskt. Jag tycker man gör barnen en otjänst.
Jag tror att de barn som är ALLRA "stökigast" i skolan, om de inte har en diagnos (utredd eller inte) faktiskt ofta har föräldrar som inte har ork, kraft, förmåga att bry sig om dem. Kanske får de stryk av en full förälder lite då och då, kanske blir de utsatta för psykisk terror i hemmet, kanske mamma o pappa bråkar extremt mycket, kanske bevittnar de våld i hemmet, kanske är de utsatta för någon pedofil.
De barn som mobbas, slåss, skriker könsord, skolkar, röker, tar droger lider KNAPPAST av för lite SMISK. Möjligen är det precis tvärtom, att de kränks i just sitt hem.
 
Vad glad jag blir av att läsa det här!! Häng i och kämpa på, det är så lätt att falla in i gamla spår av gammal vana. Jag tror att flera härinne kan tipsa om bra litteratur, t ex Jesper Juuls böcker etc, och ta gärna kontakt med kommunens "råd och stöd". Med tanke på hela din situation kommer de säkert att vara extra tillmötesgående och vilja hjälpa dig!!
Stort Lycka Till!!!

Tack! Tar gärna emot mer tips och råd!

Barnaga (ja, det du gör räknas dit) förbjöds i lag 1976. Då hade de flesta föräldrar i Sverige redan slutat med det, så lagen hade starkt stöd hos befolkningen.
Inget är så svart-vitt som du vill få det till. Jag är född 1969, mitt yngre syskon 1971. Ingen av oss har någonsin fått "klapp", slag över fingrar, hårluggningar eller något sådant. Vi blev inte hotade med våld.
Min mamma (som stod för huvuddelen av fostran) behandlade Oss med repekt, på så vis lärde hon oss att respektera henne och andra människor.
Hur vilda vi var? Det värsta jag sagt någon gång är att jag EN gång som förbannad tonåring mumlade gubbjävel till min pappa när jag trodde han inte hörde mig när vi haft en konflikt. Jag drack inte en droppe alkohol före jag fyllt 18, jag gick ut en treårig linje på gymnasiet med 4,3 i medelbetyg. Våra föräldrar gav oss en mycket god självkänsla, en vetskap om och trygghet i att vi duger och är älskade för dem vi ÄR.

Både min bror o jag har egna familjer idag, bra jobb, vänner o bekanta som gillar oss. Det fungerar med andra ord alldeles UTMÄRKT att fostra barn så. Prata med dem, visa dem hur man är en bra person, stötta och uppmuntra och tro på deras förmåga.

Just på det sättet har, jag och mina syskon inte påverkats av vår uppfostran. Det är jag det gått sämst (pga lägre utbildning och har jobb med låg värdering, hade höga betyg men hade redan då problem med reumatisk värk) för mina syskon är högutbildade och högre poster."dålig uppfostran" behöver inte visas så heller.
Men jag förstår nog mer nu än förut vad du menar.

Kan inte, och har än inte riktigt kunna smälta de känslor jag upplevde mot min mamma som dök upp igår.


Jag är själv en förälder som har lite kort stubin o kan bli för irriterad på barnen i onödan. Jag önskar jag var mer lik min mamma som alltid var lugn o trygg, som ställde krav o satte regler, men aldrig "bara för att".

Våra barn kan (som alla barn) vara skitjobbiga ibland, men det hör till. De som barnen är tryggast med får stå ut med deras frustrationer, tjat o annat. I skolan funkar våra barn som "små ljus", lyssnar på vuxna, gör läxor, är omtänksamma mot kompisar.

Min man har berättat att han ibland fick smisk på stjärten av sin mormor som liten. Jag frågade hur han tänkte o kände om det som vuxen. Han beskrev att han mindes att hon aldrig slog hårt, slog utanpå byxorna som en "dask". Däremot beskriver han att han kände sig VÄLDIGT kränkt o liksom nedvärderad. Han minns inte alls VAD han hade gjort fel, han minns bara att det gjordes o hur kränkande det kändes. Han har funderat som vuxen på hur hans mamma kunde låta det ske, låta mormor göra så (som hon inte gjorde själv).

Jag tror inte kränkningar lär barn ETT ENDA SKIT! Man tar bara risken att skapa mindervärdeskänslor, dålig självkänsla och kanske i slutänden förakt. Beroende på omfattningen och hur mycket man blir utsatt för.

Om man nu kan nå samma mål UTAN barnaga - varför då använda det?
Och om man nu tycker det är rätt att man får örfila sina barn när de uppför sig illa osv - får man göra det även när barnet blivit vuxet?

Bra tanke, tack!

Alltså, jag orkar inte läsa hela tråden, den gör mig ledsen. Men du frågar flera gånger hur andra gör. Så jag ska berätta hur jag gör.

Jag har två barn, ett som är 8 och ett som är 5. Ingen av dem har någonsin slagits eller kallat någon annan för fula saker. Folk säger ofta att mina barn är så trevliga och väluppfostrade. Men självklart har det gjort saker de inte får, för att de inte vetat än att de inte fick eller för att de glömt.

Först och främst har jag föregått med gått exempel. Har jag till exempel höjt rösten mot mina barn när de gjort något som gjort mig arg har jag bett om ursäkt. Jag har sagt "förlåt för att jag skrek på dig men jag blev arg/rädd när du..." Jag har visat och berättat om alla mina känslor. Jag har uppmuntrat dem att berätta om sina känslor. Vid ett tillfälle hade jag höjt rösten åt min stora dotter, hon kan ha varit 5, varpå hon sa "jag blev ledsen för att du skrek på mig". Vid just det tillfället hade jag verkligen inte skrikit, men jag kände bara yes jag har lyckats! Jag har ett barn som kan ta reda på vad hon känner, varför och dessutom förmedla det.

Vissa saker får konsekvenser, alltid naturliga. När mina barn använt min dator och sedan inte laddat den blir jag lätt irriterad. Jag har då sagt till dem att jag vill att de laddar min dator om de använder den. När det hänt 10 gånger säger jag att jag inte vill låna ut min dator mer får jag tycker det är tråkigt att den aldrig är laddad när jag vill ha den. En logisk konsekvens.

Jag är tydlig med de förväntningar jag har på barnen och de förväntningar de kan ha på mig. Redan innan vi går in i affären säger jag idag ska vi bara köpa mat. Det betyder inte att det inte kan omförhandlas. Får de syn på något de väldigt gärna vill ha kan de säga det. Ibland kan de köpa det, ibland säger jag att jag inte har pengar till mer än mat just nu. Vi kan alltid ha ett samtal men det går inte att skrika sig till nånting.

Framförallt ser jag till att kunna motivera allt. Om jag säger nej och barnen frågar varför ska det finnas en bra förklaring. När min 8-åring frågade varför hon var tvungen att lägga sig 20 alla skoldagar förklarade jag att kroppen och hjärnan behöver sömn.

Hon ljuger en hel del min stora just nu, mest om bagateller. Jag blir aldrig arg men förklarar att om hon ljuger om sånt jag förstår är ljug kommer jag inte kunna lita på henne.

Tur eller skicklighet, men så här uppfostrar jag mina barn och det verkar funka.

Tack för tips och råd, tack gärna emot mer av det!
 
Senast ändrad:
Bra, det betyder förhoppningsvis att du tänker o reflekterar över det vi skrivit om i tråden!:)

Ja jag det, det är det som blir så konstigt i mig. Jag har som backat mig själv hela tiden och försvarat min uppfostran som bra. Och det kan den inte vara om det bubblar upp såna jobbiga känslor till sin/sina föräldrar.
Men försvarsställningen triggas fortfarande, helt ärligt, men den känns som den försvarar för att jag vet att jag gjort fel. Nej inte känns,
 
Ja jag det, det är det som blir så konstigt i mig. Jag har som backat mig själv hela tiden och försvarat min uppfostran som bra. Och det kan den inte vara om det bubblar upp såna jobbiga känslor till sin/sina föräldrar.
Men försvarsställningen triggas fortfarande, helt ärligt, men den känns som den försvarar för att jag vet att jag gjort fel. Nej inte känns,
Att reflektera kan vara otroligt smärtsamt. För mig är det ganska tydligt (och flera har påpekat det också) att du skadades av hur du bemöttes som barn och den skadan har gjort att du i din tur reagerat som du har mot din son. Det är ett välkänt mönster och många förstår det nog aldrig ens.

Nu tolkar jag dina inlägg som att du har kommit till insikt, vilket är stort - och modigt! Jag tror dock att när du landat lite i den insikten ska du hitta någon att prata med. Någon som kan hjälpa dig att komma vidare att verkligen ändra på hur du bemöter din son. För det är lätt att skuldbelägga sig själv och hamna i försvarsposition och därifrån falla tillbaka in i samma beteende men kanske med lite andra uttryck.
 
Ja jag det, det är det som blir så konstigt i mig. Jag har som backat mig själv hela tiden och försvarat min uppfostran som bra. Och det kan den inte vara om det bubblar upp såna jobbiga känslor till sin/sina föräldrar.
Men försvarsställningen triggas fortfarande, helt ärligt, men den känns som den försvarar för att jag vet att jag gjort fel. Nej inte känns,

Min anhörige har berättat om känslan när hen satte ner foten och sade att ”slår du mig igen slår jag tillbaka”. Då skrattade hens mamma rakt ut. Det är spår som sitter kvar. Det är så fruktansvärt kränkande att behandla någon så.
Ta tag i en kontakt och prata med, så du kan ha en bra relation till sonen även i framtiden.
 
Ja jag det, det är det som blir så konstigt i mig. Jag har som backat mig själv hela tiden och försvarat min uppfostran som bra. Och det kan den inte vara om det bubblar upp såna jobbiga känslor till sin/sina föräldrar.
Men försvarsställningen triggas fortfarande, helt ärligt, men den känns som den försvarar för att jag vet att jag gjort fel. Nej inte känns,

Ingen kan ändra på det som varit tyvärr, det får vi leva med och ofta betala för MEN det fina är att man kan ändra på hur man gör framöver :)
 
Att reflektera kan vara otroligt smärtsamt. För mig är det ganska tydligt (och flera har påpekat det också) att du skadades av hur du bemöttes som barn och den skadan har gjort att du i din tur reagerat som du har mot din son. Det är ett välkänt mönster och många förstår det nog aldrig ens.

Ja, det är det verkligen, jag ska ta hjälp.

Nu tolkar jag dina inlägg som att du har kommit till insikt, vilket är stort - och modigt! Jag tror dock att när du landat lite i den insikten ska du hitta någon att prata med. Någon som kan hjälpa dig att komma vidare att verkligen ändra på hur du bemöter din son. För det är lätt att skuldbelägga sig själv och hamna i försvarsposition och därifrån falla tillbaka in i samma
beteende men kanske med lite andra uttryck.

Hm, ja jag kan inte helt identifiera mig i det var är så hemskt, men jag förstår det på ett sätt som jag inte insett, någonsin. Jag ska ta hjälp, jag lovar.

Min anhörige har berättat om känslan när hen satte ner foten och sade att ”slår du mig igen slår jag tillbaka”. Då skrattade hens mamma rakt ut. Det är spår som sitter kvar. Det är så fruktansvärt kränkande att behandla någon så.
Ta tag i en kontakt och prata med, så du kan ha en bra relation till sonen även i framtiden.

Det är det här som är så tudelat, jag tycker vi har så bra relation idag. Men så fint du skrev, även i framtiden, så ska jag ta hjälp.
Jag har funderat, ska jag prata med honom? Tänker det är jultider och inte helt enkelt att boka tider och så. Jag har ju stödteam som kommer och hjälper med hemstädning eller blir det konstigt för honom med.


Ingen kan ändra på det som varit tyvärr, det får vi leva med och ofta betala för MEN det fina är att man kan ändra på hur man gör framöver :)

Ska göra mitt bästa. Tack!
 
Kan säga att jag hade ganska auktoritära föräldrar, som slog mig och min bror. (Är inte uppvuxen i Sverige). Och min mamma kunde gå i flera dagar med "I am not speaking to you" och knappt titta på en. Vidrigt. Jag minns när jag var gravid för första gången hur jag låg i badkaret med stora magen och riktigt gick igenom min barndom. Flera gånger. Jag grät och mådde jättedåligt, men det kändes nödvändigt för mig att göra upp med min barndom för att jag var livrädd för att jag skulle slå mitt barn. Det kändes att den reaktionen - slå det jobbiga barnet - var så inpräntat i mig, jag måste fördriva den på något sätt genom att komma ihåg hur hemskt det kändes att vara just det barnet som fick motta slagen.

Har aldrig slagit mina barn. Arg har jag varit - säg mig den förälder som aldrig känt att den kokar över av frustration ibland - men slåss - aldrig. Aldrig. Inte minsta lilla.

Man måste göra upp. Man bara måste. Även om det gör ont.
 
Kan säga att jag hade ganska auktoritära föräldrar, som slog mig och min bror. (Är inte uppvuxen i Sverige). Och min mamma kunde gå i flera dagar med "I am not speaking to you" och knappt titta på en. Vidrigt. Jag minns när jag var gravid för första gången hur jag låg i badkaret med stora magen och riktigt gick igenom min barndom. Flera gånger. Jag grät och mådde jättedåligt, men det kändes nödvändigt för mig att göra upp med min barndom för att jag var livrädd för att jag skulle slå mitt barn. Det kändes att den reaktionen - slå det jobbiga barnet - var så inpräntat i mig, jag måste fördriva den på något sätt genom att komma ihåg hur hemskt det kändes att vara just det barnet som fick motta slagen.

Där satt du mitt i prick hur jag känner precis nu-fördriva den reaktionen och tanken.
Tack för orden jag inte fått fram själv.


Har aldrig slagit mina barn. Arg har jag varit - säg mig den förälder som aldrig känt att den kokar över av frustration ibland - men slåss - aldrig. Aldrig. Inte minsta lilla.

Man måste göra upp. Man bara måste. Även om det gör ont
.
 
Hm, ja jag kan inte helt identifiera mig i det var är så hemskt, men jag förstår det på ett sätt som jag inte insett, någonsin. Jag ska ta hjälp, jag lovar.



Det är det här som är så tudelat, jag tycker vi har så bra relation idag. Men så fint du skrev, även i framtiden, så ska jag ta hjälp.
Jag har funderat, ska jag prata med honom? Tänker det är jultider och inte helt enkelt att boka tider och så. Jag har ju stödteam som kommer och hjälper med hemstädning eller blir det konstigt för honom med.




Ska göra mitt bästa. Tack!

Det tyckte nog min anhöriges mamma också, min anhörige var ett litet dygdemönster som barn, hårt tuktad/väluppfostrad och hittade aldrig på hyss, men sen, när ifrågasättandet kom så blev det svårt. Hur hanterar man att den som ska skydda en mot allt ont i världen faktiskt slog en? I all ”välmening”? Kan man slå med gott syfte? Och vad händer om dt inte hjälper? Slår man hårdare?
 
Hm, ja jag kan inte helt identifiera mig i det var är så hemskt, men jag förstår det på ett sätt som jag inte insett, någonsin. Jag ska ta hjälp, jag lovar.



Det är det här som är så tudelat, jag tycker vi har så bra relation idag. Men så fint du skrev, även i framtiden, så ska jag ta hjälp.
Jag har funderat, ska jag prata med honom? Tänker det är jultider och inte helt enkelt att boka tider och så. Jag har ju stödteam som kommer och hjälper med hemstädning eller blir det konstigt för honom med.




Ska göra mitt bästa. Tack!

Det tyckte nog min anhöriges mamma också, min anhörige var ett litet dygdemönster som barn, hårt tuktad/väluppfostrad och hittade aldrig på hyss, men sen, när ifrågasättandet kom så blev det svårt. Hur hanterar man att den som ska skydda en mot allt ont i världen faktiskt slog en? I all ”välmening”? Kan man slå med gott syfte? Och vad händer om dt inte hjälper? Slår man hårdare?

Fanns dt NÅGRA bevis på att man blir en bättre, lyckligare människa av att agas som barn, skulle det med största sannolikhet vara accepterat och rekommenderas.
 
Nu har jag inga barn. Så jag kvalificerar mig kanske inte för att ge råd eller säga hur jag gör.

Men jag har ibland lektioner för barn, jag umgås med barn, jag rådgör med min kille i hur han stöttar det enda barn som inte är vuxet än. Och jag har själv vuxit upp i ett hem med mkt envägskommunikation och kontroll och hot bla.
Sen jobbar jag med inlärning om än hos djur. Men drifter finns ju i oss precis som dem och mkt funkar liknande om man inte översätter rakt av som du gör med att ett sto kan drämma till etc. Hästar har inte så många andra val. Vi har det. För dem ingår det i deras språk att hota lite etc. Det gör inte det i människors normalt utan ger andra följdkänslor i oss än i en häst.

Jag har absolut verkat glad, skött det mesta etc(utom i perioder i tonåren) utmärkt, varit trevlig etc trots min hemmiljö. Och mina föräldrar trodde nog att vi hade en fin relation iom att de precis som du inte förstod vad de gjorde och jag var tvungen att spela för att inte riskera hot etc.
Det spelar ingen roll om du klappar och gullar och duttar om du också skrämmer din son.
Och om du nu inte tror dina "bestraffningar" inverkar negativt kan du ju fundera på varför du får sån direkt "respons" i att din son helt upphör direkt med det du kallar trots(vilket för mig är hans försök att få dig att förstå hur han känner.. som också är mkt viktiga känslor för honom). Man upphör inte ha de känslorna så fort, inser inte saker så fort i en sån ålder.
Här är det nog mer frågan om samma effekt som du får i en häst av ett elstaket. Obehagligt och inget man ger sig på igen. Man upphör omedelbart. Sen betyder inte det att man trivs i hagen man går i.
Precis som din son inte behöver må bra i att rätta sig i dina beslut efter bestraffning. Utan kan må rätt dåligt.

Om du istället pratade med honom om hur han kände, varför han gör som han gör etc tror jag man får en bättre relation och en förändring med barnet istället för mot det.

Jag har tex en vän som tyvärr fått cancer. Hennes dotter i din sons ålder fick då via sociala medier meddelande från någon som retade henne för att hennes mamma "har cancer och kommer dö" etc. Det är ju så fruktansvärt elakt att man vill slå ihjäl ungen som skrev det. Nu tog min vän reda på vem det var och skulle kontakta dem för att ungen skulle lära sig att så gör man inte.
Vet du hur hon lade fram det? Och vad hennes egna tanke när hon läste det hela var?
Hon undrade vad det var som gjorde att det barnet kände behov av att göra en sån sak. Kunde man hjälpa barnet må bättre så den inte tog ut sin frustration på andra?
Det barnet fick inget skäll av min vän. Men nog fasen tog det där mer skruv än skäll. Ungen har bett om ursäkt, skämts något fruktansvärt och beter sig nu vänskapligt mot min väns dotter och anstränger sig för att hjälpa henne.
Jag tror det där var enormt mkt smartare att göra än bara skälla ut barnet, hota det etc.

Det kanske kan vara något att fundera på för dig. Quickfixes blir sällan så värst bra..

:bow: :bow: :bow:
Helt klart det basta inlagget i hela traden.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 843
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 798
Senast: Mirtai
·
Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 340
Senast: kubikmeter
·
Kläder & Bli fin ”Haglöfsjackan har blivit en symbol för den svenska gängkulturen.” SvD Jag hade ingen aning och kommer fortsätta köpa Haglöfskläder...
2
Svar
24
· Visningar
1 296
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp