Bukefalos 28 år!

Barnvagn, vad ska man tänka på?

M

Mjukis

Hej

Vi har funderat att köpa Emmaljunga Mondial Duo Combi
Den kan ungen ha från nyfödd ända tills den är 3 år.
(Köpa en ny)

Känns mest säkert att köpa en ny dessutom, vissa säger att det är onödigt och att man lika bra kan köpa en begagnad?

Vad är era erfarenheter?
 
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

Vi köpte en 8 år gammal emmaljunga duo för 700 kr . Användes varje dag från nyfödd till han var lite över året. Nu är den sovvagn på dagis och används endast hemma. Bilen ligger en ren sittvagn som tar mindre plats.

Jag skulle aldrig köpa en ny, jag tycker dessa duo vagnarna används så korttid o inget jag vill ha i bilen då barnet kan använda sittvagn, då dom tar enorm plats o är otympliga. Sen vill jag inte ha en ny vagn på dagis då ungarna pillar på den osv.

Så jag skulle satsa på en begagnad, de finns otroligt många fina vägnar som bara har något år på nacken till bra pris.
 
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

Köpte en 2 år gammal Emmaljunga duo förra året. Jag såg ingen anledning till att köpa en helt ny. Den har fungerat fläckfritt de 9 månaderna som vi haft den. Sonen gillar den skarpt. Det enda minustecknet är väl att den är grymt tung att lyfta i och ur bilen...
 
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

Vi har en Emmaljunga Citycross (med citykorg) som vi köpte begagnad. Vi bytte hjulen som var väldigt slitna efter att ha använts i 4,5 år. I övrigt är vi fullkomligt nöjda och hade valt samma vagn om vi hade fått välja om.

Jag hade aldrig köpt en vagn ny, speciellt inte första vagnen eftersom man nog behöver känna efter vad det är man vill ha. Det är svårt att sätta sig in i innan.
 
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

Vi har tre barnvagnar:angel: varav två är begagnade o hade vi inte fått ett så grymt bra pris hade inte den tredje köpts ny:p

Jag är glad att vi köpte de begagnade först, för inte förrän man använt den ett tag insåg man vad man faktiskt ville ha..
Sen gillade ju inte bebis liggdelen nåt nämnvärt heller, så det hade varit rätt bortkastade pengar för vår del att köpa ny dyr vagn (inte heller detta kunde vi ju veta innan bebis väl var levererad)
 
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

Vi var inne på samma som ni men valde sedan istället en city cross, en av anledningarna var att det är otroligt opraktiskt med en ljus sittdel när barnet blir större = rörligare = skitigare. Vi köpte en city korg till i vit leatherette, den är fortfarande fin och ren men sittdelen som är använd ca 4 mån är redan i behov av tvätt på några ställen.
Vi köpte ny, känns fräschare och roligare...
 
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

Det finns en anledning till att det säljs så många fina kombivagnar som bara är använda ett år eller så :) När barnen sitter är en kombi en stor och klumpig vagn att köra och många byter till en sittvagn med liggläge istället. Om det blir syskon kommer vagnen inte heller användas så mycket längre. Har man tätt mellan barnen så byter man till någon slags syskonvagn om man gillar att vara ute och gå.

Vi köpte en beggad kombi och sen en ny cityvagn och det till samma pris som en ny kombi och sen blev det en ny syskonvagn för de beggade kostade nästan lika mycket som en ny.
 
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

Tänk på det om ni tvättar tyget till vagnarna att man då tvättar bort impregneringen och vagnen blir snabbt smutsig. Man måste impregnera igen och se till att välja en giftfri impregnering eftersom det är giftiga saker annars.
 
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

Det är "kuddarna" på selen som blivit skitiga och de är ändå regnskyddade av suffletten, men tack för tipset :)
 
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

Om man köpter nytt eller begagnat tycker jag är en smaksak - vissa vill ju gärna få köpa en sprillans ny vagn till sin lilla bäbis, och då ska man ju göra det förstås :). Dock är begagnatmarknaden väldigt stor, och personligen tycker jag att det känns bra att vagnen används till flera barn. Väldigt många byter ju ut sina duo/kombivagnar efter ett år eller t o m mindre då de trots allt är ganska stora och klumpiga och därav det stora utbudet.

Den vagnen du är sugen på är ju jättefin, men det är också rejält stor och jag tror inte många verkligen vardagsanvänder en så pass stor vagn till en tvååring som sitter lika bra i en enklare sittvagn med liggläge.
 
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

Delvis knapp
Jag är faktiskt en sån som använder en stor och tung vagn till min 20-månaders :D köpte en EL Edge som vi fortfarande använder och är den enda vagn vi har ägt. Jag prioriterar att ha mitt barn vänt mot mig och då blir inte en ny vagn så mycket lättare (även om det finns lättare än edgen) än den vi har.
Känner mig riktigt unik som använder samma vagn än :p
 
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

Det går ju att kombinera smidig vagn med vändbar sits, det behöver ju inte vara antingen eller ;)

Finns vagnar som är betydligt smidigare än en edge om det är vad man är ute efter ..
 
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

Enda gången jag tycker den är osmidig är när den ska i och ur bilen ;) små trånga butiker skulle jag inte kunna gå in med vagn ändå för barnet får vääääldigt långa armar :p
 
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

Vi har en Emmaljunga city cross. Köpte våran begagnad och är nöjda! Använder den fortfarande, då vi har den hemmavid. Till och från stallet mm. I bilen har vi köpt en beg teutonia för att kunna ha en vagn när man behöver, då slipper jag alltid lasta i och ur hemmavagnen (som säkert luktar en del stall numera...) Sen har vi även en vanlig sittvagn jag fått ärva. Den använder mest min man, han gillar den för att den är liten och lätt.
 
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

Vi hade också en stoooor och klumpig EL Edge länge, av samma anledning som du nämner. Det var nog faktiskt vid ca 20 månader som jag bara fick nog av att lyfta i och ur den där tunga vagnen i bilen, och främst att baxa runt den på förskolan eftersom vi bara hade en vagn och gick (med vagnen) dit.

Vi kikade lite på andra vagnar men även begagnatmarknaden var lite för dyr för att det skulle kännas helt motiverat att byta vagn. Vi köpte Edgen för 900:- så det fanns ju inget jättevärde i den. Tillslut blev det en liten paraplyvagn, ny för samma pris som Edgen. Kiddot åkte lite i den vagnen några månader, sen har vi knappt använt vagnen.

Så det jag vill säga till TS är att samma vagn sällan används i tre år av samma barn och att säkerheten, om den ens minskar alls, förmodligen minskar endast obetydligt.
 
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

Det finns en anledning till att det säljs så många fina kombivagnar som bara är använda ett år eller så :) När barnen sitter är en kombi en stor och klumpig vagn att köra och många byter till en sittvagn med liggläge istället. Om det blir syskon kommer vagnen inte heller användas så mycket längre. Har man tätt mellan barnen så byter man till någon slags syskonvagn om man gillar att vara ute och gå.

Vi köpte en beggad kombi och sen en ny cityvagn och det till samma pris som en ny kombi och sen blev det en ny syskonvagn för de beggade kostade nästan lika mycket som en ny.

Fast vi tar fortfarande hem vår Emmaljunga City Cross på helgerna (står som sovvagn på dagis) stor o klumpig javisst men den är mysigare att köra. Bara som exempel, den rullar så lätt att fullt packad (utan baby iofs, annars håller man ju i den) på plan mark kan den blåsa iväg av en vindpust :rofl:. Vår sittvagn Brio rullar knappt av sig själv ens i lätt nedförsbacke knappt ens om man ger den en putt.

(funderar faktiskt på att vända den framåt nu, kanske, A hänger lite över kanten när man kör för att hålla koll)
 
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

En fördel med att köpa en ny vagn är att man enkelt hittar en. Men det beror nog på hur lång tid man har på sig och var man bor. Vi försökte köpa en begagnad Brio sittvagn, tillåt mig gapskratta :rofl: de var nästan sålda innan de ens kom ut på blocket.

A är snart 2 år.

(men det beror ju på hur man använder vagnen antar jag. City Cross är super om man ska ha med sig mycket junk, promenerar 40 min till stan (alt tar bussen), samlar på sig ännu mer skräp under rundan och sedan går hem igen. Helt obetalbart bra! De ställen vagnen inte går in så gör inte sittvagnen det heller. Däremot är den en katastrof för att köra bil, stanna, lasta ur, i baby, en runda köpecenter, lasta i bil, kör, lasta ur, i baby... då är det faktiskt bättre med sittvagnen, alternativt att utnyttja att tvååringen faktiskt kan gå :rofl: och att det finns sittplats i varuvagnar.)
 
Senast ändrad:
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

Det är ju lite åt det hållet det barkar, barnet börjar ju bli ganska stor och kommer troligen inte åka full tid i vagnen och det motiverar inte att köpa en ny vagn. Oftare och oftare lämnar vi hemmet utan vagn.
 
Sv: Barnvagn, vad ska man tänka på?

Men det var som någon annan skrev så bra, att city crossen är ingen vagn man lyfter i och ur bilen när man shoppar. Så allt är ju utifrån hur man är som person. Någon har bil, någon inte. Någon går jättemycket, några andra inte alls. Några får fler barn, andra inte.

Men det där om att man köper en vagn som man har i tre år köper jag inte riktigt. Oftast slinker det till någon mer vagn. Vi har också en city cross och den har fått jobba. Verkligen. Men vi behöver två vagnar till för att täcka alla behov och jag är glad över att vi inte lade ned så mycket pengar på första vagnen för jag blev så oerhört besviken på den. Det inser man första gången man kör med svängbara hjul... Vi köpte till en lättkörd vagn redan efter 4 månader...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 201
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 189
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
2
Svar
30
· Visningar
4 577
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 416
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp