Bukefalos 28 år!

Barock + engelskt

Lorelie

Trådstartare
Kan man rida både barock och engelkt på samma häst? Alltså ibland engelskt och ibland barock?
 
Den spontana reaktionen är klart man kan! Hästar har en förmåga att kunna lära sig mycket mer än vi tror och känna skillnad på hjälper på ett helt annat sätt än vi tror.
Är nog mer förvirrande för ryttaren än för hästen egentligen ;)

Jag vet flera hästar - inklusive min- som fixar att gå både western, engelskt och barock. Visst kan det ibland ta några minuter extra för att få hästen med på vilken "stil matte vill ha idag" men det kan det kanske vara värt =)
Ett tips är en sorts utrustning = en ridstil. Alltså engelsk sadel betyder alltid samma form av arbete osv. OM du nu vill ha dom distinkt åtskilda alltså. Själv blandar jag hej vilt och använder mig av de bra bitar som finns i allt och det funkar det med!
 
Det är så att ägaren till hästen jag rider har fått för sig att han ska bli barockhäst... JAG vill igentligen inte rida barock, utan hålla mig till engelsk ridning. Jag vill inte sluta rida honom heller, för han är världens underbaraste och vi är riktiga kompisar.
Ägaren vill att jag följer med på kurs i barockridning, det kan jag ju iof göra, men jag vill inte alltid rida så, det känner jag att jag inte är intresserad av.
Därför undrar jag om man kan blanda, ägaren rider barock och jag engelskt.
 
Jag undrar vad är det som skiljer sig i din ridning när du rider "western, engelskt eller barock"?
Är inte "A" alltid ett "A" för dig utan kan det nästa dag vara ett "B" eller ett "C" beroende på ridstil???
 
Jag undrar vad det är som skiljer sig i din ridning när du rider "western, engelskt eller barock"?
Är inte "A" alltid ett "A" för dig utan kan det nästa dag vara ett "B" eller ett "C" beroende på ridstil???
 
A kan vara B nästa dag ja, ett kort exempel: tryck med sittben kan vara böjning eller det kan vara sidförande utan böjning. Grovt förenklat, visst skiljer det mer än så och det är fler hjälper involverat men jo, det KAN betyda helt olika saker.
 
tror inte att det är så lyckat att blanda hjälper alltför vilt då hästar bör ridas med konsekvens för att kunna utvecklas bra och inte bara bli frustrerade. :smirk:

varför vill du inte rida barock?

gå med på kursen med en objektiv inställning så kommer du nog inte att ha det här problemet när du kommer hem ;)
 
Nej, jag skulle inte göra det.

Jag tror att hästen skulle bli förvirrad. Ena dagen ska man gör si om ryttaren säger något och andra dagen så. Jag tror på att vara konsekvent.
Min häst skolades om från modern dressyr till Akademiskt. Och i början var det en del missförstånd trots att jag varit konsekvent. Så jag tycker nej..
 
Jag skulle inte vilja att min medryttare red modern dressyr, dels för att jag tror att det är förvirrande för hästen men framför allt för att jag är helt övertygad om att det är skadligt för hästen med den moderna dressyren (som jag själv har ägnat mig åt tills för ett år sedan).
 
Jag ser det så här att man väljer ett sätt att utbilda sin häst på punkt slut!

Sen kan man ägna sig åt att t.ex. tävla inom den moderna dressyren eller hoppningen utan att för den sakens skull utbilda sin häst på det sättet. Alla hjälper med mera används på samma sätt bara att man t.ex. rider med en rakare häst och kanske slänger in lite skänkelvikningar som man (läs: åtminstone inte jag) inte gör annars.

Det har jag själv planer på och hoppning gör jag redan.
 
Oavsett vilken lära du väljer att föra, eller köra ditt eget race, så måste du försöka vara konsektvent. All ridning handlar om att utveckla ett språk, en komunikation med sin häst. Det finns stora likheter inom många läror, i grund och botten.

Komunikationen med din häst kan du sen utveckla till allt mer avancerad ridning. Detta språk behöver inte skilja sig nämnvärt om du sen växlar mellan att rida i engelsk, spansk eller westernsadel, om du betslar med kandar, kapson eller sidepull. Det viktiga är att DU lär dig rida i balans och harmoni med hästen.

Övningarna i de olika ridstilarna skiljer sig en hel del, men som funkar bra att blanda som man vill.

Som jag ser det så skiljer "bra" dressyrridning inte sig mycket från barocken. Det som skiljer kan vara form, tempo och övningar, men detta är inget hinder för hästen. Kan du hitta en vettig dressyrtränare med en bra filosofi som går ut på att jobba med hästen på ett harmoniskt sätt, så kommer det gå utmårkt att kombinera.

Lycka till,

Frida
 
Det här var en intressant diskussion. Är det någon skillnad då egentligen på Barock och Engelskt? Med anledning av de tidigare inläggen, så känns det verkligen totalfel att man skall lära hästar att samma hjälp kan betyda olika saker beroende på om det är fredag eller lördag?! Är inte det att röra till det väldigt mycket?
 
Appselut! Och bra ridning av båda varianterna skiljer sig inte så fruktansvärt mkt.

Beagle, på vilket sätt skulle man blanda hjälperna? Har du olika signalsystemn för vad du gör beroende på inriktning?
 
Prova barock, sedan är du fast :d
Egentligen har barock och engelsk samma mål, vägen dit är bara olika...
 
Jag har provat nu, en lektion, och vi ska tillbaka nästa vecka.
Det var rätt kul =)
Kreles har nog aldrig gått så bra som han gjorde då :love: Började från marken, det var skitsvårt och han var väldigt ouppmärksam, vi fixade det iaf till sist jag fick honom att göra halt utan att ta i honom.
Sen fick jag sitta upp och vi red volter, 8-volter, halt och ryggade.
Fick trava en stund också, jättejobbigt... och jag inser att jag nog håller ballansen rätt mycket i tyglarna i vanliga fall (eller iaf mot halsen/manken) :o Det var iaf i traven det lossnade, vi hade travat runt på volten i höger varv ett tag, sen gick vi över i vänster varv och efter ett par varv i trav så höjde han ryggen och stoppade in baken under sig och gick helt underbart :love: Red bara så ett kvarts varv på volten, sen ner till skritt och skritta av eftersom han var så duktig :love:
 
När jag jobbar mina hästar och när jag tar del av olika tränares kunskaper är jag intresserad av att hitta det smartaste och mest logiska sättet att göra olika saker. Sen ger jag blanka f-n i vilken "stil" det kommer ifrån. Är det det bästa sättet att göra en grej på så är det det bästa, oavsett var jag fick det ifrån. Och då går jag inte tillbaka till något som är sämre bara för att hålla isär några "stilar". Ibland plockar man en enda liten smart grej - ibland får man ett helt nytt träningsupplägg med sig.

Om du redan nu håller på och tränar hästen efter ett visst upplägg så är det ingen katastrof för hästen om du provar på något nytt under en helg eller träning förutsatt att du håller ett öga så att den inte blir stressad. Hästen säger till om det blir för rörigt.

Efter kursen är det upp till dig att bestämma om du ska lägga in något från kursen i ditt nuvarande träningsupplägg. Tycker du att det var så bra att du vill lägga om träningen helt - ja, då är det ju bara att ge sig ut och söka ännu mer kunskap om det nya.

Jag tror att det är både ogörligt och osmart att som ryttare försöka hålla isär en massa stilar och växla mellan dem. Det är rimligare att försöka lära sig vilket sätt som är smidigast att göra olika sätt på - oftast det som det finns bäst förklaring till VARFÖR man gör på det viset. Att varje gång man lär sig ett bättre sätt att göra en sak på så fortsätter man med det tills man hittar ett ännu bättre sätt.

Rena "stilar" behöver man ju egentligen bara hålla sig till om man ska tävla. Men även inom tävlingsreglementena finns det stort utrymme för tolkningsutrymme.

Om jag kunde rida på det sätt jag drömmer om att kunna rida, om jag kunde rida rörelserna på det sätt som jag tycker ligger nära idealet - inte tror jag att jag skulle behövas skämmas ett ögonblick över att ge mig ut och tävla Grand Prix trots att jag ser mig som en person som håller på med AR.
 
Tänkte bara att som nybörjare känns det vettigt att hålla sig till en stil för att inte bli helt förvirrad!

lättare förstå då även om jag förstår att man inte MÅSTE göra så eller att det alltid e lika innom stilen heller... jag ska försöka ta hjälp från "hempfling stilen" och "branderup stilen" men det känns svårt nog just nu!
 
många inom barock använder ju inte skänklarna på samma sätt som inom engelsk ridning, alltså båda samtidigt, sen sitsen och så en del saktar av genom att luta sig bakåt och tvärtom, sen så om en rider dålig engelsk ridning och rider med "ett femte ben" så att säga och gör hästen framtung så motarbetar ju det den andra ryttaren.
 

Liknande trådar

Tjatter Automatiskt genererade översättningar blir lite lustiga ibland. En person har på engelska rekommenderat min honung och översättningen sa...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Lyan
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 650
Senast: JohannaB
·
Utrustning Funderar på att köpa en barbackasadel eftersom jag inte längre kan rida med stigbyglar, men skulle behöva mer stöd. Jag har tittat på...
2
Svar
21
· Visningar
1 398
Senast: skiesabove
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 419
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp