Bukefalos 28 år!

Barock + engelskt

Jag rider blandat, tar det jag gillar bäst från allt. Men nu är det mest klassisk dressyr :).
 
Min häst rids i både engelsk ridning och barock och det är inga problem. Nu är han lite äldre (24 år) och är riden engeslkt i stort sett hela sitt liv så dom hjälperna sitter ju i ryggmärgen på honom. Det kanske är skillnad på en häst som nyss blivit inriden eller där hjälperna inte sitter riktigt, då kanske man rör tíll det för dom.

Min medryttare började rida barockridning för ca 2-3 år sedan och jag följde med på kurserna och provade också. Tyckte det var intressant och höll på ett tag men eftersom jag inte hade någon att träna för och väldigt svårt för att ta mig till kurser osv fortsatte jag träna engelskt. Så nu rids han i barockridning av medryttare och som vanligt av mig och jag har aldrig märkt att det skulle krångla till något för honom.
 
Om det är sådan stor skillnad (två olika ryttare) tror jag inte det är några problem. Är ju precsi som att du skulle sätta upp en oerfaren kompis, då betyder ett tygeltag alltid sväng medan det (antagligen) när du rider kan betyda så mkt mer (ställ/böj/flytta) i samband med andra hjälper.

Åk med på kursen och se vad som händer ;)
 
Oj, har min gamla tråd kommit upp igen...

Bekymret är löst =)
Jag är fast i barocken! =)
Funderar på att sluta på ridskolan och bara rida så. Nu när jag börjat med barocken känns "vanlig" ridning helt fel! Tycker vi bara sitter och drar hästarna i munnen. Det känns mycket naturligare på långa tyglar.

Lektion 16/5 2004
Vår 6:e lektion
Det var första gången vi red vid stallet, annars åker vi till tränarens ridhus.
 
Jag och min syster rider våra två gemensamma hästar på olika sätt. Och det funkar utmärkt. Utrustningen skiljer inte så mkt mer än att syrran ibland rider med hoppsadel (själv vägrar jag sätta mig i en engelsk sadel). I övrigt går de med bomlös resp westernsadel.
 
Såhär är det: Dressyren dvs den engelska ridstilen härstammar fån Barocken och är egentligen bara en förenkling av den.Barockridning eller Akademisk ridskonst är alltså i stort sett ganska lika , ju högre man kommer upp i klasserna desto mindre blir skillnaden på den engelska och den akademiska ridstilen. Det som skiljer de två "ridstilarna" åt är småprinciperna som iof kan göra ganska stor skillnad tex att den engelska stilen rider väldigt mycket på ytter sidan medan barockryttare rider mer på inner vilket faktiskt är hälsosammare för hästen. Dock finns det ingen direkt jätteskillnad på dessa ridstilar , dom är me rlika varandra än vad somliga tror , men somsagt..det finns en del principer som skiljer dom åt, man strävar dock efter samma sak! Dvs en harmonisk och balanserad häst som bär sig själv med lätthet! Så jag tycker gott och väl att du kan rida både engelskt och barockt! Men jag rekommenderar att du lutar åt barockhållet för principerna är faktiskt hälsosammare för din häst. Lycka till!
 
Är det bara jag som inte rider på inner? :confused:

Jag rider mest med ytterhjälper. Det trodde jag man gjorde inom AR också? Så har iaf jag fått lära mig.
 
Tack för svaret :)
Som jag skrev innan rider jag barock på honom nu, och är fast! Det känns mycket naturligare. På ridskolan där jag rider engelskt sitter vi och håller ett fast tag i yttertygeln hela tiden och får inte släppa 1 mm :( Det känns hel fel, och hästarna går och protesterar.
 
Det är fel i vanlig ridning att sitta och hålla fast på yttertygeln.
 
Ja, det var ju det jag skrev :confused:

Barock känns mycket bättre, hästen protesterar inte, och jag känner mig inte hemsk :)
 
Vad de menar är att om man rider korrekt inom vanlig dressyr så ska hästen inte protestera och tvingas till ngt då heller.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har gjort en uppgift i skolan (läser engelska för mellanstadiet) och fick tillbaka uppgiften idag. I princip det enda läraren hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 494
Senast: Sedna
·
Tjatter Automatiskt genererade översättningar blir lite lustiga ibland. En person har på engelska rekommenderat min honung och översättningen sa...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Lyan
·
Gnägg Snubblade just över en engelsk reel på FB. En filmsnutt där en ca 3-årig unge rider på sin mini cob ( står det). En ponny som ser ut som...
Svar
8
· Visningar
1 142
Senast: finapina
·
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
12
· Visningar
610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp