Bukefalos 28 år!

Barockfrieser

Sv: Barockfrieser

jag har ett friser sto som är betäckt med en tinker hingst, o den korsningen är osså populär som barockhästar tydligen ??!!..
tyvärr var hopn redan dräktig när jag köpte henne från DK.
 
Sv: Barockfrieser

Begreppet barockfrieser hittade jag på hemsidan hos den hästhandlare som omtalas i den här tråden. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=688989

Inte speciellt seriös alltså. Ville bara kolla lite mer er på detta forumet.

har du inget bättre för dig eller, ok om du skulle känna människan ifråga men det verkar du ju inte göra utifrån dina inlägg.
för mkt fritid?
...och nej jag känner inte människan jag heller, men utifrån den där annonsen hon skrivit så tycker jag det är lite väl starkt att kalla henne oseriös. Kanske var det faktist så att ägaren lämnat fel uppgifter och varför skulle hon tro på er, okända människor?
Vem skulle ni handla hästar av om dessa jävla hästhandlare inte fanns, någon måste chansa och ni vill ju inte, ni ska ju köpa era klinikbesiktigade från topp till tå-hästar och ha all rätt på er sida.
:smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barockfrieser

ska försöka formulera mig bättre ;)
många Privatpersoner gnäller hur oseriösa hästhandlare är, vi ljuger ihop historier om hästarna, säljer medvetet skadade hästar, skiter i vart hästarna hamnar, mm,mm,mm.
Vart skulle privatpersonerna vända sig för att tex köpa sin fina lilla importerade kvalitehäst om inte hästhandlare fanns, för det är för det mesta hästhandlare som tar hem importer eftersom dom svenska köparna är för bekväma av sig. Jag har vart med om folk som inte ens åker 10 mil för att se häst utan hellre tar den osedd och skickas på transport. Är man hästhandlare så får man räkna med att det finns en och annan onöjd kund, som gärna sprider vidare om hur fruktansvärd denne oseriösa fruktansvärda hästhandlare är.
Så less på all skitsnack, om köparna var lite seriösa i sig själv skulle mkt av dessa misslckade affärer minska. provrid hästen, både bana och i skogen, hantera hästen själv vid provridning, besiktiga hästen, skriv ordentliga kontrakt. Eller chansa och köp hästen obesiktigad och osedd, men skyll inte på någon annan om det blir pannkaka av affärn.
 
Sv: Barockfrieser

*Knapplån, inte riktat till någon speciell, alltså!*

Nu håller vi tråden till rätt sida midjebältet, försök hålla er till fakta och framför allt GOD TON.

I annat falll, raderar jag hela tråden utan vidare förklaring.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Sv: Barockfrieser

jag ahr alltid fått berättat för mig att en barockfrieser är en frieser som är lite kraftigare och mer grov till skillnad ifrån den lite lättare "sportfriesern". olika linjer helt enkelt...

barockfrieser
Wolter_stehend_Seite.jpg
 
Sv: Barockfrieser

Barockpinto
Om det är vedertaget tror jag inte, men benämningen finns. Hamnar i samma genre som trarab, dvs korsningar.

Barockfrieser
Håller med vanimelde där.

Två skilda begrepp
 
Sv: Barockfrieser

sent


det är antagligen med den som den korsning jag var betuttad i ett tag - araloosan, korsning mellan arab och appaloosa

bara det att det kan aldrig bli en ras, eftersom de senare inte korsas med varandra, alltså araloosa med araloosa

det verkar dock vara ambitiös korsning på många av de i USA som korsar fram dem, speciellt på arablinjesidan försöker de ta välkända arablinjer, och många av dessa araloosor är väldigt snygga och används mycket till showhäst i USA i o m att de kan få fram fräcka färgkombinationer osv på dessa

intresset för araloosan falnade dock när jag såg att de inte kan avla vidare på dem sinsemellan, utan måste gå i appaloosa och arableden hela tiden

de säljs också i USA under namnet araloosa i classified annonser och de har vett att ta hiskeligt betalt för dem, trots att de inte är renrasiga åt något håll

vill man ha en skall man dock köpa den ändå tycker jag, som individ kan det ju vara en superhäst
 
Sv: Barockfrieser

jag ahr alltid fått berättat för mig att en barockfrieser är en frieser som är lite kraftigare och mer grov till skillnad ifrån den lite lättare "sportfriesern". olika linjer helt enkelt...

barockfrieser
Wolter_stehend_Seite.jpg

herrgud vilken nacke:eek:
 
Sv: Barockfrieser

Barockfrieser och barockpinto är två helt skilda saker (barockfrieser brukar den lite grövre typen av frieser benämnas som medans barockpinton är ett försök att få en frieser-aktig häst i skäckfärg).

Vad är det du vill se bilder på?
 
Sv: Barockfrieser

Kort inlägg till dig, jag förstår din frustration.
Men du måste som hästhandlare förstå att det Finns oseriösa hästhandlare, även om du inte kanske är en av dessa.
Ingen ska dra alla över en kam, vi "vanliga" hästägare eller hästhandlare.
Det finns hästhandlare som köper in slakthästar för att sedan sälja som tävlingshäst, och det finns hästhandlare som ser till att provrida, undersöka och kontrollera de hästar de är intresserad av och sedan verkligen säljer hästen för vad den är, och inte för vad den kan ge mest pengar som.
 
Sv: Barockfrieser

Hej, barockpinto är en godkänd ras i tyskland. Fantastiska hästar med vackra drag....
 
Sv: Barockfrieser

Och vilken hängmatterygg :crazy:

Nirak

Jag reagerar mer över hur hästen är sadlad, inte underligt att den har den ryggen med den sadlingen...
När sadeln ligger där kan hästen inte använda sina bogar fritt, varje steg hästen tar skjuts bogbladet in under sadeln som hindrar hästens rörelser.

Nacken, tja den är väll grov men det är inget exteriört fel imo.
Många raser har detta på sina hingstar bla.
Ser mer ut som om dom bara knycklat ihop hästen. (förlåt mina hårda ord om ryttaren finns på forumet)


Jag gillar hästen, snygg kropp änom den, troligast, har hängrygg. Detta skulle jag gissa mer kommer av felaktig ridning än av aveln. (obs. bla hur kandarets bettskänkel ligger).
Jättemummsig liten rackare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Vad har ni sett för roliga och konstiga annonser? Eller har ni fått något svar som varit helknasigt? Jag börjar med en som ständigt...
Svar
12
· Visningar
978
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
990
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Ekonomi & Juridik Upptäckte precis att hastnet börjat ta betalt för att publicera säljesannonser. Inget direkt fel med det, men jag har tidigare haft...
2
Svar
27
· Visningar
3 591
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp