Barrel bett

Fortsatt OT: jag tror ju snarare att det tyder på att de betten är äldre/mer använda än det helt nya bettet. Men har egentligen ingen aning.
Håller jag med dig om … men tycker samtidigt att ett bett som kostar över 1000 kronor ska hålla längre än ett par år. Även om mitt är inköpt 2017 så är det inte aktivt använt mer än ca 2 år.
”Vanliga” bett i rostfritt stål eller mässing håller ju i princip hur länge som helst. Vet en som har ett Gold Medal bett inköpt för över 20 år sedan och som fortfarande används flitigt.
 
Håller jag med dig om … men tycker samtidigt att ett bett som kostar över 1000 kronor ska hålla längre än ett par år. Även om mitt är inköpt 2017 så är det inte aktivt använt mer än ca 2 år.
”Vanliga” bett i rostfritt stål eller mässing håller ju i princip hur länge som helst. Vet en som har ett Gold Medal bett inköpt för över 20 år sedan och som fortfarande används flitigt.
I ärlighetens namn så tror jag faktiskt att det fungerar precis likadant med bett som med många andra produkter, dvs det man egentligen betalar för är inte exceptionell kvalité i jämförelse med billigare alternativ utan man betalar en hel del för märket och "prestigen" som följer med just det märket. Ingen köper ju en Ferrari för att den är 100 ggr bättre än en Volvo utan för att det är prestige i märket. Det är helt säkert bra kvalité i betten men jag tycker inte man ska lura sig själv att det är 10 ggr bättre kvalité bara för att det kostar 10 ggr så mycket.

En annan aspekt är ju också materialen. Traditionella bett i rostfritt stål håller ju ofta i evigheter om det är okej kvalité på stålet men på senare tid har det ju dykt upp en massa nya material och nya blandningar av olika metalltyper. Jag skulle tippa att många av dem inte är lika slittåliga som traditionellt stål.
 
Det med blått på är inte samma material som det andra på bilden.
Hur vet du det? Det är ju omöjligt att se på bara en bild. Det blåa är ett tunt lager med sweet iron som läggs på utanpå det rostfria materialet, så fort bettet utsätts för fukt (=används i munnen på en häst, eller hänger i en fuktig miljö), så kommer det börja rosta och bli brunt, svart eller svartbrunt. Det är meningen att det ska göra så, hästarna gillar smaken, om man vill behålla den blåa färgen så måste man vara jättenoga med att göra rent och torka av bettet ordentligt efter varje användning. Och även om man gör det så blir det blåa mer och mer grått med tiden.
 
Hur vet du det? Det är ju omöjligt att se på bara en bild. Det blåa är ett tunt lager med sweet iron som läggs på utanpå det rostfria materialet, så fort bettet utsätts för fukt (=används i munnen på en häst, eller hänger i en fuktig miljö), så kommer det börja rosta och bli brunt, svart eller svartbrunt. Det är meningen att det ska göra så, hästarna gillar smaken, om man vill behålla den blåa färgen så måste man vara jättenoga med att göra rent och torka av bettet ordentligt efter varje användning. Och även om man gör det så blir det blåa mer och mer grått med tiden.
Nej det är inte omöjligt att se skillnad på helt olika material på bild.
 
Var den en sån variant som har en väldigt kort cylinder?

Jag har inte ens reflekterat kring hur bettet sitter ihop innanför cylindern. Är det någon slags kula på alla typer av barrelbett eller kan de ha olika konstruktion?
Det var ett gammalt Barrel-bett från bombers. Jag vet inte vad som är väldigt kort cylinder enligt dig men ja, mittdelen är mycket kortare än sidodelarna.

Jag har inte sett något annat barrelbett isär så jag vet inte om de är likadana men jag skulle tro det.

Off topic: Lustigt ändå att det uppenbarligen är olika material på betten som visas som slitna vs det som sägs vara ok vilket leder mig tillbaka till att för många av dagens bett (och annan utrustning) tillverkas i dålig metall där produktionen är som billigast.
Sötmalm är mjukare än rostfritt stål, absolut. Men det är inte samma sak som dålig kvalitet. Sötmalm har egenskaper som rostfritt inte har, till exempel bättre smak och varmare yta. Det är därför man köper det.

Bett från dyrare märken/moderna bett har också smalare leder eftersom modern forskning gett att bett ska vara smala. Till skillnad från bulkiga bett vilket innebär att det helt enkelt finns mindre gods att slita bort. Många billiga eller äldre bett har stora knöliga leder som fortfarande sitter ihop men hålen är ändå slitna ovala.

Det med blått på är inte samma material som det andra på bilden.
Det är samma material. Sötmalm. Det är blått från tillverkning och oxiderar/blir grått vid användning vilket är hela syftet men också anledningen till att det slits fortare.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 843
Senast: villhöver
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 513
Senast: tuaphua
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Miingla
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp