Bukefalos 28 år!

Sv: Basilika

De farska star lange i mitt fonster och jag har ett par extra krukor i ett badrumms fonster sa nar det inte finns mer att plocka i koket kan jag byta kruka.:p
 
Sv: Basilika

KL

För mig doftar Basilika sommar! Underbart!

Men en gång odlade jag en egen Klotbasilika, som stod i ett fönster inomhus. Jag gick nog en vecka och försökte räkna ut var katten kissat - innan jag insåg att det var Klotbasilikan, den luktade precis som kattkiss! Häpp! Så den fick bo utomhus ...

Andra örter som är sommar för mig är dill, absolut dill! Det är midsommarfton!

Idag gick jag runt i trädgården och upptäckte att svartvinbärsbuskarna doftar underbart redan nu, om man gnuggar de yttersta grenarna mellan fingrarna! En annan doft som är ... sommar!
 
Sv: Basilika

Men en gång odlade jag en egen Klotbasilika, som stod i ett fönster inomhus. Jag gick nog en vecka och försökte räkna ut var katten kissat - innan jag insåg att det var Klotbasilikan, den luktade precis som kattkiss! Häpp! Så den fick bo utomhus ...

Men säg inte så! Jag har sått mängder av klotbasilika (och vanlig basilika och citronbasilika :d)
 
Sv: Basilika

Men säg inte så! Jag har sått mängder av klotbasilika (och vanlig basilika och citronbasilika :d)

Haha - hoppsan! Men jag var nog extra känslig - vi hade precis tagit hand om en gammal hittekatt som INTE var rumsren utan kissade lite där han behagade under det första året. :angel:
 
Sv: Basilika

Jag tycker tyvärr inte heller att basilika luktar gott när man odlar det inomhus. Jag ställer ut plantorna på min rätt skyddade balkong så snart det är möjligt (10/6 är riktlinje).

Jag tycker inte heller att pelargonplantor luktar bra, tvärtom stinker de mycket värre än basilikan, men de står inte och luktar när man inte rör vid dem. Basilikan luktar hela tiden.

Jag är alltså ivrig odlare av både pelargoner och basilika, lite stank får man stå ut med. :laugh:
 
Sv: Basilika

Jag som tycker att både vanlig basilika, citronbasilika och pelargoner luktar gott! Då kanske jag inte behöver oroa mig för klotbasilikan trots allt.

Doktor Westerlund och en helt vanlig fragrans tycker jag luktar ljuvligt!
 
Sv: Basilika

Räcker upp handen!!

Jag tycker att basilika luktar katt-piss... :yuck:

Jag provade att odla olika basilika-varianter i en tidigt trend-ålder.... det gör jag inte om :eek:

Övriga kryddor har jag inget otalt med, jag odlar och använder de flesta :d
 
Sv: Basilika

Beror på vad man har för inomhus klimat och hur dom klarar transporten, här håller färska kryddor i kruka i max två dagar :banghead:
 
Sv: Basilika

Jag som tycker att både vanlig basilika, citronbasilika och pelargoner luktar gott! Då kanske jag inte behöver oroa mig för klotbasilikan trots allt.

Doktor Westerlund och en helt vanlig fragrans tycker jag luktar ljuvligt!

Jag vet inte varför just Klot-Basilikan luktade så starkt av kattpiss. Jag älskar annars Basilikadoft, så det är inte örten som sådan jag reagerar på. Bara just Klotversionen.

Pelargoner tycker jag också doftar gott! Den doften är väldigt mycket barndom för mig. Resten av familjen tycker den är gräslig, dessvärre.....
 
Sv: Basilika

Beror på vad man har för inomhus klimat och hur dom klarar transporten, här håller färska kryddor i kruka i max två dagar :banghead:

Och vilka kryddor du försöker odla. De som finns i svenska (säkert även i andra länder) snabbköp är inte avsedda för vidare odling och de är ju inte heller odlade på ett sätt som syftar till friska, starka plantor, utan till snabb "skörd", dvs konsumtion. Det syns ju också, inte minst på timjan, mejram och salvia, att de är förväxta och gängliga.

Det märket som finns i min butik skriver på plasthöljet att plantorna inte är avsedda för odling.

Jag odlar dem trots detta i mitt hydropona system, och det funkar med några av sorterna, särskilt citronmeliss och mynta, dock inte basilika på vintern.

Drar du upp egna växter under ordnade former, eller köper dem på en riktig plantskola, kan du nog ha basilika inne även i Sverige. Jag kan det i alla fall. I lägenhet, dvs torr luft och normal rumstemperatur.
 
Sv: Basilika

Det syns ju också, inte minst på timjan, mejram och salvia, att de är förväxta och gängliga.

Lite lustigt, för jag trodde under en tid, att det handlade om en speciell sorts Timjan, den man köper i butiken, som var mjukare och inte så vedartad. Jag älskar Timjan och ville gärna ha just den sorten, för den är inte så "barrig" att tugga på. Så jag sparade en planta och lät den växa vidare ... och ganska snart blev den lika "hård" som mina andra timjanplantor..... :angel:
 
Sv: Basilika

Vi gjorde försök med att odla en del "köpekryddor" men avbröt när det visade sig att jorden innehöll snigelägg...

Egenhändigt uppdrivna är på väg, vi har i husets planlösning avsatt ett rum för hydroponisk och semihydroponisk odling men just nu har vi lite andra projekt som går före :d
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 109
Senast: Enya
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 656
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp