Baskning av hingstar

De som brukar övervåld mot hingstar gör det mot ston och vallacker oxå, jag håller med om att det kanske syns mer för hingstar busar i princip ofta/alltid litegrann, men de människorna som hanterar hingstarna fel, se vad de gör med ston/vallacker när de busar till det, precis likadant enligt min erfarenhet. Mao de är inga hästvana människor
 
Jag antar att ägaren skriker och gapar åt sin hingst därför att ägaren lider av ett kontrollbehov som dom inte har.

Hingstar har ju samma hörsel som övriga hästar men ägarna har inte den kunskap som krävs.

AM
 
Vi har två stycken. De står båda i stall med ston och valacker mitt emot sig. De står bredvid varandra, med den enda spolspilta på ena sidan och den andra foderkammaren. Mellan dom finns det däremot en murad vägg som går hela vägen upp till taket, inget galler alltså. Den ena hingsten vill nämligen inte ha hästar inpå sig, särskilt inte vid mattid. Den andra har en shettisvalack i sin box. Hingsten och shettisen går i en mellanstor hage med eltråd och trästaket. Den andra har däremot en mindre hage med flera lager trästaket och eltråd.

Och när de gnäggar efter ston, nej vi slår inte till dom. Vi försöker distrahera dom med annat i stället.
 
För mig var det självklart att min hingst skulle få sällskap i hagen, vi har visserligen bara valacker i stallet,men alla går tillsammans och det går jätte bra.

Visst låter han när man är ute med honom och möter ett sto,men han dummar sig inte....vi kan stanna och vänta till stoet har gått förbi...sen kan vi gå.
Tycker det är själklart att ha en välhanterad häst som vet var gränserna går oavsett om det är hingst,sto eller valack.

//Becky :bump:
 
För mig var det självklart att min hingst skulle få sällskap i hagen, vi har visserligen bara valacker i stallet,men alla går tillsammans och det går jätte bra.

Visst låter han när man är ute med honom och möter ett sto,men han dummar sig inte....vi kan stanna och vänta till stoet har gått förbi...sen kan vi gå.
Tycker det är själklart att ha en välhanterad häst som vet var gränserna går oavsett om det är hingst,sto eller valack.

//Becky :bump:
 
För mig var det självklart att min hingst skulle få sällskap i hagen, vi har visserligen bara valacker i stallet,men alla går tillsammans och det går jätte bra.

Visst låter han när man är ute med honom och möter ett sto,men han dummar sig inte....vi kan stanna och vänta till stoet har gått förbi...sen kan vi gå.
Tycker det är själklart att ha en välhanterad häst som vet var gränserna går oavsett om det är hingst,sto eller valack.

//Becky :bump:
 
För mig var det självklart att min hingst skulle få sällskap i hagen, vi har visserligen bara valacker i stallet,men alla går tillsammans och det går jätte bra.

Visst låter han när man är ute med honom och möter ett sto,men han dummar sig inte....vi kan stanna och vänta till stoet har gått förbi...sen kan vi gå.
Tycker det är själklart att ha en välhanterad häst som vet var gränserna går oavsett om det är hingst,sto eller valack.

//Becky :bump:
 
Typiskt svenskt med "hingsthysteri". I många andra länder separerar man inte hingstar från andra artfränder på samma sätt som vi (av tradition??) gör här (inte alla, men många).

Hingstar är ju väldigt sociala individer som egentligen är menade att pyssla om sin flock. Inte konstigt om de blir lite till sig om man stallar upp dem i små rutor, avskilda ifrån andra. Årerigen, jag säger inte att ni gör det. Men många...
 
fast det där kan ju modifieras....att ha hingstar(äldre) ihop är inte alltid en bra ide, speciellt inte om det finns ston på gården.
Jag har haft hingstar så länge jag kan minnas, ibland har jag dom ihop och ibland går det inte...sen kan 2 hingstar som gått tillsammans helt plötsligt en dag bli värsta rivalerna, att vara hingsta i en flock är ju en sak , men att vara det i våra reglers flock är en annan...alltid finns det "uppstickare" som mer än nog vill ta över ledarskapet, en del nöjer sig med sin rang, andra inte..
Min nuvarande gamla hingst(10 år) var tillsammans med hingstar o valacker tills han var 3,5 år...sen gick det inte längre..när han var liten var han alltid yngst, hans ambitioner var att ta över denna flock...som man ju förstår inte var så enkelt :crazy: när man är 1 år och alla andra var äldre...men åren gick och när han var 3,5 fanns bara en enda gammal valack kvar i hagen...tillslut så orkade inte heller den valacken hålla emot längre(som dom andra redan hade gett upp och blev uttagna ur den flocken)och jag fick ta ut honom också.
Jag TROR att i o med att min lille(som nu är 10) var en så ledarinriktad individ, fick verkligen kämpa sig till sin position för att han var yngst hela tiden...att han som numer HATAR hingstar o valacker...han gillar ston o människor...men att ha häst tillsammans med honom är ju att be om problem...nu har jag tyvärr måste jag säga en 1 årshingst hemma som får gå i egen hage (stooor, och bredvid häst)men eftersom jag har 9 hingstar och 3 ston på gården så har jag ingen lämplig lekkamrat åt honom, och det tycker jag är synd...men han har gått på hingstbete i sommar iallafall..
 
Klart att inte alla hingstar kan gå med andra hingstar.
Jag tycker det är bättre att dom i såfall få gå med valacker.

Kan garatera att min hingst skuttat igenom staketet för länge sen om han inte haft sällskap.
Han gick själv när jag köpte honom,men anpassade sig i flocken och är faktiskt inte högst i rang, utan det är det gammla varmblodet som finns i stallet.

//Becky
 
Men en del hingstar går inte ihop ens med valacker....mina hoppar inte ur hagarna för dom går ensamma...min den äldre hingsten tog ju "kål" på den ena efter den andra då han var yngre...både andra hingstar o valacker....det beror ju på vad dom är för ena...och vad dom har för ambitioner i sin "flock"
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 469
Senast: Sirap
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 084
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 590
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp