Bästa bogskyddet och andra antiskav-grejer

Balahé

Trådstartare
Jag som tyckte att min förra häst var skavkänslig har nu fått en ännu värre på halsen. Jag hittade inga nya trådar som handlade om antiskav-prylar så nu tänkte jag att vi kanske kan uppdatera och tipsa varandra om vad som finns på marknaden. Även skötseltips som är bra att tänka på vid skavkänslig häst.

Jag tipsar om Horsewares täcken, hittar man rätt modell är de kanon. Tyvärr har nya hästen inte en Horseware-kropp så alla mina täcken behöver bytas ut:(

Med anledning av detta undrar jag: Fråga ett - Har någon tips på bra bogskydd? Eller ännu hellre bra täcken som passar skavkänslig häst med liten rumpa och breda bogar?

Och fråga två - Har någon testat sadelgjordarna med fastsytt fårskinn och kan recensera dem?

Sv: Bästa bogskyddet och andra antiskav-grejer

Jag har ju sluppit skav just tack vare Horseware, men passar de inte så... Det jag tyckte om med bogskydd var om de var glansiga på utsidan så att täcket gled bra ( innan jag hittade HW). Gillade även att det gick att tvätta ofta och lätt, kändes som om det var till hjälp.

Nu skulle jag däremot behöva tips på vad man gör näringen skavs bort av halstäcke, tant behöver insektstäcke och får ont i nacken utan hals vintertid = saknar man de två nedersta decimetrarna.

Nu förstår jag inte helt vad du menar, tror att något blev fel när du skrev:)
Jag svarar utifrån vad jag tror att du frågar efter. Det finns nackskydd att sätta på träns eller grimma om hästen kan gå med grimma i hagen. Då täcker det ju längre upp mot nacken där halskragen inte når.

Om manen skavs av täcket har jag bara hört om att vara noga med att använda halsdel med glansig insida och spreja manen med glanssprej. Tyvärr hjälpte det inte mig fullt ut.

Manen försvinner längst ner mot manken - skavs av täcket. Trots glansig täckesinsida...Enklast vore ju att inte ha hals, men på just denna häst är det ju tyvärr inte möjligt...

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
4 027
Senast: Ace
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i... 2
Svar
23
· Visningar
9 310
Senast: Camigween
·
Utrustning Täckessäsongen är här och jag skulle behöva uppdatera min hästs täckesgarderob. Problemet är att jag ännu inte hittat rätt modell på...
Svar
9
· Visningar
1 240
Senast: lytesout95
·
Utrustning Hur svårt kan det vara att hitta ett flugtäcke som sitter bra egentligen? Började med att prova samma modell som min förra häst alltid...
Svar
12
· Visningar
2 139
Senast: mooi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31