Bästa flug-/sommartäcke?

DSC_0912_zpsvh2i0aup.jpg

Och ni som har Rambo Sweet Itch, upplever ni att det är varmt? Eller håller det hästen sval?
Jag har ett sådant, och när det är riktigt varmt så blir han svettig runt bogarna med det på sig. Det blir han itne med de andra luftigare täckena på sig. Dessutom gnuggar de pälsen på höfterna på min. Men jag gillar det väldigt mycket ändå för det skyddar väldigt bra mot alla insekter. Jag varvar med andra täcken dock så han går inte med det jämt.

Jag har ett sådant, och när det är riktigt varmt så blir han svettig runt bogarna med det på sig. Det blir han itne med de andra luftigare täckena på sig. Dessutom gnuggar de pälsen på höfterna på min. Men jag gillar det väldigt mycket ändå för det skyddar väldigt bra mot alla insekter. Jag varvar med andra täcken dock så han går inte med det jämt.

Hmm, ja det är ju det jag fasar för. Det är ju därför han får skav i bogen av det han har idag. Kanske ska slå till på ett Rambo Fly Buster eller Amigo Bug Buster. Men då till nästa fråga, är Vamoose så bra som det låter? Är det värt de extra hundralapparna?

Åhh, blir galen på mig och mitt velande...

Rambo Fly Buster Vamoose + luva är beställt. Det stod att det skulle vara "ultra ventilerande". Så det av något borde ju vara bland det svalaste man kan hitta ändå. Väntar bara på att det ska komma, det verkar vara semestermode på S.gården.

Hmm, ja det är ju det jag fasar för. Det är ju därför han får skav i bogen av det han har idag. Kanske ska slå till på ett Rambo Fly Buster eller Amigo Bug Buster. Men då till nästa fråga, är Vamoose så bra som det låter? Är det värt de extra hundralapparna?

Åhh, blir galen på mig och mitt velande...
Bra köp, även fast jag är osäker på om Vamoose gör så mycket nytta egentligen. Jag har haft Rambo Fly Buster senaste tre somrarna, och det har fungerat bra. Bromsar och liknande lyckas inte bita igenom och hon har aldrig varit svettig under täcket. Nu funderar jag dock på att prova Rambo protector. Det ska väl vara nästan samma som Fly Buster men utan Vamoose. Eftersom insekterna inte lyckas bita igenom borde det ju inte göra någon skillnad tycker jag.

Och ni som har Rambo Sweet Itch, upplever ni att det är varmt? Eller håller det hästen sval?

Min kan inte gå med sitt Rambo Sweet Itch dessa dagar... han är väldigt varm av sig och med täcket blir det nästan svettigt. Så nu har han det kvällar och nätter, plockar av det innan jag sticker till jobbet :) Dock inte alla nätter han behöver det, beror på hur mycket knott o sket vi har i luften :)

Bra köp, även fast jag är osäker på om Vamoose gör så mycket nytta egentligen. Jag har haft Rambo Fly Buster senaste tre somrarna, och det har fungerat bra. Bromsar och liknande lyckas inte bita igenom och hon har aldrig varit svettig under täcket. Nu funderar jag dock på att prova Rambo protector. Det ska väl vara nästan samma som Fly Buster men utan Vamoose. Eftersom insekterna inte lyckas bita igenom borde det ju inte göra någon skillnad tycker jag.

Jag köpte Rambo fly Buster Vamoose till två av mina tre och konstaterade snabbt att det blev den tredje som hade ett bucas flugtäcke som fick alla insekter på sig så det blev till att köpa ett till henne också. Har haft mitt stall i snart 6 år och har inte kunnat ha hästarna ute de varmaste dagarna pga insekterna, har rikligt med bromsar och blinningar å allt va de heter men nu med dessa täcken kan de faktiskt vara ute utan att vara störda. Nu vill de mest in för att det är svalt i stallet. Förr sprang de runt och var besvärade medans nu står de lugnt och sansat. Trodde inte alls att täckena skulle vara så här bra som de är, jag är helimpad!

Hagkompisen till min häst har inget skydd all för bitande insekter, inte ens flugspray. Synd om den :(
Min som går med ett vamoose har inte en fluga någonstans.

HorseGuards Zebratäcke har lååång hals åtminstone i den storlek min har. Den har även magplatta, även om jag inledningsvis var tveksam till designen (bildgoogla hittar du nog), Buzz Offs magplattelösning känns lite bättre. Men det verkar funka fint än - får väl se när bromsen kommer..

Hur funkar täcket nu när bromsen invaderat?
Eller ni har inte fått de än?

Jag lyckades ju vinna presentkort på 2000kr och såg att butiken hade just det täcket du skriver om, så funderar ju på att köpa ett. =)

Jag har testat Svea sverigetäcket och gillar det-rejält tilltagen hals, jättebra passform vilket resulterar i att hästen inte får skav och det är svalt och torkar snabbt då det blivit blött.

Hur funkar täcket nu när bromsen invaderat?
Eller ni har inte fått de än?

Jag lyckades ju vinna presentkort på 2000kr och såg att butiken hade just det täcket du skriver om, så funderar ju på att köpa ett. =)

La upp en film på min FB idag faktiskt. Kompisen har heltäckande eksemtäcke med heltäckande luva. Min har zebratäcket, ingen luva och en flyweil. Kompisen är sprayad, min är inte sprayad.

Min går lugnt och betar, svansen hänger still. Hennes svans slår. Går man närmare har hon massa djur kring sig. Går man närmare min så - inte ett djur. De är inte ens intresserade av honom.

Och jo vi har broms, massvis!

Angående flugtäcken och vilket som är bäst måste jag bara tipsa om ett Globus täcke jag köpte på tradera för två år sen. Det är inte mjukt i tyget och följer liksom inte hästens kropp exakt utan ligger liksom lite utanpå. Följden blir att det är luftigt mellan häst och täcke och det blir ingen svett eller friktion.

Även om det inte följer hästen så har det ändå bra passform och är absolut det bästa flugtäcke jag haft. Det är mer som ett sådant där flugnät man kan ha i fönster, än tyg. Och halstäcket som ofta glider ner på de andra täckena, kan inte ens glida ner eftersom det är för stelt så det täcker alltid hästens hals.

Nu känns det skönt!
Han fick på sig sitt nya täcke igår, men kompisen var på ett hiskeligt bushumör, så hoppas verkligen att täcket är helt idag när jag kommer :crazy:.
Det gick på två dagar innan jag fick täcket. Så det gick riktigt snabbt.
Köpte även en luva till, beställde i stl full men skrev till dem att jag var osäker på stl och att min ligger mellan cob o full, och bad dem byta stl om de är stora i stl. Så fick hem en i cob och den sitter bra :)

Screenshot_2014-07-29-07-53-302_zpseb1oci6z.jpg

Hoppar in i tråden här! :)
Hade ett sweet itch hoody 2012-13, som jag var väldigt nöjd med, bortsett från att det kändes för varmt de soligaste dagarna.
Min pålle är tyvärr inte bara överkänslig mot knott utan får även lätt andra hudåkommor när han blir för varm. Satsade därför på de luftigare Zebra Rain samt ett "Tasmania" i år då det gamla var för slitet för att användas igen. Ångrar dock detta lite granna då det finmaskiga näten i dessa tåcken inte riktigt räcker till att hålla emot knotten.
Känns som om man väljer mellan pest eller kolera!

Är annars väldigt nöjd med Zebra Rain, bortsett från att magplattan måste varit en felleverans för den var det ingen som helst möjlighet att få runt hans mage ens i våras innan han blev betesrund. Löste det genom att ta magplattan från det gamla täcket men det är inte riktigt optimalt då den är ganska uttänjd i resåren.

Önskar mig ett zebra i samma material som hoodien! Nu blir det nog så att jag inhandlar en ny hoodie i alla fall inför sensommarsäsongen när temperaturen förhoppningsvis inte stiger upp till +30C. Jag får väl måla det själv! :D

Ang, vamoose så köpte jag förra året ett (annat) anti-moskit preparat som man har till överdragskläder och tält i (t.ex) Afrika för att hålla mygg mm borta. Impregnerade täcket med det och det hade verkligen effekt. Regniga dagar/nätter försökte jag dock byta till annat täcke för att inte laka ur det ur tyget och helst inte "impregnera" hästen istället.

Ang, vamoose så köpte jag förra året ett (annat) anti-moskit preparat som man har till överdragskläder och tält i (t.ex) Afrika för att hålla mygg mm borta. Impregnerade täcket med det och det hade verkligen effekt. Regniga dagar/nätter försökte jag dock byta till annat täcke för att inte laka ur det ur tyget och helst inte "impregnera" hästen istället.

DDT alltså?!

Snälla sluta använda det :(. Det är förbjudet sen många år tillbaka i Europa, av goda anledningar. Det är väldigt farligt och anrikas uppåt i näringskedjan i naturen.

Liknande trådar

Utrustning Hur svårt kan det vara att hitta ett flugtäcke som sitter bra egentligen? Började med att prova samma modell som min förra häst alltid...
Svar
12
· Visningar
2 094
Senast: mooi
·
Utrustning Vilka är era favoriter av boots och benskydd? Tänker på vanliga boots och inte barfotaboots :) Min donna är en sån häst med benen och...
Svar
5
· Visningar
1 126
Senast: LuckyMe
·
Utrustning Vilket är det bästa/mest prisvärda/mest hållbara flugtäcket? Funderar på ett Rambo sweetitch hoddy eller Rambo fly buster. Någon som... 2
Svar
37
· Visningar
11 200
Senast: Highcat
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 511
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka