Bästa hagskydden?

Fashionistan

Trådstartare
Jag gör en ny tråd om hagskydd då jag har sett att det har kommit otaliga nyheter på marknaden! :laugh:

Jag skulle vilja ha tag i de bästa (ptja, alla har ju olika åsikter!) hagskydden!

1. BRA passform (de ska givetvis tas av varje dag men ändå)
2. Klara av att sitta bra trots regn!
3. Svarta
4. Skydda så mycket som möjligt!
5. Andas!!

Tja, har jag glömt något? Annars tar jag gärna emot alla tips! :laugh:

(Vill ej ha förmaningar om att inte ha skydd, bara tips på skydd! :idea:)

Sv: Bästa hagskydden?

Eskadron AIR med denna knäppningen:
9044405-origpic-40317f.jpg

Skyddar dock inte framsidan av benet...

Skulle jag bli tvungen att klä på min häst i hagen med skydd skulle jag lätt lägga pengar på detta!

images

Visst skulle det kosta skjortan med fyra Evo skydd och två piaff boots... Men passformen är som ett smäck!

Ja dom där är underbara, men dom tänkte jag köpa som dressyrskydd! Tror du att dom sitter bra efter ett skyfall tex? :)

Nej dom där såg alldeles för klena ut, vill ha något som går runt och skyddar hela benet utan att hindra! :laugh:

Sitter bootsen efter en ridtur i djupsnö och pulsande samtidigt som benskydden sitter som ett andra skinn så håller de nog för ett skyfall också =)

Skulle jag bli tvungen att klä på min häst i hagen med skydd skulle jag lätt lägga pengar på detta!

images

Visst skulle det kosta skjortan med fyra Evo skydd och två piaff boots... Men passformen är som ett smäck!

Eftersom dessa skydd är framtagna för träning och för att fånga upp belastningen i kotan när hästen sätter ner benen skulle inte jag använda dem i hagen. Dels är underlaget i de flesta hagar redan ganska mjukt och sviktande så att ledvätskan i kotorna inte får jobba ordentligt och hålls mjuk. Dels finns det en risk att dessa skydd stabiliserar upp hästens rörelser i hagen på ett sådant sätt att den inte bygger upp leder, ledvätska, senor och ligament eftersom skydden kompenserar belastningen. Detta KAN leda till svagare senor, ligament och ledbrosk, men även försämrad kvalité på ledvätskan och minskad/försämrad ledfunktion.

Om hästen som får ha dessa skydd i hagen är tänkt att använda till ridning/belastning bör man mycket noga överväga om det är lämpligt. Speciellt om det är en hopphäst som kommer att hopptränas och tävlas utan dessa skydd.

Det var också det jag tänkte på, hon ska jag bara ha dressyrskydd när vi dressyrar, sina hoppskydd när vi hoppar, skogskydd när vi rider i skogen och hagskydd just för hagen! :)

Vill inte ha något som är för "starkt", hon ska fortfarande vara en häst som bygger upp sig, vill bara ha något som förhindrar att hon slår sig när hon växer mycket och blir lite spretig med benen!

Håller med. Man bör öht inte använda den sortens skydd i hagen. Om man tycker att man måste ha något som går nedanför kotleden så får man köpa någon form av turnout boots, som är av tunnare material och ej ger stöd utan endast skydd.

Jag har Airflow Turnout Boots från Premier Equine men använder dom nästan bara om det är för blött för vanliga Jacson damasker med ludd. Tycker dom funkar bäst, snabba att ta av och på, mjuka och skaver ej. Haft såna i många år. Dessutom så billiga att det inte gör något när dom är utslitna eller går sönder. För det gör hagskydd, samma hur dyra dom är..... :p

De håller jag helt med om!

Men om man nu har oturen att man har en så pass "klantig" hät att dessa är bra i hagen... (Typ kuperade hagar med lite sten m.m.) så får man ju förvissa sig att man stärker hästens leder och ligament på annat sätt... Genom ridning på varierande underlag.

Jacson damasker har jag haft på min unghäst när han var som värst, han skulle egentligen behöva ha dem nu också efter att han skaffat sig 2 nya överben på två månader, de sitter bra och skyddar.
Men de blir ju isklumpar på vintern och tokvarma på sommaren.... Tyvärr... En av anledningarna till att jag slutade med skydden i hagen, måste man ta av dem på sommaren för värmen och ta av dem på vintern för snön så kan man ju lika gärna skita i de...
Så hade jag en perforerad häst av broddtramp också =P Men någon gång måste han ju lära sig?

De håller jag helt med om!

Men om man nu har oturen att man har en så pass "klantig" hät att dessa är bra i hagen... (Typ kuperade hagar med lite sten m.m.) så får man ju förvissa sig att man stärker hästens leder och ligament på annat sätt... Genom ridning på varierande underlag.

Vill du ha dem i hagen, ha dem i hagen :) jag bara skrev vad man ska tänka på eftersom jag vet att TS vill hoppa, har en unghäst men inte vill ha sår i hagen.

Men om det är skydd mot slag och balltramp tror jag mer på FT skydd än veredus evo piaffe eftersom FT skydd är gjorda för att tåla det mesta och de går inte runt kotan på samma sätt även om de skyddar.

Liknande trådar

R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 193
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jag behöver tips på bra hagskydd som går ända ned till hoven och som sitter ordentligt utan att bli för varma då de under en period...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: ylvalill
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 409
Utrustning Hej! Ska eventuellt köpa min första häst om några månader så har börjat kollat på utrustning osv. Har lite funderingar på vilka skydd... 2
Svar
25
· Visningar
2 173
Senast: Spring17
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka