Bästa klippmaskinen

SQT

Trådstartare
Snart kommer hösten och kylan och tid för klippning. Jag funderar på att köpa mig en egen klippmaskin, för jag tror att det blir billigare i längden än att betala någon för att klippa min häst eller hyra maskin och klippa själv.

Men jag vet inte vad jag ska köpa för maskin. Vill ha en som håller många år och som har tillräckligt stark motor för att ta sig igenom hästens tjocka päls utan att han ser luggsliten ut. Sladd eller batteri spelar inte så stor roll.

Vad säger ni? Vilka maskiner är de bästa? Vad måste jag vara beredd att lägga på en bra maskin?

Sv: Bästa klippmaskinen

Alfa Lavals klippmaskiner till kor är hur bra som helst! Knäpptysta och klipper bra! Okej, inte knäpptysta men låter väldigt lite! :D
Kostar väl några tusenlappar men är man beredd att lägga mycket pengar på en klippmaskin så! :)

Alfa laval är väl en klass för sig. Heiniger är även jättebra, klipper lätt och snyggt även en shettis i värsta vinterskrud. :)

Jag har iofs ingen erfarenhet av andra maskiner men köpte mig idag en maskin från Jula som var galet bra. Klippte snabbt helt utan ränder. Blev ej varm osv. Lät dock mycket så jag själv fick använda bomull i öronen och en mössa på hästen. Väldigt bra pris också, 1300:-

Jag är väldigt nöjd med min sax från Jula. Den ger inte riktigt lika snyggt resultat som de dyra proffsmaskinerna, men det är en riktig "traktor" som har gått i en sex-sju säsonger nu utan *skäms* omvårdnad eller skärslipning. Den låter dock en hel del.

Pass opp också vilka skär du använder. En kompis använde det korta skäret och hästen blev ganska skallig... :o

Om jag verkligen skulle investera i en maskin skulle jag nog köpa en Alfa Laval. Men Julas är väldigt, väldigt prisvärd.

Ja, 1300 kr är ju inga stora pengar och om Julas funkar bra är den ju ett riktigt kap. :)

Jag klipper mina små ulltottar med en moser max :) Billig, klipper bra och väldigt tyst. minus är väl att den blir varm ganska snabbt, men kör på kylspray och vila några minuter sedan är det bara att köra vidare :D

Jag skulle mycket hellre köpa en bättre begagnad klippmaskin av ett kvalitetsmärke än en billigare ny från ex Jula. En DeLaval är i princip odödlig om man sköter den och man får en mycket tystare och bättre maskin för ungefär samma pengar.

Alfa laval är väl en klass för sig. Heiniger är även jättebra, klipper lätt och snyggt även en shettis i värsta vinterskrud. :)

AlfaLaval och Heiniger är exakt samma saxar, bara olika färg på höljet och AlfaLaval tar mer betalt för sitt namn. Det är Heiniger som tillverkar båda.

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 361
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 057
Senast: Mia_R
·
Utrustning Står i valet och kvalet kring vilken maskin jag skall köpa. Jag har gjort en del research och det verkar som om de batteridrivna håller...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Badtz Maru
·
Utrustning Min lilla klippmaskin gav upp häromdagen, och nu letar jag efter en ny. Jag hade en Sectolin som funkade bra i ett år, sen blev den bara...
Svar
19
· Visningar
4 285
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka