Bästa länet för häst?

Uppland bra för islandshästar och WE.
Knivsta har 2 aktiva anläggningar för islandshäst och massor av ridhus.
Samt nära till kliniker.
Uppåt mot Norrtälje Almunge så är det inte heller så lerigt eller dyrt.

Nyköping kryllar av hästar och ridhus.
Förr så var där bra för dressyr.
Men det finns inte lika många toppryttare kvar numera.

Något som man kanske vill tänka på är att betessäsongen är 4 veckor längre i Nyköping jämfört med i Knivsta.
2 veckor tidigare på våren och 2 veckor senare på hösten.

Östergötland. Många stall, flera kliniker och många veterinärer.
Lite tunnt med bra lösdrifter nära Linköping dock... många stall med dåliga utetider fortfarande men de tror jag är ett problem i hela sverige.

Vi har ridleder här i Linköping med :love:

Har tidigare bott i Skåne och jag tyckte det var bra förutsättningar där. Bor i Uppland nu och det är sinnessjukt med lera på vintern och väldigt mycket dyrare, samt kortare tävlingssäsong (dressyr). Har kompisar i Östergötland och håller med om att det verkar vara bra förutsättningar där också! Det enda är väl att de har längre till dygnet-runt-öppen hästklinik än vad jag haft både i Skåne och Uppland. Många ”vanliga” kliniker nära dock!

Nu bor jag i Sundsvall och det är verkligen inte toppen ur hästsynpunkt. Men upplever det bättre än vad Örebro var när jag bodde där för 15 år sedan.

Skulle jag flytta baserat på häst skulle jag välja Östergötland utan att tveka.

Har tidigare bott i Skåne och jag tyckte det var bra förutsättningar där. Bor i Uppland nu och det är sinnessjukt med lera på vintern och väldigt mycket dyrare, samt kortare tävlingssäsong (dressyr). Har kompisar i Östergötland och håller med om att det verkar vara bra förutsättningar där också! Det enda är väl att de har längre till dygnet-runt-öppen hästklinik än vad jag haft både i Skåne och Uppland. Många ”vanliga” kliniker nära dock!

Ja det är väl strömsholm? 2 - 3 timmar bort

Jag bor i södra Halland och har islandshästar. Vi har stora möjligheter att träna och tävla på nära håll (det finns en större islandshästanläggning i vår kommun där det ordnas mycket tävlingar, kurser etc.) och helt okej utbud av veterinärer och kliniker vid behov. Just där jag bor är gårdar inte så dyra så det var därför jag hamnade här :) Trivs superbra, gillar att vintern är relativt kort och inte så kall, här har vi dessutom sandjord som inte förvandlas till lera så fort det regnar vilket gör betessäsongen lång.

Följer med starkt intresse, inte för att jag tävlar men för att det är rätt drygt att ha häst i Norrbotten.

Köra 1,5 timme med transport för en helgclinic, räknas som nära 😅. Och jag blir väldigt trött av att köra så långt, speciellt med släp.

Vädret är skitjobbigt också.

Så jag undrar vilket län som har mest lagomt klimat för hästhållning, och bäst markförutsättningar i Sverige...
Lite så jag känt också! När jag fortfarande hade häst och tävlade var det minst 1,5 h till närmsta tävling som gällde...😅 och då var det ändå hoppning/dressyr. Western och fälttävlan fanns inte ens på kartan.

Skulle ljuga om jag säger att Skåne, Östergötland osv inte lockar då jag vill ha mer djur än bara häst och mildare klimat skulle nog kroppen gilla

@alla som svarat. Tack för alla tipsen redan! Många verkar hålla med om Östergötland men även Skåne. Det jag nu då undrar lite är hur boende ser ut i dessa län, är det fruktansvärt dyrt?

Planerar isåfall att köpa ett mindre hus, gärna med mindre ladugård/stall, och med mer mark (både för bete men också trädgård) men har ärligt talat dålig koll på huspris osv söderut. Här uppe i Norr har vi iaf fördelen att i många kommuner så är hus relativt billiga, även större med mera mark.

Men tänker att jag kanske inte har sådan tur söderut?

@alla som svarat. Tack för alla tipsen redan! Många verkar hålla med om Östergötland men även Skåne. Det jag nu då undrar lite är hur boende ser ut i dessa län, är det fruktansvärt dyrt?

Planerar isåfall att köpa ett mindre hus, gärna med mindre ladugård/stall, och med mer mark (både för bete men också trädgård) men har ärligt talat dålig koll på huspris osv söderut. Här uppe i Norr har vi iaf fördelen att i många kommuner så är hus relativt billiga, även större med mera mark.

Det beror lite på om du behöver bo nära storstad pga jobbet.

I Nordvästra Skåne, Perstorp, Tyringe, Osby osv, går det att hitta för vettiga priser.

Framförallt om du är beredd att renovera går det att hitta för ytterst vettiga priser. Har du tur runt 1 miljon, uppemot 2 miljoner om du vill ha mer mark och mindre att renovera…

Gårdar med färdiga stall är dyra. Är du beredd att bygga stall och lösdrift själv kan du hitta riktigt bra gårdar för omkring 2 miljoner.

Ju närmare havet/vatten, desto dyre. Inlandet betydligt billigare.

Ju närmare Lund och Malmö du kommer, desto dyrare.

Östergötland får någon annan svara på…

Stor variation i Östergötland. Beror på vilken del av länet och hur nära de större städerna..

Dyrt är ju väldigt relativt. Genom att kolla annonser och slutpriser på hemnet och booli i valda områden går det att göra sig en uppfattning om hur prisläget är. Jag bor i södra Skåne, här är den mesta marken jordbruksmark - och väldigt dyr sådan. Vi blev erbjudna att köpa mer mark, men med ett pris på närmare 500 000 per hektar nöjer vi oss med de 4 hektar vi redan har. Det finns en gård här till salu just nu, 1 ha fin hagmark, huset är 70 kvm och har en hel del renoveringsbehov, men en del är också redan gjort. Det ligger ute för 2 500 000, men jag gissar för att det kommer gå för lite mindre med tanke på att marknaden är lite trög just nu. Här är det ett bra pris, på många andra ställen är det dyrt.

Dyrt är ju väldigt relativt. Genom att kolla annonser och slutpriser på hemnet och booli i valda områden går det att göra sig en uppfattning om hur prisläget är. Jag bor i södra Skåne, här är den mesta marken jordbruksmark - och väldigt dyr sådan. Vi blev erbjudna att köpa mer mark, men med ett pris på närmare 500 000 per hektar nöjer vi oss med de 4 hektar vi redan har. Det finns en gård här till salu just nu, 1 ha fin hagmark, huset är 70 kvm och har en hel del renoveringsbehov, men en del är också redan gjort. Det ligger ute för 2 500 000, men jag gissar för att det kommer gå för lite mindre med tanke på att marknaden är lite trög just nu. Här är det ett bra pris, på många andra ställen är det dyrt.

1 Ha är ju dock väldigt lite mark om man har mer än 2 hästar.

1 Ha är ju dock väldigt lite mark om man har mer än 2 hästar.
Ja överlag funkar den gården för max 2 hästar, finns inte utrymme för mer. Och 1 ha är väldigt lite, men med markpriserna här är det där många hamnar. Vi med 4 ha har ovanligt mycket! (Och marken här är bördig, så det är mycket bete per ha)

Skaraborg, Halland eller Skåne är mina favoriter. Men vet ju inte om du har mer krav som tex begränsad budget, närhet till större städer mm

Jag bor i Västra Götaland och här finns stor tillgång till träning och tävlingar (hoppning och dressyr) men det har varit sämre med WE men det ser ut att bli bättre framöver. Jag letar själv gård och då sneglar vi på Halland då priserna generellt är lägre och det finns fler områden med sandjord. Men annars är principen ju mer centralt desto dyrare, just nu finns ovanligt många gårdar till salu.

Ja överlag funkar den gården för max 2 hästar, finns inte utrymme för mer. Och 1 ha är väldigt lite, men med markpriserna här är det där många hamnar. Vi med 4 ha har ovanligt mycket! (Och marken här är bördig, så det är mycket bete per ha)

Det är samma här på östgötaslätten, våra tre hästar har 4 ha hage. Använder bara hela på vintern, sommartid hade de ätit ihjäl sig 😅
Men absolut en stor fördel med Östergötland, finns många stall med rejäla hagar.

Det där lät väldigt dyrt, men det är ju dyrt där nere och det är svårt att hitta hus med hagmark.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 173
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 126
Senast: lilsan
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 482
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31