Bästa länet för häst?

Uppland bra för islandshästar och WE.
Knivsta har 2 aktiva anläggningar för islandshäst och massor av ridhus.
Samt nära till kliniker.
Uppåt mot Norrtälje Almunge så är det inte heller så lerigt eller dyrt.

Nyköping kryllar av hästar och ridhus.
Förr så var där bra för dressyr.
Men det finns inte lika många toppryttare kvar numera.

Något som man kanske vill tänka på är att betessäsongen är 4 veckor längre i Nyköping jämfört med i Knivsta.
2 veckor tidigare på våren och 2 veckor senare på hösten.

Östergötland. Många stall, flera kliniker och många veterinärer.
Lite tunnt med bra lösdrifter nära Linköping dock... många stall med dåliga utetider fortfarande men de tror jag är ett problem i hela sverige.

Vi har ridleder här i Linköping med :love:

Har tidigare bott i Skåne och jag tyckte det var bra förutsättningar där. Bor i Uppland nu och det är sinnessjukt med lera på vintern och väldigt mycket dyrare, samt kortare tävlingssäsong (dressyr). Har kompisar i Östergötland och håller med om att det verkar vara bra förutsättningar där också! Det enda är väl att de har längre till dygnet-runt-öppen hästklinik än vad jag haft både i Skåne och Uppland. Många ”vanliga” kliniker nära dock!

Nu bor jag i Sundsvall och det är verkligen inte toppen ur hästsynpunkt. Men upplever det bättre än vad Örebro var när jag bodde där för 15 år sedan.

Skulle jag flytta baserat på häst skulle jag välja Östergötland utan att tveka.

Har tidigare bott i Skåne och jag tyckte det var bra förutsättningar där. Bor i Uppland nu och det är sinnessjukt med lera på vintern och väldigt mycket dyrare, samt kortare tävlingssäsong (dressyr). Har kompisar i Östergötland och håller med om att det verkar vara bra förutsättningar där också! Det enda är väl att de har längre till dygnet-runt-öppen hästklinik än vad jag haft både i Skåne och Uppland. Många ”vanliga” kliniker nära dock!

Ja det är väl strömsholm? 2 - 3 timmar bort

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 171
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 485
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 113
Senast: lilsan
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 457
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka