Bästa rid/ländtäcket?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Är på jakt efter ett nytt rid/ländtäcke nu till vintern, men känner inte riktigt att jag hittat rätt. Än iaf.
Det jag söker hos ett rid/ländtäcke är följande:
- Max 700 kr, helst kring 500 kr.
- Finnas i storlek XF/XL och vara brett i passformen.
- Absolut inget elektriskt fleecefoder. H.H är jätterädd för statisk elektricitet!
- Vatten- och vindavvisande. Alltså inget ylletäcke.
- Gärna blått, turkost eller vinrött - dock går ovanstående krav före detta.

Vilket märke eller modell söker jag? Känns som att det börjar bli liiite bråttom att hitta något, vintern verkar vara påväg. :(
 
Om man bara har möjlighet att torka det så är ett tjockt ylletäcke utmärkt att ha när det regnar och blåser. Det ligger stilla på hästen iochmed dess tyngd. Det sugen inte åt sig vatten, men om det blir genomblött så värmer det ändå.
Ull är överlägset bäst tycker jag.
 
Om man bara har möjlighet att torka det så är ett tjockt ylletäcke utmärkt att ha när det regnar och blåser. Det ligger stilla på hästen iochmed dess tyngd. Det sugen inte åt sig vatten, men om det blir genomblött så värmer det ändå.
Ull är överlägset bäst tycker jag.
Jag har ett ländtäcke av ull som jag vid behov kompletterar med ett tunt ofodrat vattentätt ridtäcke.
Ull andas bra och reglerar värmen och tål väta. Men är det mycket nederbörd så lägger jag på det vattentäta ridtäcket utanpå.
 
Mias bävernylon ländtäcke. Över budgeten men finns i olika färger, har tjock och mjukt teddyfoder+är vattenavvisande. Köp!

Jag har ett sånt som jag köpte för säkert 20 år sedan snart. Det hållet tätt vid nederbörd men nackdelen är att bävernylon inte andas. Så ska man rida lite hårdare pass så blir det för varmt. Typ om man ska ut och galoppera i snön eller träna intervaller eller liknande. Men funkar bra om man bara ska rida lite lättare pass.
Dock upplever jag det inte som särskillt brett utan lite litet i storleken. Men det går ju få uppsydd efter önskemål så det kanske går att ordna.
 
Är på jakt efter ett nytt rid/ländtäcke nu till vintern, men känner inte riktigt att jag hittat rätt. Än iaf.
Det jag söker hos ett rid/ländtäcke är följande:
- Max 700 kr, helst kring 500 kr.
- Finnas i storlek XF/XL och vara brett i passformen.
- Absolut inget elektriskt fleecefoder. H.H är jätterädd för statisk elektricitet!
- Vatten- och vindavvisande. Alltså inget ylletäcke.
- Gärna blått, turkost eller vinrött - dock går ovanstående krav före detta.

Vilket märke eller modell söker jag? Känns som att det börjar bli liiite bråttom att hitta något, vintern verkar vara påväg. :(

Jag tycker Hööks reflexridtäcke där större delen av täcket är i reflex-material. Står emot väta bra. Nylonfodrat.
Plus är ju att man blir väldigt synlig.
 
Jag tycker Hööks reflexridtäcke där större delen av täcket är i reflex-material. Står emot väta bra. Nylonfodrat.
Plus är ju att man blir väldigt synlig.

Intressant, det finns alltså hopp om fleecefodrade täcken som inte det inte sprakar om? Hade nämligen ett fleecefodrat (minns inte märke nu) som var fodrat med sån där riktigt tjock "grynig" fleece (tänk 90-talets urtvättade fleecetröjor!), och de sprakade något helt fruktansvärt, vilket formligen höll på att skrämma vettet ur H.H :(
 
Jag motverkar sprak genom att hälla lite sköljmedel på fleecen när den ligger inne i maskinen samt lite i sköljmedelsfacket.
 
Intressant, det finns alltså hopp om fleecefodrade täcken som inte det inte sprakar om? Hade nämligen ett fleecefodrat (minns inte märke nu) som var fodrat med sån där riktigt tjock "grynig" fleece (tänk 90-talets urtvättade fleecetröjor!), och de sprakade något helt fruktansvärt, vilket formligen höll på att skrämma vettet ur H.H :(
dubbelkollat Hööks hemsida och uppdaterat inlägget men du hann läsa innan jag ändrade. Nylonfoder var det... men det är fortfarande ett ridtäcke jag rekommenderar pga regntäthet och synlighet. Jag har ett och har nog tänkt investera i ett till likadant (har medryttare som hänger med ibland men hon skulle i och för sig kunna få köpa ett eget täcke).
 
Både Exclusive Horseware och Z-täcket har fina, bra rid-och ländtäcken där du kan välja material, färg, foder osv. Jag har köpt från båda och är nöjd :)
 
Intressant, det finns alltså hopp om fleecefodrade täcken som inte det inte sprakar om? Hade nämligen ett fleecefodrat (minns inte märke nu) som var fodrat med sån där riktigt tjock "grynig" fleece (tänk 90-talets urtvättade fleecetröjor!), och de sprakade något helt fruktansvärt, vilket formligen höll på att skrämma vettet ur H.H :(

Jag har bland annat Rambo newmarket skrittäcke i tjock fleece. Samt GG tjocka fleece. Ingen elektricitet. Fleecefodret (mycket tunnare) till Amigo 3-i-1 skapar statisk elektricitet dock
 
Försämrar kanske. Men inte tar bort så det inte andas alla.

/Sköljmedelsmissbrukaren med både fleecetröjor och -underställ.
Nej det är sant. Sköljmedel försämrar bara andningsförmågan men jag upplever att när det kommer till sådant som behöver andas riktigt bra så förstör sköljmedel alldeles för mycket. Det blir som att jämföra andningsförmågan hos ett vanligt regnställ och ett funktionsställ. Visst andas ett regnställ men så dåligt att man inte märker det förren det byts ut mot ett galonställ som inte andas alls.
 
Nej det är sant. Sköljmedel försämrar bara andningsförmågan men jag upplever att när det kommer till sådant som behöver andas riktigt bra så förstör sköljmedel alldeles för mycket. Det blir som att jämföra andningsförmågan hos ett vanligt regnställ och ett funktionsställ. Visst andas ett regnställ men så dåligt att man inte märker det förren det byts ut mot ett galonställ som inte andas alls.

Kan kanske vara olika mellan olika fleece med. Märker ingen skillnad alls på underställen. Övriga är ju svårare avgöra på
 
Jag köpte förra veckan ett ländtäcke från Sverigetäcket. Mycket nöjd!
100g fodrat med nyloninsida och rejäl och vattenavvisande yttersida. Blått med gult kantband. Kan starkt rekommendera det. :)
 
Jag tycker att ull är det bästa ländtäcket, blir lagom tungt och fladdrar inte, och sen håller det borta väta väldigt bra :).

Har både skrittäcke och hel filt i ull och det ska ha varit en väldigt regnig och blåser uteritt i skritt på flera timmar för att de ska ha blivit blöta igenom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp