BĂ€sta Rubriken đŸ€©

Bukefalos 30 Är!

HallĂ„ 👋
Karamelldrottningen is in the house :D

Vill bara dela med mig av tvÄ i mitt tycke milstolpar.
Var med om en jobbig hÀndelse för cirkus tvÄ veckor sedan. Och inte en tillstymmelse efter sug efter alkohol. Det slog mig faktiskt inte förrÀn dagen efter!
Jag hade ingen tanke pÄ det alls nÀmligen. Utan konstaterade det bara dagen efterÄt att det vare sig kom tankar eller sug. Ingenting!

Andra milstolpen Àr att jag nu har ganska lÀtt för att tala om att jag Àr en nykter alkoholist. Jag har sagt just de orden -nykter alkoholist-
För det Àr ju sÄ det Àr. Om nÄgon blir beklÀmd eller tar illa upp sÄ varsÄgoda. Jag orkar inte fundera hit och dit fram och tillbaka. Mycket bÀttre det kommer fram tydligt.

J vill att vi ska hÀlsa pÄ nÄgon vÀn till honom. Tre timmar tur och retur. Inte sÄ jÀttelÄngt men jag kÀnner mig sÄ ointresserad. Har som ingen lust men kÀnner att jag nÄnstans mÄste.

Du mÄste verkligen inte om det kÀnns motigt. Hade sjÀlv inte följt med pÄ en sÄn resa för att trÀffa nÄn som inte Àr en gemensam vÀn. Den resan kan han göra sjÀlv, det Àr ju inte som att alla en partners vÀnner mÄste bli ens egna.

J vill att vi ska hÀlsa pÄ nÄgon vÀn till honom. Tre timmar tur och retur. Inte sÄ jÀttelÄngt men jag kÀnner mig sÄ ointresserad. Har som ingen lust men kÀnner att jag nÄnstans mÄste.

Du mÄste ingenting.
Det Àr dags att du lÀr dig sÀga nej, slutar försöka vara till lags och sÀtter dig sjÀlv först!

Det som Àr det bÀsta med att vara vuxen, att slippa göra en massa trÄkiga saker man egentligen inte vill.

Jag sa det. Men kÀnde mig elak samtidigt. Eller snarare efterÄt. Sa som det var att jag vet inte om jag fixar det. Var rÀtt irriterad just dÄ jag tog upp det sÄ lÀt vÀl sur och tvÀr. DÄ har jag lÀttast ta upp sÄdant. Inget jag egentligen vill. Vill kunna sÀga nej utan att lÄta som en bitch men lik förbannat hamnar jag dÀr.
Grejen Àr att först nÀr han frÄgade sÄ sa jag att varför inte. För det var sÄ jag kÀnde dÄ.
Men idag har det kÀnts pÄ annat vis.
TÀnkt massor pÄ livet och det efter livet.
FÄr ingen riktig reda i tankarna.
Kanske blir det kul trÀffa hans vÀnner men det kan ocksÄ bli fiasko.
Och jag vet ju aldrig hur jag mÄr i förvÀg.
MÄste jag vara den bilden jag vill att andra ska se mig som. Dvs en bra och rolig mÀnniska. SÄ kan jag vara det. PÄ bestÀllning.
Men jag vet inte om jag orkar.
Om jag har lust.
Vad har jag ens lust med?
Nej det fÄr jag inte skriva.

Jag sa det. Men kÀnde mig elak samtidigt. Eller snarare efterÄt. Sa som det var att jag vet inte om jag fixar det. Var rÀtt irriterad just dÄ jag tog upp det sÄ lÀt vÀl sur och tvÀr. DÄ har jag lÀttast ta upp sÄdant. Inget jag egentligen vill. Vill kunna sÀga nej utan att lÄta som en bitch men lik förbannat hamnar jag dÀr.
Grejen Àr att först nÀr han frÄgade sÄ sa jag att varför inte. För det var sÄ jag kÀnde dÄ.
Men idag har det kÀnts pÄ annat vis.
TÀnkt massor pÄ livet och det efter livet.
FÄr ingen riktig reda i tankarna.
Kanske blir det kul trÀffa hans vÀnner men det kan ocksÄ bli fiasko.
Och jag vet ju aldrig hur jag mÄr i förvÀg.
MÄste jag vara den bilden jag vill att andra ska se mig som. Dvs en bra och rolig mÀnniska. SÄ kan jag vara det. PÄ bestÀllning.
Men jag vet inte om jag orkar.
Om jag har lust.
Vad har jag ens lust med?
Nej det fÄr jag inte skriva.
Det Àr faktiskt okej att Àndra sig, till och med utan sÀrskilt anledning sÀrskilt sÄ lÀnge resan inte Àr beroende av eller pÄverkas av just dig. Du gör inte situationen svÄrare för honom genom att avstÄ, han kan Äka ÀndÄ.
Jag har börjat lÀra mig att sÀga "vi fÄr se.." eller "om jag orkar..". Om det inte Àr nÄgonting som gÄr att hÄlla flytande sÀger jag nÀstan alltid nej.

Det Àr faktiskt okej att Àndra sig, till och med utan sÀrskilt anledning sÀrskilt sÄ lÀnge resan inte Àr beroende av eller pÄverkas av just dig. Du gör inte situationen svÄrare för honom genom att avstÄ, han kan Äka ÀndÄ.
Jag har börjat lÀra mig att sÀga "vi fÄr se.." eller "om jag orkar..". Om det inte Àr nÄgonting som gÄr att hÄlla flytande sÀger jag nÀstan alltid nej.
Vi gör mycket sÄnt som jag vill göra. Bara sÄnt faktiskt. Idag eller imorgon ska vi hÀlsa pÄ en slÀkting till mig. Men bara en halvtimme bort plus att vi stannar bara nÄgra timmar.
Han sĂ€ger ja till allt och tycker det Ă€r kul. Skulle jag vilja titta pĂ„ mĂ„larfĂ€rg som torkar en timme skulle han sĂ€kert sĂ€ga ja till det ocksĂ„ 😳

Vi gör mycket sÄnt som jag vill göra. Bara sÄnt faktiskt. Idag eller imorgon ska vi hÀlsa pÄ en slÀkting till mig. Men bara en halvtimme bort plus att vi stannar bara nÄgra timmar.
Han sĂ€ger ja till allt och tycker det Ă€r kul. Skulle jag vilja titta pĂ„ mĂ„larfĂ€rg som torkar en timme skulle han sĂ€kert sĂ€ga ja till det ocksĂ„ 😳
... och det Àr ju trevligt, men upp till honom! Det betyder inte att du mÄste stÀlla upp pÄ saker du inte vill göra om du verkligen inte vill. Sedan kan man förstÄs Äka med pÄ saker bara för att göra andra glada ocksÄ men inte sÄ att man bÀr vÄld pÄ sig sjÀlv.

... och det Àr ju trevligt, men upp till honom! Det betyder inte att du mÄste stÀlla upp pÄ saker du inte vill göra om du verkligen inte vill. Sedan kan man förstÄs Äka med pÄ saker bara för att göra andra glada ocksÄ men inte sÄ att man bÀr vÄld pÄ sig sjÀlv.
TÀnker Àven pÄ tex framtida skolavslutningar och sÄnt gillar inte jag. Ska försöka tÀnka att det Àr inget mÄste vara med pÄ sÄnt. Inte heller följa med nÄgonstans om det inte kÀnns helt ok.

Jag har ocksĂ„ haft svĂ„rt att sĂ€ga nej vilket har gjort att det liksom behövs extra ”kraft” för att det dĂ€r nejet ska kunna komma igenom/förbi mitt motstĂ„nd mot att sĂ€ga nej. Det kraften har ofta lĂ„tit som surhet, irritation eller ilska. NĂ€r jag förstĂ„tt den mekanismen har det varit lĂ€ttare att ha lite medkĂ€nnande med mig sjĂ€lv, men ocksĂ„ att hitta andra sĂ€tt att ”ta mig igenom” min inre spĂ€rr mot att sĂ€ga nej eller inte vara till lags. Numera Ă€r den inte alls lika stark som den var tidigare och det Ă€r jĂ€tteskönt! Jag har ocksĂ„ upptĂ€ckt att lojalitet inte mĂ„ste vara att alltid stĂ€lla upp (pĂ„ nĂ„gon annan) eller göra vad man sagt man ska, utan lojalitet kan ocksĂ„ vara riktad mot en sjĂ€lv och vad ens inre sĂ€ger Ă€r rĂ€tt och riktigt. Det har gjort det mycket mindre jobbigt (och argt) för mig att sĂ€ga ifrĂ„n eller tacka nej.

Heja dig, karamellen!

Jag har ocksÄ upptÀckt att lojalitet inte mÄste vara att alltid stÀlla upp (pÄ nÄgon annan) eller göra vad man sagt man ska
Och i det skillnaden pÄ att "slentrian-stÀlla-upp" pÄ 17 saker som blir bekvÀmare/lÀttare/trevligare för nÄgon - mot att nÀr det Àr seriöst krislÀge stÀlla upp genom att omprioritera, fiska fram dolda resurser och göra allt man kan vid ett fÄtal tillfÀllen dÄ det Àr av avgörande betydelse för nÄgon.

TÀnker Àven pÄ tex framtida skolavslutningar och sÄnt gillar inte jag. Ska försöka tÀnka att det Àr inget mÄste vara med pÄ sÄnt. Inte heller följa med nÄgonstans om det inte kÀnns helt ok.
Skolavslutningarna gÄr snabbt, de brukar vilja hinna fÄ dem avklarade kvickt sÄ alla klasser hinns med.

Och - det Ă€r vĂ€ldigt viktigt för ett barn att ens förĂ€lder kommer till skolavslutningen. Att barnet ser förĂ€ldern bland alla de andra förĂ€ldrarna. SĂ„ det tycker jag du fĂ„r stĂ„ ut med - det Ă€r som sagt snabbt avklarat för dig men JÄTTEviktigt för barnet!

Det Àr ett bra tag kvar, dessutom, sÄ oroa dig inte över det NU!

Övriga arrangemang kan du tacka nej till. Du mĂ„ste ingenting.

Och i det skillnaden pÄ att "slentrian-stÀlla-upp" pÄ 17 saker som blir bekvÀmare/lÀttare/trevligare för nÄgon - mot att nÀr det Àr seriöst krislÀge stÀlla upp genom att omprioritera, fiska fram dolda resurser och göra allt man kan vid ett fÄtal tillfÀllen dÄ det Àr av avgörande betydelse för nÄgon.

Skolavslutningarna gÄr snabbt, de brukar vilja hinna fÄ dem avklarade kvickt sÄ alla klasser hinns med.

Och - det Ă€r vĂ€ldigt viktigt för ett barn att ens förĂ€lder kommer till skolavslutningen. Att barnet ser förĂ€ldern bland alla de andra förĂ€ldrarna. SĂ„ det tycker jag du fĂ„r stĂ„ ut med - det Ă€r som sagt snabbt avklarat för dig men JÄTTEviktigt för barnet!

Det Àr ett bra tag kvar, dessutom, sÄ oroa dig inte över det NU!

Övriga arrangemang kan du tacka nej till. Du mĂ„ste ingenting.
Ja och jag tror ocksĂ„ möjligheten att minska de slentrianmĂ€ssiga ”gĂ„ med pĂ„â€ som egentligen inte Ă€r viktiga för nĂ„gon annan samtidigt som man kör över sig sjĂ€lv lite, ger större marginaler att kunna, orka och vilja stĂ€lla upp i viktiga omstĂ€ndigheter som annars (om man stĂ€ndigt och jĂ€mt struntar i vad magkĂ€nslan kĂ€nner) skulle kĂ€nnas jobbiga de med. Att det börjar mĂ€rkas skillnad pĂ„ nĂ€r det Ă€r viktigt, och helt i linje med ens egen vĂ€rdegrund och prioriteringsordning att göra nĂ„got obekvĂ€mt (som en skolavslutning, eller nĂ„got annat viktigt för en avkomma eller ett djur) och nĂ€r det faktiskt inte Ă€r det.

Vad Àr det med just skolavslutningar som Àr svÄrt? HÄller med övriga som har svarat att det Àr vÀldigt viktigt att du kommer till ditt eget barns avslutningar.

Jag gör inget jag inte mÄste eftersom jag blir otroligt trött av att jobba. LÀgger just nu all energi pÄ det eftersom det Àr relativt nytt. Men barnens avslutningar Àr sÄnt jag mÄste pÄ, vare sig jag vill det eller inte, det ingÄr liksom.

Det vore ju rentav att skapa ett trauma och en djup sorg, om alla barnens förÀldrar fanns med pÄ skolavslutningen ... utom ens egen "för hen hade inte lust". Jag vill inte ens tÀnka tanken.

DÀremot tycker jag, @karamelldrottningen , att du gÀrna kan skippa diverse andra "krav" som stÀlls pÄ dig, pÄ att du ska delta. Det lÄter lite som sk Fawning (ett begrepp jag nyligen lÀrt mig) - en typ av överlevnadsrespons dÀr man försöker undvika konflikter och/eller att inte bli omtyckt och accepterad genom att finna sig i diverse saker, man undviker att bli avvisad eller skapa en konflikt. Man sÀger ja till allt möjligt. Vill alltid göra andra nöjda - och typ utplÄnar sig sjÀlv och sin egen vilja i processen. VÀldigt intressant.

Det vore ju rentav att skapa ett trauma och en djup sorg, om alla barnens förÀldrar fanns med pÄ skolavslutningen ... utom ens egen "för hen hade inte lust". Jag vill inte ens tÀnka tanken.

DÀremot tycker jag, @karamelldrottningen , att du gÀrna kan skippa diverse andra "krav" som stÀlls pÄ dig, pÄ att du ska delta. Det lÄter lite som sk Fawning (ett begrepp jag nyligen lÀrt mig) - en typ av överlevnadsrespons dÀr man försöker undvika konflikter och/eller att inte bli omtyckt och accepterad genom att finna sig i diverse saker, man undviker att bli avvisad eller skapa en konflikt. Man sÀger ja till allt möjligt. Vill alltid göra andra nöjda - och typ utplÄnar sig sjÀlv och sin egen vilja i processen. VÀldigt intressant.
Trauma vet jag inte. Min yngsta brorsdotter fick med farmor och farfar pÄ avslutningen istÀllet eftersom bÄda förÀldrarna Àr lÀrare pÄ andra skolor, det gick bra det ocksÄ!
Men ja "Har inte lust" vore ett vagt argument.

Trauma vet jag inte. Min yngsta brorsdotter fick med farmor och farfar pÄ avslutningen istÀllet eftersom bÄda förÀldrarna Àr lÀrare pÄ andra skolor, det gick bra det ocksÄ!
Men ja "Har inte lust" vore ett vagt argument.
Jo, men NÅGON kom och sĂ„g barnet denna viktiga dag :-)

(Internet Àr fullt av smÄ filmer med smÄ barn som stÄr uppradade pÄ nÄn avslutning eller upptrÀdande eller liknande, flackar ledset med blicken och ser Àngsliga ut - tills de plötsligt fÄr syn pÄ mamma/pappa/slÀkting whatever i publikhavet och skiner upp, överlyckliga!! )

Liknande trÄdar

• Älskade hĂ€star och tankar som gnager
  • Min pappa Ă€r alkis.
  • L
    Min bÀsta vÀn Àr död
  • Jobbig terapi idag

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur