BĂ€sta Rubriken đŸ€©

Bukefalos 30 Är!

HallĂ„ 👋
Karamelldrottningen is in the house :D

Vill bara dela med mig av tvÄ i mitt tycke milstolpar.
Var med om en jobbig hÀndelse för cirkus tvÄ veckor sedan. Och inte en tillstymmelse efter sug efter alkohol. Det slog mig faktiskt inte förrÀn dagen efter!
Jag hade ingen tanke pÄ det alls nÀmligen. Utan konstaterade det bara dagen efterÄt att det vare sig kom tankar eller sug. Ingenting!

Andra milstolpen Àr att jag nu har ganska lÀtt för att tala om att jag Àr en nykter alkoholist. Jag har sagt just de orden -nykter alkoholist-
För det Àr ju sÄ det Àr. Om nÄgon blir beklÀmd eller tar illa upp sÄ varsÄgoda. Jag orkar inte fundera hit och dit fram och tillbaka. Mycket bÀttre det kommer fram tydligt.

GÄr det att ge honom en egen kod som du sen lÀtt kan byta ut? Vet inte hur sÄna system funkar, men tÀnker att dÄ kan du ju lÀtt spÀrra/byta utan att behöva informera eventuella andra med "huvudkoden". Eller kanske en nyckel han kan anvÀnda (om det gÄr) som direkt lÀmnas tillbaka? TÀnker hur jag och min dejt gjorde nu i helgen. LÄnade en nyckel över dagen igÄr medan han var pÄ annat, som jag sen direkt hÀngde upp pÄ hatthyllan nÀr jag inte behövde den lÀngre.

Ok dags för ventilen

Ibland kÀnns det som att jag gör saker större Àn de behöver vara. Just nu har J bett mig om att fÄ en kod till huset. Detta för att han ska kunna komma in om det Àr lÄst. Om vi tex varit pÄ nÄgot och jag inte gÄr in pÄ en gÄng.
AlltsÄ att han ocksÄ kan komma in utan att jag mÄste lÄsa upp.
Jag förstÄr absolut resonemanget men det tar emot. Jag tror det Àr en form av rÀdsla.
Problemet Àr ocksÄ att jag redan sagt absolut. Sen har jag inte verkstÀllt nÄgot. Han har inte fÄtt nÄgon kod.
Hade inte detta med babymonitorn hÀnt hade det varit lÀttare.
Nu tar det emot. Jag orkar inte med tjafs. Och nÀr jag vÀl gett ut en kod kommer det bli tjafs om jag kÀnner behov av att ta bort tillgÀngligheten sen.
Nej jag orkar inte. Det kÀnns inte bra.
Varför Ă€r jag sÄ  rĂ€dd?
Jag tÀnker att du dels har dÄliga erfarenheter, dÄ det var svÄrt och tog lÄngtid för dig att ta dig ur ditt förra förhÄllande men kanske ocksÄ att du sÀger ja, innan du hunnit bestÀmma dig sjÀlv.

Kan du lÀgga in ett "jag behöver fundera lite" istÀllet för ett "Javisst" nÀr du fÄr frÄgan. DÄ ger du dig sjÀlv lite utrymme att faktiskt tÀnka pÄ saken och sjÀlv kÀnna efter hur du vill göra och varför.

Jag menar, du skulle kunna sÀga att du har lite dÄliga erfarenheter sedan tidigare och dÀrför inte kÀnner dig helt trygg med att lÀmna över koden just nu att det som hÀnde med kameran gör att det inte kÀnns bra just nu och att det kan bli aktuellt lÀngre fram.

Nu tar det emot. Jag orkar inte med tjafs. Och nÀr jag vÀl gett ut en kod kommer det bli tjafs om jag kÀnner behov av att ta bort tillgÀngligheten sen.

Han ska absolut inte ha nÄn kod efter det som hÀnde med babymonitorn. SÀger magkÀnslan nej sÄ lyssna pÄ den, han har redan tabbat sig rejÀlt och ska verkligen inte komma och begÀra mer tillgÄng till ditt hem nÀr han sjÀlv behagar det.

Jag förstÄr att du inte orkar tjafs men tjafsar han om det hÀr överhuvudtaget sÄ Àr det han som gör fel, inte du. Du har all rÀtt att sÀtta grÀnser.

Jag tycker ÀndÄ att det ringer nÄgra smÄ varningsklockor kring J. Inte nödvÀndigtvis farliga, men sÄna som pekar Ät att han har en personlighet som du kanske kommer att uppleva som jobbig, krÀvande, klÀngig rentav. Han vill flytta in hos dig redan nu! Han vill ha dina koder sÄ han har tillgÄng till dig och ditt liv. UmgÄs vÀldigt mycket och vara med hela tiden. Osv. Du har sjÀlv nÀmnt det i inlÀgg.

Ser han dig (redan) som sin framtid, sin fasta punkt i livet, sin familj? Har han ett behov av detta? Hur ser hans tidigare förhÄllanden ut? Jag hade nog funderat lite kring det. För mig lÄter han lite för "pÄ".

Han ska absolut inte ha nÄn kod efter det som hÀnde med babymonitorn. SÀger magkÀnslan nej sÄ lyssna pÄ den, han har redan tabbat sig rejÀlt och ska verkligen inte komma och begÀra mer tillgÄng till ditt hem nÀr han sjÀlv behagar det.

Jag förstÄr att du inte orkar tjafs men tjafsar han om det hÀr överhuvudtaget sÄ Àr det han som gör fel, inte du. Du har all rÀtt att sÀtta grÀnser.
Jaha! Jag hade helt missat att det var snubben som tagit sig in pÄ monitorn (trodde det var exet). Ignorera mitt inlÀgg tidigare!

Liknande trÄdar

• Älskade hĂ€star och tankar som gnager
  • Min pappa Ă€r alkis.
  • L
    Min bÀsta vÀn Àr död
  • Jobbig terapi idag

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur