bästa sättet att lappa täcke- sy el limma

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mysis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 6 089
M

mysis

Förbannad... En häst i stallet biter alltid de andra! Idag bet han sönder mitt regntäcke. Vilket sätt är bäst att lappa på? Med textillim- håller det- eller sy på en lapp?

Fan vad jag är förbannad över det!!! lite pms har jag kanske också..:mad:

Sv: bästa sättet att lappa täcke- sy el limma

Förbannad... En häst i stallet biter alltid de andra! Idag bet han sönder mitt regntäcke. Vilket sätt är bäst att lappa på? Med textillim- håller det- eller sy på en lapp?

Skulle nog inte ge mig på med textillim! Det sitter inte så bra ihop. Bästa är nog om du fixar att lappa. Vart har det gått sönder? Är det där remmarna sitter eller har det lixom blivit ett rivet v?

Det bästa är att limma på en lapp, men textillim är inte att rekommendera.

Om du syr på en lapp kommer täcket att ta in vatten genom de hål som symaskinen gör.

Immer

Jag tycker inte det håller så bra att bara limma, åtminstone inte för min hästs behandling av sina täcken. Jag brukar istället sy igen revan (alt. sy på en lapp) med så små stygn som möjligt. Sen limmar jag ovanpå sömmen. Se till att limmet täcker ordentligt och gärna går ut en bit vid sidan om sömmen. Limmar med kontaktlim, funkar finfint! :D

med limm! de funkar jätte bra och är enkelt:P bra om man vill ha ett helt täcke som inte går sönder igen, snabbt

Precis så gjorde vi den gången ett täcke gick sönder på en hagkompis häst.

jao, lappa till hästen ifråga hjälper nog inte så länge, skulle inte heller limma igen mulen på honom.. sy igen kan ju fungera..

;)

men seriöst så fungerar en limmad tygbit som sedan är sydd bäst.. denim håller faktiskt förvånansvärt bra som "lapptyg" även fast det inte är skitsnyggt.. sedan får man ju impregnera det hela..

Textillim håller bra. Jag lappade mitt regntäcke för flera år sen med en bit bävernylon som jag limmade med vanligt textillim. Det sitter än och håller tätt. (Tittar på det just nu för täcket hänger brevid mig och är nytvättat) Bävernylon är bra att laga med för det andas och är lätt att impregnera.

Lagade mitt täcke med laglapp med klister på baksidan av bävernylon (tror jag det var) som jag köpte i tygaffär. Bara att klistra på. Fanns i olika färger. De brukade sälja det för att laga barnoveraller. Fungerade/fungerar förvånandsvärt bra!

Jag tycker inte det håller så bra att bara limma, åtminstone inte för min hästs behandling av sina täcken. Jag brukar istället sy igen revan (alt. sy på en lapp) med så små stygn som möjligt. Sen limmar jag ovanpå sömmen. Se till att limmet täcker ordentligt och gärna går ut en bit vid sidan om sömmen. Limmar med kontaktlim, funkar finfint! :D

kontaktlim vad är det?

finns ett lim som speciellt till att laga hästtäcke och annat sånt... tror globus har det... Har själv köpt mitt i kristianstad.... Fungerar jätte jätte bra...:bump:

Skulle nog inte ge mig på med textillim! Det sitter inte så bra ihop. Bästa är nog om du fixar att lappa. Vart har det gått sönder? Är det där remmarna sitter eller har det lixom blivit ett rivet v?

två bitna små hål bredvid varandra. Tänkte ta en lapp som jag fått från ett annat regntäcke, vika kanterna dubbla och sy på för hand så inte fodret kommer med när jag syr.

Ska regna i övermorgon kväll så jag syr det nu och köper lim och klistrar sömmarna sedan. Det verkar vara en smart idé.
Funderar på att köpa pessoa-täcke med 1800 denier, mitt bästa som inte gått sönder fast det är bitet i har 800, så 1800 borde verkligen funka!! Om alla nu mäter hållbarheten på samma sätt..

Kontaktlim..? Tja... det är en svart tub med gul text och röd kork. :p Ett sånt lim som ska torka lite innan man limmar fast det man nu ska limma.

Jag limmar! Antingen med superlim eller textillim, funkar ungefär lika bra...

två bitna små hål bredvid varandra. Tänkte ta en lapp som jag fått från ett annat regntäcke, vika kanterna dubbla och sy på för hand så inte fodret kommer med när jag syr.

Det tycker ja låter som en god idé. Sen ta kontaktlimmet så att det blir tätt. Lycka till! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 244
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 624
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 056
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka