Bästa släpet B- kort.

steril

Trådstartare
Vad är det bästa släpet med B- kort ( 1500 kg) Helst boggi, sadelkammare som är rymlig. Även i säkerhetsanslutning till hästen med bomar .

Sv: Bästa släpet B- kort.

Thule Royal kanske, har panikbommar, sadelkammare osv.
Har för mig att det lastar 730 kg med en totalvikt på 1500. Tänk då på att lasten i sadelkammare (sadel mm.) också räknas in i vikten.

Har inte full koll på exakt hur säkerhetsdetaljerna ser ut i det, men viktmässigt är Värmlandsvagnens Classic 677 nästan oslagbart.

Boggi med 823 kg lastvikt på B-kort, om du kan ha totalvikten på 1500 kg. Kanske något lägre om du registrerar det med sadelskåp.

Släpet jag brukade låna var ombyggt inuti, men hästen älskade det iaf, och det var bra att köra med. :)

Har googlat på Thule Royal. Inte många som skrivit hur detta släp är. Tycker låsanordningen till bakluckan ser simpel ut. Små nitar direkt i plyfan. Men sadelskåpet ser bra ut. Så ni med Thule Royal kommentera gärna !

Små nitar, hur menar du då? Hur ska det nitas om inte i plyfan? Jag har Thule Horseliner och den har iaf rejäla fästen. Är mer än nöjd med min transport trots enkelheten i modellen.

Det är ju bara några pluppar som syns på utsidan. Vill ha en rejäl järnbit där. Har sett sånt på andra släp !

Va tvungen att dubbelkolla. Jämför Thule Diamant med Horsliner eller Royal med bakluckefästena ! Diamant har en ram hela vägen.

Är det överluckan du menar? Infästningarna till den är nog det sista du behöver oroa dig för. Trane har haft liknande i hur många år som helst. Fö så är diamantens baklucka gjord i nån slags plast och behöver sannolikt stagas upp bättre än plyfa.

Nu ser jag ! Det är fästena till bakbomfastsättningen. Är det plast i Diamantens baklucka :eek:. Låter inte hållbart ! Är det så på alla Thule släpen ?

Senast ändrad:

Min överlucka är trä som resten av vagnen. Tror inte du behöver oroa dig för att den inte ska hålla - Thule gör rejäla grejer.

Om det nu är plast är det troligen glasfiberarmerat som i taket på vagnarna :)

Nu ser jag ! Det är fästena till bakbomfastsättningen. Är det plast i Diamantens baklucka :eek:. Låter inte hållbart ! Är det så på alla Thule släpen ?

Kan du inte visa nån bild, fattar inte vad du menar med bakbomfastsättningen.

De nya Diamanterna har nån slags plast/glasfiber-lucka. Säker bra hållbarhet + att det inte går fukt i som det gör i alla plyfa-överluckor.
Som sagt överluckans infästning är nog det sista du behöver oroa dig för om du köper ett kvalitetssläp.

Överluckan är jag inte så noga med ! Det är bakluckefästena ( lastrampenfästena) och bakbomefästena jag är noggrann med att dem är ordentliga. Vill att grejerna funkar om man har en häst som kastar sig bakåt. Har även tittat på Thule Excellent som jag tyckte såg säkert och hade ordentlig anordning vid bomar , bakläm. Men det släpet får jag inte köra på b- kort med min bil. Tjänstevikten över 900 kg. För min del max tjänstevikt ca 850 kg.

Ja man vill ju att bommarna ska sitta ordentligt. Kan du inte visa på nån bild vad du menar på de olika släpen?

Det är totalvikten på släpet som spelar roll vid B-behörighet. Så att tjänstevikten är ca 900kg istället för 850kg behöver inte betyda att du inte får köra släpet :). Eller menar du att lastvikten blir för låg isf?

Har en häst på ca 600 kg. Sen är det utrustning o diverse tillbehör. Det är mycket man ska tänka på ! Bilen får dra max 1500 på b kort.

Ja man vill ju att bommarna ska sitta ordentligt. Kan du inte visa på nån bild vad du menar på de olika släpen?

Googla på Thule- släpen. När du ser hur dom är vid diverse anordningar så förstår du nog vad jag menar. Dom större släpen verkar ha rejälare fästen. Vad jag förstått så har Thule övertagit vissa märken ( Star, dala, brenderup, kylinge) Men vilka har fått nya namn mot dom gamla ?

Ah, nu fattar jag vad du menar.

Håller med. Jag vill inte ha ett släp där bultarna till bommarna bara går igenom plyfan eller glasfibern, fast jag tror att det viktigaste är frambommens infästning.
Har sett bild på hur det kan se ut efter en panikbromsning - frambommen hade skurit sig fram genom väggen. Det är ju vid såna tillfällen grejorna verkligen måste hålla.

Har ett BOJ nu och har haft två Trane tidigare. På de gamla Trane-släpen går bultarna igenom de galvade stolparna.

i den här tråden är finns bilder på mitt gamla trane-släp, inlägg nr 5
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1021825

Precis ! Och ett annat krav jag har, är mittstolpe mellan frambomarna. Det blir stabilare.

Har en Boj 216 S som är riktigt rymlig med sadel kammare och klädkammare. Säkerhetsbommar som man kan lösa ut utifrån och innerdörrar bak. Kommer aldrig att vilja ha transport med bommar bak igen. Transporten har även aluminiumgolv och jag kan väga upp den till 2000kg om jag tar E-kort. Stabil och bra bakom bilen även om man har en häst som inte är helt stilla i den. Den väger 840kg om jag inte minns fel och lastvikten ligger på ca 680kg. Den bästa transporten som finns!:)

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 905
Senast: Murray
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
247
Senast: sweep
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 121
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31