Bästa sommartäcke?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare EQL
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 802
E

EQL

Nu när flugorna och myggen har kommit så irriterar sig min häst så grymt på det och då undrar jag vilket som är det bästa täcket på marknaden för att hålla borta dessa insekter. Jag är så trött på insekts-spray som inte funkar :crazy:
Lägg gärna in bilder :D

Sv: Bästa sommartäcke?

Är otålig så en liten putt skadar säkert inte :D

Senast ändrad av en moderator:

HWAFAD4P_ptn.jpg

Såhär står det om det på Hästshopens hemsida:
*Rengör hästens päls
* Skyddar mot UV-strålning & insekter
* Täcker från öron till svans
* Rambo Leg Arches™ & tre maggjordar * Mjukt ribbad polyester

Hur kan den rengöra hästens päls? :crazy:

jag har både Buccas flugtäcke ca 1400:-

Rambo dust buster ca 1100:-

Hööks flugtäcke ca 300:-

Buccas klart mest hållbart och har en super funktion..........har vit häst som jag vill skydda från uv när solen är som värst.:love:

Rambo skön mjuk kvalitet, använder alltid innan tävling. Duscha, knoppa, fläta släpp ut i hagen. Hästen är helt ren dagen efter så slipper dom stå på stall om man åker iväg på tävling sent på morgonen. Knopparna sitter på plats också............dock lite mjukare tyg så att det kan nog gå lättare sönder om man skall ha det ute alltid.

Hööks billiga täcke, helt ok men lite stelare osmidigare och lite sämre sömmar. Men om man har bit hästar i hagen och vet att täcket ändå inte kommer att hålla mer än över sommarbetet så tycker jag man skall ta det här täcket.

Ok dust buster fungerar....tyget håller dammet borta och "drar ur" damm också. Alltså om hästen är full med piss-fläckar blir den inte ren bara för att man använder det här täcket men iaf.:banana:

Om du funderar på dust buster så kan jag säga att dom är ganska stora i stl.

Jag köpte detta täcket idag till min häst just för att jag också e trött på att spraya min häst jämt!

http://horseware.com/flyprotection/protector.asp

Jag anser att Horsewear täcket är bra (denna modell) eftersom min häst är väldigt leksen och de tål att bitas i.

Bucas är även en favvorit, men dom har samma stuk på täcken som de ljusa horsewear,men de är rätt omtåliga.

Mitt råd: har du en lugn och snälla hästar runt omkring, satsa på de ljusa från antingen HW el Bucas, de hade jag gjort

Men har du en busig häst som jag har och har busiga hästar i hagen så ska du satsa på antingen HW Rambo Protector eller Rambo flybuster supreme. ;) Lycka till!

Jag har haft den gamla modellen av Dustbuster med dragkedja och den älskade min ponny! Satt perfekt och så blev han superglansig... Köpte ett sådant fast utan hals till storhästen men det gav henne skav. De sitter ganska tajt och jag kan tänka mig att det skulle vara skönare med ngt lite luftigare täcke när det är såhär varmt ute.

Jag har varit lite sugen på det här täcket, det ser skönt ut:
sweetitchbig.jpg

Mitt dustbuster är normalt i storlek till lite stort, fick ta 140 till ponnyn som annars brukade ha 130 i Horseware...

Alla ni med Bucastäcken; tycker ni inte att dom är snålt tilltagna i bogen? Jag har provat en kompis´Bucas, men tyckte det blev för trångt i fram.

Jag har funderingar på att köpa ett Rambo Protector, men det finns inga återförsäljare i närheten och jag vill ju gärna känna på kvaliteten..

Rambo Dustbuster verkade jätteskönt men frågan är ju då hur det tål att användas hela sommaren.. Det är bara mina två som går ihop och dom är väldigt snälla mot varann, bits aldrig, men det blir ju ändå slitage.

Det här blir första året som jag använder flugtäcke, jag tycker inte att det har behövts bara för odjurens skull, för mina hästar har inte varit speciellt besvärade. Men eftersom dom är ljusa bägge två (skimmel och tigrerad) så ska jag köpa för UV-skyddets skull.

Även Rambo Sweetitch verkar bra...

Japp, det är bara att konstatera; ännu en djungel..:crazy: :p

Kan tillägga att priset på dustbuset ligger under 800kr nu. Köpte mitt för typ 1200...:mad: Så nu är det väldigt prisvärt iaf, tycker jag.

Yamaha skrev:
Rambo Dustbuster verkade jätteskönt men frågan är ju då hur det tål att användas hela sommaren.. Det är bara mina två som går ihop och dom är väldigt snälla mot varann, bits aldrig, men det blir ju ändå slitage.
:p

Har använt mitt på min eksemhäst en hel eksemsäsong, och det är endast några småhål i halsen på det. Men då har ju min häst misshandlat det lite också... Nu har det åkt på igen och jag tror absolut att det kommer hålla denna säsong också. Tycker inte de var stora i storlekarna heller, min häst har sin vanliga storlek i sitt dustbuster.

Hmmm, Rambo Protector verkar ju ha lite bättre passform eftersom halsdelen och kroppdelen inte sitter i ihop (elelr dem sitter ju ihop men allt är inte en stor del liksom :p . Nu får jag lite beslutsångest ... :p

kryptisk skrev:
Har använt mitt på min eksemhäst en hel eksemsäsong, och det är endast några småhål i halsen på det. Men då har ju min häst misshandlat det lite också... Nu har det åkt på igen och jag tror absolut att det kommer hålla denna säsong också. Tycker inte de var stora i storlekarna heller, min häst har sin vanliga storlek i sitt dustbuster.

Dust buster har långa gjordar om man jämför med andra och väl tilltaget för feta sommar magar............................ 145 mer som 155 om man jämför med bucas och hööks (vet inte vad det är för märke)

ÄR det fler som har synpunkter om´just detta täcket? Är det det bästa flug/insektstäcket Horseware har eller vilket av dem ska man välja?

Liknande trådar

Gnägg Startar nu en allmän tråd om chat gpt😅 Vet att det har varit många andra sådana här men alla har känts hyfsat specifika? Ingen bara... 2
Svar
35
· Visningar
1 388
Senast: Habina
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 445
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 487
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 680
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka