Bästa spårlinan 15 meter

Bukefalos 30 år!

ufot

Trådstartare
Det finns ju en uppsjö av olika spårlinor i olika material och kvalitet.

Nu behöver jag hjälp att hitta bukes "bästa" spårlinan.

Så, vilken spårlina har ni? Material? Vilken tycker du fungerar absolut bäst?

Jag söker efter en lätt spårlina som inte drar åt sig fukt. Som inte trasslar ihop sig och som inte känns plastig. Gärna relativt tunn.

Hunden väger 7 kg, så inget tungt och otympligt.

Inte intresserad av linor från temu eller liknande.

Har tittat på denna:

https://sadelmakarna.com/hund/sadelmakarna-abs-egen-tillverkning/ovrigt/sparlina-flatad/

Har pratat med tillverkaren och det går att få den med liten mässinghake.

Någon som har erfarenhet av denna?
Andra förslag?

Jag söker efter en lätt spårlina som inte drar åt sig fukt. Som inte trasslar ihop sig och som inte känns plastig. Gärna relativt tunn.

Har tittat på denna:

https://sadelmakarna.com/hund/sadelmakarna-abs-egen-tillverkning/ovrigt/sparlina-flatad/

Andra förslag?
Jag har en sån här till mina småhundar och har alltid varit nöjd.
Den flätade känns som att jord och skit kommer fastna i?
IMG_0726.webp

Jag har en sån här till mina småhundar och har alltid varit nöjd.
Den flätade känns som att jord och skit kommer fastna i?
Visa bifogad fil 182463
Den ser ju vettig ut.
Hur känns materialet?
Trasslar den ihop sig?

Vilken tjocklek har du?
Ser att den finns både i 4 mm och 6 mm.

Ja, jag funderar också på om den flätade drar åt sig mycket smuts. Dessutom är den 8 mm tjock, vilket känns lite för mycket till en liten hund.

Den ser ju vettig ut.
Hur känns materialet?
Trasslar den ihop sig?

Vilken tjocklek har du?

Ja, jag funderar också på om den flätade drar åt sig mycket smuts. Dessutom är den 8 mm tjock, vilket känns lite för mycket till en liten hund.
Materialet är gummi, jag har den som är 4 mm. Den glider bra genom skogen.
Trassla kan den absolut göra, men jag har hittills inte hittat någon lina på 15 meter som inte trasslar ihop sig 😁 Jag tror det är oundvikligt om man inte är noga med att rulla ihop den bra varje gång.

Materialet är gummi, jag har den som är 4 mm. Den glider bra genom skogen.
Trassla kan den absolut göra, men jag har hittills inte hittat någon lina på 15 meter som inte trasslar ihop sig 😁 Jag tror det är oundvikligt om man inte är noga med att rulla ihop den bra varje gång.
Det låter ju bra.
Ja, självklart trasslar alla linor ihop sig ... men vissa trasslar ju ihop sig mer än andra....

Just nu finns inte linan på 4 mm och 15 meter i lager. Men, jag behöver den inte just nu utan närmare sommaren.

Så jag har tid att leta och se vad andra har för linor...

Har tittat på denna:

Andra förslag?
Jag föredrar också en plastad, kommer inte ihåg vilken tjocklek dock. Sen vill jag ha en lina i en riktig grällig färg. Om hunden tappar spåret och börjar ringa så är det bra att bara kunna släppa linan och lugnt stå kvar och så tar man upp linan när hunden hittar spåret igen. Då är det bra om linan syns bland löv och pinnar.

Jag hade samma som @Malibu_Stacy till Pysslingen (6 kg) och jag tror den är nätt nog även till Lämmeln (strax under 2 kg). Den fastnar inte i och är mjuk och följsam.

Till viltspår (där linan ska vara kortare) hade vi en i läder. Fantastisk känsla men kräver underhåll. Och en tvättlina - billig men jag fick lösa hake själv

Den ser ju vettig ut.
Hur känns materialet?
Trasslar den ihop sig?

Vilken tjocklek har du?

Min rymmarhund promenerar jag i lina.
Har en tunn flätad plastlina och den drar åt sig vatten och lera.
Eftersom den inte är det minsta styv så trasslar den lätt in sig i ris och buskar. Tror inte det alls skulle funka att spåra med i terräng.

Har kollat på lina i läder länge. Men alla är ju så tjocka och tunga.

Spänne har jag redan. Någon som vet om det går att köpa en 15 meter lång lina i läder (gärna brun) som är max 6 mm, gärna 4 mm?

Är det ens en bra idé? Håller en så pass tunn läderlina? Blir den hopplös att hålla ren och smidig?

Min rymmarhund promenerar jag i lina.
Har en tunn flätad plastlina och den drar åt sig vatten och lera.
Eftersom den inte är det minsta styv så trasslar den lätt in sig i ris och buskar. Tror inte det alls skulle funka att spåra med i terräng.
Vilken lina skulle du rekommendera?

Den kommer inte bara att använda till spår, utan också när vi exempelvis är på stranden och andra ställen där hon inte kan springa lös, men jag ändå vill ge henne lite mer frihet.

Jag har testat olika och gillar egentligen känslan bäst hos supergrip, men den blir tung när den är blöt så jag kör på samma nylonlina som nämnts tidigare.
Flätad skulle jag skippat för jag tycker det fastnar skit i dem.

Sen beror det på tyngd på hunden och hur mycket den ligger på.
Min väger knappt 17kg men ligger inte på jättemycket, annars hade jag kört med supergrip lina (som finns på tex jami).

En superenkel variant är - biltemas. Jag hade testat två eller tre andra sorter innan, de trasslade sig så att jag blev vansinnig. Biltema trasslar sig inte. Den kan se bred ut men är lätt, min hund är mindre än din och har den helt utan problem. Jag har visserligen klippt av min till 10 m för viltspår men tvivlar på att 15 m bekymrat henne.

Om den släpar så blir den såklart blöt och lite smutsig. Men det gör mig inte så mycket.

Har kollat på lina i läder länge. Men alla är ju så tjocka och tunga.

Spänne har jag redan. Någon som vet om det går att köpa en 15 meter lång lina i läder (gärna brun) som är max 6 mm, gärna 4 mm?

Är det ens en bra idé? Håller en så pass tunn läderlina? Blir den hopplös att hålla ren och smidig?
Vi har en tunn i läder, men den är endast 10 m. Tror det är svårt att hitta längre.
Väldigt enkel att hålla ren och smidig!

Edit: Det är denna vi har!

Vilken lina skulle du rekommendera?

Den kommer inte bara att använda till spår, utan också när vi exempelvis är på stranden och andra ställen där hon inte kan springa lös, men jag ändå vill ge henne lite mer frihet.
Min promenadlina är alltså i nylon. Flerflätad och väldigt lätt (har liten hund).
Att den lätt trasslar sig gör ju inget när man är på en strand uta sly och ris.
Köpte min på granngården för ett par år sen.

Jag har BILTEMAs bandlina också. Men tycker den är för klumpig. Eftersom jag samlar in linan och släpper ut den stup i ett. Den blir som en longerlina och det funkar sämre på en så liten hund. Men har man det utsläppt större delen av tiden spelar det ju ingen roll.

Vi har en tunn i läder, men den är endast 10 m. Tror det är svårt att hitta längre.
Väldigt enkel att hålla ren och smidig!

Edit: Det är denna vi har!
Har kollat på den tidigare.
Jag har redan en 10 meters lina i Biothane.

Det jag behöver är en 15 meterslina som är lätt, hållbar och smidig.

Jag gillar Biothane, men 15 meter blir för tungt och klumpigt.

Grepplinor gillar jag inte riktigt.
Inte plastig känsla heller.

Får ta en tur till Biltema och de djurbutiker som finns i närheten och känna på deras linor.

Jag har ingen brådska att hitta någon.

Tack alla för alla tips!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka