Bästa spårlinan 15 meter

Bukefalos 30 år!

Har kollat på lina i läder länge. Men alla är ju så tjocka och tunga.

Spänne har jag redan. Någon som vet om det går att köpa en 15 meter lång lina i läder (gärna brun) som är max 6 mm, gärna 4 mm?

Är det ens en bra idé? Håller en så pass tunn läderlina? Blir den hopplös att hålla ren och smidig?
Vår läderlina är 4 mm, men bara 10 meter. En så tunn lina fäster man inte lika elegant i haken. Den kräver att smörjas ibland och vill inte ligga blöt. Sköter man den inte blir den snabbt stel och skör. Den fastnar inte i, men baksidan av det är att den också löper lätt i handen. Jag skulle inte vilja ha den till en hund som ligger på.

Den är brun, vilket innebär att den lätt "försvinner" i skogen om jag lägger ned den vid omkoppling.

Tack för informationen.
Jag är rätt så inne på att behöva skära av linan nertill och fästa i min pistolhake.

Den andra du tipsade om ser jätteintressant ut. Finns både i blått och rött (mina favoritfärger).
Är den i samma material som den du har?
Om du ändå vill sätta på eget spänne skulle jag titta på lassolina för renar, finns bland annat hos Thorneus https://www.thorneus.com/produkter/ovrigt-2/ Håller sig mjuka i alla väder och är väldigt slitstarka. Vet inte om du skulle uppleva linan som tung dock, finns i 6 mm som tunnast.

Jag har inte provat som spårlina, men detta repet älskar jag som koppel! Lagom stadigt så det inte trasslar sig (vilket var ett stort plus när jag hade fyra hundar för det blev inga knutar oavsett hur många varv de än sprang runt varandra) men ändå inte för styvt, tätt vävt så det inte fastnar så mycket skit, reflex så det syns bra och finns i flera roliga färger. Jag har inte känt på 4mm dock så jag vet inte om det är lika bra att hålla i som 6mm som jag har. Jag tycker inte att det känns tungt, men 15m för en mindre hund så kan det kanske bli lite tungt med 6mm 🤔 Lätt att sy dit en hake också och sedan ha lite krympslang, repklämmor eller sådana här över

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka