Bästa tass-trimmern?

Bukefalos 30 år!

Red_Chili

Trådstartare
Jag behöver raka undersidan av tassarna på syskonen. Men med vad?

Många vanliga trimmers är för breda för att vara smidiga. Jag vill ha något smalt som ändå är tillräckligt starkt för att göra ett ordentligt jobb. Och om möjligt helst inte ruinera mig, då den bara kommer användas ett fåtal gånger (syskonen är gamla, det är bara vintertid jag behöver raka, Lilys tassar mår bra utan rakning...).

Många vanliga trimmers är för breda för att vara smidiga. Jag vill ha något smalt som ändå är tillräckligt starkt för att göra ett ordentligt jobb. Och om möjligt helst inte ruinera mig, då den bara kommer användas ett fåtal gånger (syskonen är gamla, det är bara vintertid jag behöver raka, Lilys tassar mår bra utan rakning...).

Jag körde Tottes tassar med min Andis och kortaste bredaste skäret, tyckte det gick smidigt :) annars finns det ju smalare skär att byta till!

Jag har den här, skären finns i 3 olika bredder. Har haft den i drygt 2 år, använder den typ varje vecka till nåt finlir, dock använder jag inte kloslipen, har en annan till det. Nu börjar den låta lite illa men det är nog slarvar med rengöring av maskin men även tassar😁 Men den funkar lika bra ändå.

Bifogade filer

• Screenshot_2025-10-13-02-19-12-836_com.android.chrome.webp
    Screenshot_2025-10-13-02-19-12-836_com.android.chrome.webp
    27,5 KB · Visningar: 101
Jag har den här, skären finns i 3 olika bredder. Har haft den i drygt 2 år, använder den typ varje vecka till nåt finlir, dock använder jag inte kloslipen, har en annan till det. Nu börjar den låta lite illa men det är nog slarvar med rengöring av maskin men även tassar😁 Men den funkar lika bra ändå.
Ser ut som den jag har. Min har fallit i bitar så att det nu bara är rtt skär som funkat. Skären klipper skonsamt och bra men de faller i bitar.

Jag tar också gärna emot tips på bra maskiner med smala skär.

Biltemas lovordas av flera men den jag köpte bara tuggade och nypte så den slängdes snabbt

4dogs säljer flera detaljtrimmers i olika prisklasser, jag skulle kika där.

Jag har en Aesculap Isis (ca 1500kr) där man kan slipa skär eller köpa nytt om det blivit slött.
Min mamma köpte nyligen en liten Andis (ca 699kr) som hon är nöjd med. Jag gillade den också när jag provklippte, den kändes som min Isis.
Båda har små skär så enkelt att klippa tassar även på små hundar.

Undvik att köpa något under 600-700kr, det brukar vara skit. För @Red_Chili kanske det inte spelar så står roll eftersom du bara skulle ha den en kortare period.
Men till exempelvis @tanten skulle jag satsa på något lite bättre med längre hållbarhet, och där man kan slipa/byta skär.

4dogs säljer flera detaljtrimmers i olika prisklasser, jag skulle kika där.

Jag har en Aesculap Isis (ca 1500kr) där man kan slipa skär eller köpa nytt om det blivit slött.
Min mamma köpte nyligen en liten Andis (ca 699kr) som hon är nöjd med. Jag gillade den också när jag provklippte, den kändes som min Isis.
Båda har små skär så enkelt att klippa tassar även på små hundar.

Undvik att köpa något under 600-700kr, det brukar vara skit. För @Red_Chili kanske det inte spelar så står roll eftersom du bara skulle ha den en kortare period.
Men till exempelvis @tanten skulle jag satsa på något lite bättre med längre hållbarhet, och där man kan slipa/byta skär.
Jag har också en Isis och och trimmar alla detaljer på Milou och hela honom när jag vill ha honom extra fin och ansiktet på båda. Jag trimmar hela Trassel med den. På båda precis vid ögonen och runt nostryffeln, ja allt i själva ansiktena och tassar och örönen. Tyst, smidig och lätt att hantera. Eftersom jag trimmar på såna ställen är det viktigt med precision.Hade en Tondeo förut och den var också bra.

Efter lite påverkan av annonser om små, lätta trimmrar för detaljer inklusive tassarna köpte jag en och den lät högre än min Isis, Trassel gillade den inte och den hade verkligen inte samma effekt. Trots att den var mindre var den inte bättre än min Isis och Tondeo eco xs.

Blev intresserad av en Isis som efter vad jag förstått att den är mycket populär hos veterinären? Såg ofta sådana på olika ställen

Denna är så jäkla bra!
https://cdon.se/produkt/2025-ny-upp...Z5XThG8Bc4xs7nIFEYDS30vcko_uWBVBoCVFAQAvD_BwE
Nu har de sänkt priset också. När jag köpte min kostade den betydligt mer men det verkar ha kommit än ännu nyare modell som gör att denna sjunkit massor i pris.
Jag klipper i tassar på olika hundar 5-6 gånger i veckan, och även när de varit smutsiga. Maskinen är lika bra nu som när jag köpte den för ett år sedan. Kommer köpa en till nu när priset är så bra.

Jag har en Andis CLT Multitrimmer till tassarna, insidan av öronen etc på mina pudlar. Väldigt smidig men känns ändå robust och ligger bra i handen. Har en Andis Pulse ZR II i övrigt, men den tycker jag är för stor för tassar mm.

Jag har också en Isis och och trimmar alla detaljer på Milou och hela honom när jag vill ha honom extra fin och ansiktet på båda. Jag trimmar hela Trassel med den. På båda precis vid ögonen och runt nostryffeln, ja allt i själva ansiktena och tassar och örönen. Tyst, smidig och lätt att hantera. Eftersom jag trimmar på såna ställen är det viktigt med precision.Hade en Tondeo förut och den var också bra.

Efter lite påverkan av annonser om små, lätta trimmrar för detaljer inklusive tassarna köpte jag en och den lät högre än min Isis, Trassel gillade den inte och den hade verkligen inte samma effekt. Trots att den var mindre var den inte bättre än min Isis och Tondeo eco xs.

Blev intresserad av en Isis som efter vad jag förstått att den är mycket populär hos veterinären? Såg ofta sådana på olika ställen
Ja Isis finns hos typ alla veterinärkliniker. Perfekt att raka inför blodprovstagning, operation osv. Den kräver dock sin skötsel. Rengöring av skär och olja regelbundet. Inte raka smutsig eller blöt päls osv.
Men det gäller ju alla klippmaskiner.

Jag har en Andis CLT Multitrimmer till tassarna, insidan av öronen etc på mina pudlar. Väldigt smidig men känns ändå robust och ligger bra i handen. Har en Andis Pulse ZR II i övrigt, men den tycker jag är för stor för tassar mm.
Det är den multitrimmern från Andis min mamma precis köpte, tycker den ligger bra i pris till vad man får.

Nu har jag köpt en tass-trimmer. Det blev en billig från Trixie. Inte den billigaste på marknaden, men inte heller dyr och passande för proffstrimmare. Den står på laddning nu och imorgon när det är ljust så ska den invigas. Väldigt skönt med en sladdlös, det var i princip ett krav. Och att just kunna sätta den på laddning var ett enormt plus också. Jag upptäckte att många billiga trimmers gick på AA-batterier eller liknande.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka