Bates Isabell - syntet vs läder

FlipTheFrog

Trådstartare
Hur lika är Bates Isabell Werth läder och syntet? Är det *precis* samma sadel men i olika material? Eller känns de olika att sitta i och ligger olika på hästens rygg?

Ngn som vet ifall sadlarna har ändrats i modellen så att en äldre Isabell är annorlunda mot en yngre?

Och hur gamla Isabell-sadlar kan man få tag på? Prisklass?

Vad säger ni om stoppningen - luft eller ull, bu eller bä?

Hur byter man koppjärnet?

Kort sagt: Berätta allt ni vet om Isabell-sadlarna!

~Flip

Sv: Bates Isabell - syntet vs läder

Ja, det är exakt samma sadel men med olika matrial

Har en Bates Isabell och har ridit ett flertal gånger på kompisens häst med wintec isabell.

Jag upplever Bates djupare i sittsen (den är inte det utan måtten är den samma, bara en kännsla)

I synteten (wintecen) sitter man som klistrad pga matrialet medan i batesen känner jag mig mera fri och det är så jag vill ha det.

Synteten är klart lättare att ta hand om eftersom det inte krävs puts, bara att torka bort damm och liknande med en fuktig trasa.

Modellerna har varit de samma

Tycker du ska ha luftpanelsystem, formar sig bättre efter just din hästs former plus att den är mer stötdämpande = skonar ryggen mer

Har man en gång ridit i en isabell är man fast, kan jag med 98% lova.

Hur man byter koppjärn kan du fråga den du köper sadeln av oavsett om det är en affär eller privatperson.

Jag vet inte riktigt exakt vad du vill veta mer?

Jo, den passar faktiskt på det flesta hästar, inte för svankiga bara.

Ny i syntet kostar ca 8.900 kr

Ny i läder kostar ca. 17.800 kr

begagnad baror helt på ålder och slitage

men jag har hittat syntet för 2.900 kr

och läder för 10.000 kr (våran kostade 14.000 begagnad)

en sak till :p

Jag tycker synteten är klart mer prisvärd. Jag vet inte riktigt vad det är som kostar så mycket på läder sadeln men jag antar lädret och dess mönste då blir det ju också längre garanti och mer tålig

Måste bara säga att man kan hitta gamla wintec isabell som inte alls är samma modell som de nya. Inte alls lika djupa i sitsen, mer som en "vanlig" wintec, fast med "fuskmocka". Har inte cair men går att ändra bomvidd. De är också märkta med "Isabell Werth". Billigare Wintec isabell är oftast en sådan gammal variant.

Nej.... Jag har köpt en sådan där billigare isabell, i tron att det bara fanns en modell. Den jag fick (och har sett bild av i vissa annonser) var inte alls lik den nyare isabellen. Den är också märkt isabelle werth som sagt. Finns en till salu på h*net för 2995 kr, bild också.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en begagnad, 4 år gammal bates caprilli som jag märkte att var lite ojämn i bossorna. Öppnade upp undertill (som enkelt går att...
Svar
2
· Visningar
1 114
Senast: palle
·
Dressyr Letar fortfarande dressyrsadel till min Islandshäst. Det mesta glider fram på honom då han är lite smal över bogarna och behöver bredda... 2
Svar
25
· Visningar
4 859
Senast: moli
·
S
Utrustning va idag iväg med min häst och provade massor av sadlar. det blev så mkt provande så det känns som jag glömt bort allt :-/ provade bla...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: shakermaker
·
M
Utrustning Har kollat på en sådan sadel o läst lite här om cair systemet o tycker det låter bra. Det enda jag funderar över är: *Lädret. Ser ut... 2
Svar
21
· Visningar
2 132
Senast: magda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka