Sv: Bates och crown till samma häst?
Och nej jag anser inte det vara nödvändigt för en som inte tävlar att ha en utpräglad hoppsadel som tex Butet, det är onödigt och dessutom är den väldigt flat.
Och vad menar du med 'utpräglad hoppsadel'? Alla rena hoppsadlar är väl utpräglade
hoppsadlar eller hur? Eller är min Morris & Nolan flatback eller min Hubertus flatback inte så 'utpräglade'? (och vad är de då?)
För oavsett om man tävlar eller ej, så vill man hoppa så går det dåligt med en
utpräglad dressyrsadel med djupt säte, högt bakvalv och stora knästöd..
Men man behöver ingen hoppsadel om man inte tävlar ändå anser du? *förvånad & förvirrad*
Men en investering på 30'kr för att kanske rida ett par ggr veckan eller rida ut (min ben. på skogsmulle) är ju rätt överdriven. Samma sak om man skulle köpa den största bilen och pendla ensam till jobbet varje dag och samtidigt vara ensamstående. Jag skulle absolut inte göra det iaf!
Om jobbpendlaren har en hästtransport som behöver dras, så kan den där ensamstående (vad det nu har med saken att göra?) visst pendla till jobbet i en stor bil (om än inte den största, men som du målar bilden nu så är Butet alltså en skrytsadel?).
Och någon som skogsmullar (din benämning) och hoppar någon gång i veckan, dressyrar någon gång i veckan och däremellan rider ut visst lägga stora summor på sadlarna. helt enkelt för det är ganska trevligt att även 'skogsmullehästens' sadel ligger bra, och att skogsmulleryttaren sitter behagligt och korrekt.
Sen är väl all, inklusive dig, väldigt nöjda om man hittar den där ultimata sadeln för mindre än 30 k.
Men, skogsmullejag, med min skogsmullefyraåring som grundutbildas och inte ens är inhoppad, köpte en hoppsadel och en dressyrsadel för totalt 24 000 kr ( 9 resp 15 000 kr). Och då hade jag 'tur' vad gäller hoppsadel, att jag är så liten och nätt att jag kan ha ponnysadlar, och att den sadel hästen valde var just en ponnyflat, poff så 6000 kr 'av' på priset direkt jmf med samma sadel i storhästvariant. Vad gäller dressyrsadel tyckte hon om flera billigare med, men det är inte bara hon som ska ha sadel, VI ska ha det, och matte tyckte INTE om de billigare. Inte för de var billigare eller ngt annat larv, utan för att jag inte satt bra i dem helt enkelt.
Och jag vet att jag kommer få byta ut båda två inom överskådlig framtid. Förhoppningsvis kan hon ha dem nåt halvår - år iaf (föga troligt men hoppet är det sista som överger människan..)
Och OM det vore så att det enda som både jag och hästen var fullständigt nöjda med var en för 30 K, så tja - hallå banken..