Bates och crown till samma häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bates och crown till samma häst?

Och nej jag anser inte det vara nödvändigt för en som inte tävlar att ha en utpräglad hoppsadel som tex Butet, det är onödigt och dessutom är den väldigt flat.

Och vad menar du med 'utpräglad hoppsadel'? Alla rena hoppsadlar är väl utpräglade hoppsadlar eller hur? Eller är min Morris & Nolan flatback eller min Hubertus flatback inte så 'utpräglade'? (och vad är de då?)

För oavsett om man tävlar eller ej, så vill man hoppa så går det dåligt med en utpräglad dressyrsadel med djupt säte, högt bakvalv och stora knästöd..

Men man behöver ingen hoppsadel om man inte tävlar ändå anser du? *förvånad & förvirrad*

Men en investering på 30'kr för att kanske rida ett par ggr veckan eller rida ut (min ben. på skogsmulle) är ju rätt överdriven. Samma sak om man skulle köpa den största bilen och pendla ensam till jobbet varje dag och samtidigt vara ensamstående. Jag skulle absolut inte göra det iaf!

Om jobbpendlaren har en hästtransport som behöver dras, så kan den där ensamstående (vad det nu har med saken att göra?) visst pendla till jobbet i en stor bil (om än inte den största, men som du målar bilden nu så är Butet alltså en skrytsadel?).

Och någon som skogsmullar (din benämning) och hoppar någon gång i veckan, dressyrar någon gång i veckan och däremellan rider ut visst lägga stora summor på sadlarna. helt enkelt för det är ganska trevligt att även 'skogsmullehästens' sadel ligger bra, och att skogsmulleryttaren sitter behagligt och korrekt.

Sen är väl all, inklusive dig, väldigt nöjda om man hittar den där ultimata sadeln för mindre än 30 k.

Men, skogsmullejag, med min skogsmullefyraåring som grundutbildas och inte ens är inhoppad, köpte en hoppsadel och en dressyrsadel för totalt 24 000 kr ( 9 resp 15 000 kr). Och då hade jag 'tur' vad gäller hoppsadel, att jag är så liten och nätt att jag kan ha ponnysadlar, och att den sadel hästen valde var just en ponnyflat, poff så 6000 kr 'av' på priset direkt jmf med samma sadel i storhästvariant. Vad gäller dressyrsadel tyckte hon om flera billigare med, men det är inte bara hon som ska ha sadel, VI ska ha det, och matte tyckte INTE om de billigare. Inte för de var billigare eller ngt annat larv, utan för att jag inte satt bra i dem helt enkelt.

Och jag vet att jag kommer få byta ut båda två inom överskådlig framtid. Förhoppningsvis kan hon ha dem nåt halvår - år iaf (föga troligt men hoppet är det sista som överger människan..)

Och OM det vore så att det enda som både jag och hästen var fullständigt nöjda med var en för 30 K, så tja - hallå banken..

Och vad menar du med 'utpräglad hoppsadel'? Alla rena hoppsadlar är väl utpräglade hoppsadlar eller hur? Eller är min Morris & Nolan flatback eller min Hubertus flatback inte så 'utpräglade'? (och vad är de då?)

För oavsett om man tävlar eller ej, så vill man hoppa så går det dåligt med en utpräglad dressyrsadel med djupt säte, högt bakvalv och stora knästöd..

Men man behöver ingen hoppsadel om man inte tävlar ändå anser du? *förvånad & förvirrad*

Tja jag tycker nog att ren hoppsadel är de som är som tex Butet, Hubertusen är inte extrem med tanke på stöd etc och jo den ena hästen jag tävlar har en sådan och jo jag gillar den väldigt mkt.

Njä jag tycker kanske att man inte behöver en sadel som är måttsydd eller extra framskuren inga stöd alls och väldigt flat etc det menar jag med hoppsadel. Dessutom så är tex Butet uformad för att ta upp stötar i extrem landning vilket många andra märken inte är.

Och nej jag anser mig inte behöva den allra extremaste dressyrsadeln utan jag rider den dressyren jag behöver i min Wellington. Finns ingen anledning för mig att ha *proffsens* sadel

Om jobbpendlaren har en hästtransport som behöver dras, så kan den där ensamstående (vad det nu har med saken att göra?) visst pendla till jobbet i en stor bil (om än inte den största, men som du målar bilden nu så är Butet alltså en skrytsadel?).

Jobbpendlaren har ingen häst alls, det var mitt jämförande. Tja jag vet inte om Butet är en skrytsadel i hoppsammanhang eftersom den är så pass vanlig där, men som hobbysadel så skulle jag nog sätta skrytvarning på den

Och någon som skogsmullar (din benämning) och hoppar någon gång i veckan, dressyrar någon gång i veckan och däremellan rider ut visst lägga stora summor på sadlarna. helt enkelt för det är ganska trevligt att även 'skogsmullehästens' sadel ligger bra, och att skogsmulleryttaren sitter behagligt och korrekt.

Det är ingen skogsmulle du beskriver enl mig.

Sen är väl all, inklusive dig, väldigt nöjda om man hittar den där ultimata sadeln för mindre än 30 k.

Det är orsaken att jag inte längre har Butet utan just bates sadlar ;)

Men, skogsmullejag, med min skogsmullefyraåring som grundutbildas och inte ens är inhoppad, köpte en hoppsadel och en dressyrsadel för totalt 24 000 kr ( 9 resp 15 000 kr). Och då hade jag 'tur' vad gäller hoppsadel, att jag är så liten och nätt att jag kan ha ponnysadlar, och att den sadel hästen valde var just en ponnyflat, poff så 6000 kr 'av' på priset direkt jmf med samma sadel i storhästvariant. Vad gäller dressyrsadel tyckte hon om flera billigare med, men det är inte bara hon som ska ha sadel, VI ska ha det, och matte tyckte INTE om de billigare. Inte för de var billigare eller ngt annat larv, utan för att jag inte satt bra i dem helt enkelt.

Fast skillnaden upp till 30'kr är ju rätt stor. Jag personligen skulle inte köpa en så pass dyr sadel ny, det är kapitalförstöring. Jag gillar Butet väldigt mkt dock inte den extremastehoppmodellen utan den lite djupare, men jag tycker att Bates är precis lika skön att sitta i. Men jämför jag med min JW så är den hårdare i sätet men har en otrolig balans, betydligt mer balans än Bates och Hubertus och andra "billigare" sadlar.

Och jag vet att jag kommer få byta ut båda två inom överskådlig framtid. Förhoppningsvis kan hon ha dem nåt halvår - år iaf (föga troligt men hoppet är det sista som överger människan..)

Och OM det vore så att det enda som både jag och hästen var fullständigt nöjda med var en för 30 K, så tja - hallå banken..

Då skiljer vi oss :D Jag försöker då få tag i beg istället. Och ett gott råd provrid inte i en CWD om du inte vill bli fattig :crazy:

Fast skillnaden upp till 30'kr är ju rätt stor. Jag personligen skulle inte köpa en så pass dyr sadel ny, det är kapitalförstöring. Jag gillar Butet väldigt mkt dock inte den extremastehoppmodellen utan den lite djupare, men jag tycker att Bates är precis lika skön att sitta i. Men jämför jag med min JW så är den hårdare i sätet men har en otrolig balans, betydligt mer balans än Bates och Hubertus och andra "billigare" sadlar.

Jag valde faktiskt att köpa en ny för att skydda kapitalet. Nu finns ingen av modellerna på begmarknaden iofs, men det hade inte spelat in just den här gången. Just FÖR att hon är så ung och grön och kommer förändras massor (dvs få sadlarna utbytta). Jag förlorar mindre pengar på att köpa ny/a och använda sadelmakarens inbytesgaranti nämligen. Då får jag ett ordentligt bra inbytespris den dag de måste bytas, de byts kostnadsfritt inom 3 månader dessutom (dvs ingen ny utprovningsavgift). Om jag köpte en begagnad så får jag sämre inbyte den dag den ska bytas, och får extrakostnader iom att stoppa den/de efter hästen. Samt så att jag inte har några av garantierna.

Men visst kändes det i plånboken, och jag funderade ett bra tag på det. (Inte på hoppsadeln,d en var given, men på att köpa en dressyrsadel för 15 000 kr. Samtidigt så jag rider helst i dressyrsadel vid uteritter, vill absolut ha det vid ren dessyrridning. Men den går inte att hoppa i, så jag behöver en hopp med. Måste jag välja EN sadel måste det således blir en hopp, men jag skulle saaakna dressyrsadel många gånger.

Men, när det handlar om en vuxen häst som inte (förhoppningsvis) kommer ändras så mycket, då försöker även jag hitta begagnat nr man kommer upp i dyrare prisklasser.

Njä jag tycker kanske att man inte behöver en sadel som är måttsydd eller extra framskuren inga stöd alls och väldigt flat etc det menar jag med hoppsadel. Dessutom så är tex Butet uformad för att ta upp stötar i extrem landning vilket många andra märken inte är.
Om man behöver en sadel av den typen du beskriver beror väl delvis på hur ryttaren är skapt och hur h*n vill sitta i sadeln? När det gäller Butets förmåga att ta upp stötar vore det snällt om du vill förklara mera vad och hur det fungerar. Jag är inte så kunnig om hoppsadlar, men vill gärna lära mig mera.

Jag är absolut ingen expert så det får man nog vända sig till andra om.

Men balansen beror mkt på hur bommen är uppbyggd. De flesta som hoppar lite högre klasser vill ha så lite mellan sig och hästen som det går och dessutom ha balansen. Jag som rider fälttävlan vill dock ha lite stöd även om Butet är en mkt vanlig sadel där med men då fälttävlansmodellen med enkelkåpa som är gjord för att man skall stå upp under lång tid.

Jämföra kan man kanske med galoppsadlar som också är gjorda för att stå upp i

*knapplån*

På min häst ligger Crown super men Bates fungerade inte. Så det är inte helt säkert.

Men jag förstår inte hur man kan tycka Bates har bättre kvalité än Crown??!! :eek:

Herregud, på de sadlar jag varit i kontakt med av de två märkena har det varit milsvidd skillnad mellan Crown och Bates!! Bates var en riktig besvikelse!

Jag har haft 3 crown sadlar (helt nya) och samtliga har varit av otroligt bra kvalité på lädret.

Kanske beror det på hur gamla sadlarna är dvs vilken årsmodell. De nya Bates är i väldigt bra läder och mjuka som bara den med greppläder i sittsen etc.

De äldre bates var gjorda i ett läder som hade en ytbehadling som gjorde de lite "plastiga" och dessa tappade även färgen.

De har sedan i början av -00 ändrat dem till annat läder etc

Eftersom vi nu innehar tre svarta bates sadlar så måste jag fösvara sadeln gällande lädret.

Bates Isabell
Bates Caprilli
Bates Caprilli CC

Alla har olika ålder. Den äldsta är Isabellen som vi haft i 5 år. Vi köpte den begagnad så äldre är den.

Sadeln blir ju som man behandlar den. Av egna erfarenheter så putsar jag sadeln endast innan tävling. Då tar jag bort ev. skit. Räcker det inte med en torr handduk så tar jag sadeltvål.
Jag har upplevt att alla sadlar oavsett märke blir skörare ju mer man putsar, de töjer sig på bakvalv och det går hål i kåpan.

Min sadel (caprillin) är ordentligt putsad en gång på 3 år och den mår prima.

Det är inte en fråga om hur mycket puts den tål utan hur mycket ridning den tål.

Lädret är till för att du ska rida i. Sadeln blir smidigare med tiden utan en enda indränkning av olja.

Låt putsmedelt gå till tränset. Låt sadeln vara så får lädret minst dubbelt så långt liv.

Jag har ingen erfarenhet av just crown. Men ingen utav de avancerade sadlarna, oavsett märke som jag har stött på behöver någon märkvärdig omvårdnad gällande tvål,såpa,balsam osv.

Kanske beror det på hur gamla sadlarna är dvs vilken årsmodell. De nya Bates är i väldigt bra läder och mjuka som bara den med greppläder i sittsen etc.

De äldre bates var gjorda i ett läder som hade en ytbehadling som gjorde de lite "plastiga" och dessa tappade även färgen.

De har sedan i början av -00 ändrat dem till annat läder etc

Jo, det ligger nog mkt i det. Och de Bates jag varit i kontakt med har haft ett par år på nacken. Och det var just plastkänslan och färgbortfallet som jag reagerat mest på! Lädret har dessutom varit väldigt hårt och sitsarna allmänt obekväma. Riktig träsmak!

Kikade på bates momentum tex nu när jag köpte min Wintec och läderkvaliten och hantverket var utmärkt. Min största erfarenhet är av passier (gjorda på 2000-talet) och jag känner att batesen inte var långt efter vad gäller lädret.

Off topic så kikade jag på Stubben när jag var på HÖÖks igår och jag blev väldigt förvånad över hantverket och läder kvaliteten. Man såg snittytan nån cm där kåpan var fastsydd upp under "stigläderflärpen" tex och stubbenmärket var dimmigt och inte allt klart och skarpt. Och det var ändå en sadel som närmade sig 10000kr. Får hööks 2:a-sorteringen?
En tjej i stalet har en någorlunda ny dressyrvariant och den ser betydligt mer välsydd ut.

Crown heter i hemlandet Ideal, och är en avlandets mest Välrenomerade sadelmakerier. Bland de största i den kända sadelbyn Walsall.

Så nån skitsadel är det inte, ej heller i kvalitet. Min hade livstidsgaranti på bommen, och den var stämplad av "the royal society of master saddlers"
TYvärr är Sverige en alldeles för liten marknad för att tas på allvar av Crowwn - det är synd då de gör sadlar som ligger bra på många olika sorters hästar.

De har allmänt gott renomme och är inte svårsålda begagnade.

Jag har bara provridit en bates. Gillade den inte, men det är ju en smaksak. Så jag har ingen åsikt om de andra sadlarna, vill bara påpkea att Crown inte är kattskit. Men har bara erfarenhet av Dressyrmodeller och allround.
Jag har inte hoppat en 1.40 bana.

Själv gillar jag bäst Jeremy Rudge

Att om man beställer en Crown - får man vänta läääänge

Men man kan ju inte tro på allt som tillverkaren skriver om sina sadlar! Bara för att dom skriver så betyder ju inte att det stämmer! De vill ju sälja sina sadlar! Varenda tilvlerkare skriver att deras sadlar är gjorda av det bästa lädret som går att få tag på. Men är det så? Knappast...

Ett bra läder är såpass infettat när det kommer från fabrik att man inte behöver smörja dom lika mkt som t.ex en lågprissadel.
Om lädret blir halt eller inte beror på vad det är för läder som har använts och vad det har för finish. Det finns många (bl.a. jag själv) som inte gillar sadlar som man sitter fast i.

Vilket märke är det då?

Jag känner hur många som helst, som inte tävlat elithoppning eller dressyr som har sadlar för 20-50 000 i sin ägo. Mina egna sadlar kostar runt 25, och har lagt ner ytterligare 20-25 000 på sadlar... Och jag klassas väl också som en skogsmulle, men jag har bra sadlar till min häst... Och alla har jag köpt nya....

Köpte faktiskt en wintec pro hopp idag. hästen verkade helt tillfreds och den var även helt ok att dressyra i. Dessutom är priset oslagbart. Tänke att jag behöver en hoppsadel (till kavalettiskutt och skogsridning) mer än en ny dressyrsadel och är nyfiken på cair så varför inte testa en wintec. Trodde aldrig jag skulle köpa en syntetsadel men nu är jag väldigt glad och nöjd.

Hur som. När jag var i butiken frågade jag ang flexibiliteten och försäljaren visade då på hur sadeln är lite flexibel på diagonalen. Det var klart märkbart när jag vred på den (kunde även känna det när jag satt på hästen). Vet inget om märket du jämför med ovan men den är definitivt mer vridbar än mina passier med PS-bom.

Passier är ju inte riktigt en flexibel sadel. Tyska sadlar i allmänhet är tunga och hårdare än t.ex. engelska sadlar. Av alla bommar jag känt på är inte Bates/Wintec något speciellt, utan helt ordinära sadlar.

Och nej jag anser inte det vara nödvändigt för en som inte tävlar att ha en utpräglad hoppsadel som tex Butet, det är onödigt och dessutom är den väldigt flat.
´
Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang. Tror du att alla som köper en sadel för 30 papp isf köper en Butet eller en hoppsadel ens för den delen? Och varför skulle en skogsmulle inte gilla ett flat säte?

Att om man beställer en Crown - får man vänta läääänge

Beror väl på varifrån du beställer. Beställer du via generalagenten behöver det inta ta så lång tid. För min tog dte en månad, men det var för det blev trassel (dvs det ska inte ta så lång tid).

Och det kommer iaf via generalagenten in MÅNGA Crownsadlar, vissa görs dessutom enbart för svenska marknaden med.

Därav jag undrade vad du menade med att de inte prioriterar svenska marknaden..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
184
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
606
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka