Bukefalos 28 år!

Bates och dess vänner...

Chili

Trådstartare
Tänkte åka till affärn imorn och låna hem lite sadlar att prova. Mest för ett litet inledande test, då nuvarande sadel inte ligger bra. Den butiken har sadelutprovning men vet inte om jag vill anlita dem. Om nån vet en bra sadelutprovare i jkpgtrakten får ni gärna PMa! I vilket fall vill jag ha lite kött på benen och inte blint lita på någon... :)

I somras låg en Bates allroundsadel bra på honom men han har tappat lite överlinje och muskler sedan dess (hade inte råd att köpa den då). Har nu en Griffin T4 allround för normal manke men den har börjat glappa lite baktill. Tänkte prova en Bates igen om de har någon, men vad mer kan man tänkas ? Hästen har ganska stor manke men jag tycker den är större framför sadelläget och tar inte enorm plats där sadeln ligger, nuvarande är ju för normal manke och den får gott och väl plats. Annars är ryggen rak men rejält muskelfattig kring manken, vilket jag hoppas vi ska få bukt på snart med en bättre sadel och bättre ridväder :) Vi var på G men 1-2 månader nu har det bara varit stenhårt och ishalka. Jag skulle inte påstå att just sadelläget är förändrat utan mer hals och rumpa, därför hoppas jag att en Bates kan funka men det är ju välkommet att prova fler modeller så man hittar det optimala!

(Förra gången när jag provade Bates så fick jag den i princip slängd på mig då alla var busy och fick själv välja fler sadlar om jag ville, om det blir så igen kan det vara bra med lite tips innan jag åker dit...)

Har ingen bra ny ryggbild men kan visa lite olika.
December: http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/52.jpg
Bates: http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/13.jpg
Ryggen sommar, kanske en bomvidd eller två bredare men annars sig lik: http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/12.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/3-1.jpg
 
Sv: Bates och dess vänner...

De säljer ju dem begagnat, de hade rätt många då så hoppas de har nu med :) Lite därför jag frågar också, om de inte har Bates vad finns det då som är logiskt att låna hem?
 
Sv: Bates och dess vänner...

Jo, den på bilden i mitt första inlägg en en Bates allround. Kollade nu på hemsidan och den heter Bates Caprilli All Purpose Saddle. :)

Glömde kanske skriva att det är dressyr eller allround jag är ute efter. Dressyr är målet men han lär ju få byta sadel igen när musklerna sätter sig.
 
Sv: Bates och dess vänner...

Jodå =) Det finns allroundsadlar från Bates. En i mitt stall har en. Det finns två st i alla fall som jag vet om och de heter följande; Caprilli VSD CAIR och Caprilli Allround CAIR. Fast jag kan inte säga att jag tyckte om att rida i Bates. Men i alla fall! Det finns som sagt allround =)
 
Sv: Bates och dess vänner...

Men då är väll Bates bra? Dom går ju att ändra på bommen och sådär. Samma sak med Prestige. Och County har jag för mig? Nej, för det var Kieffer jag menade =P Aja, själv är jag en Prestige fantast!
 
Sv: Bates och dess vänner...

Då har vi provat lite granna. Fick med mig hem en Bates Caprilli allround och en Pessoa, vet inte vilken. De är medium eller medium wide i bommen och ligger an mot honom, vilket känns konstigt då jag har normal i Griffin som jag måste ha pad under för att fylla ut. Men jag tyckte båda låg okej, kanske inbillade mig att de kan glappa något bak. Återstår att se vid ridprov. Pessoan kändes lite väl smal, för att han ska kunna muskla sig med den. Var tvungen att lägga båda ganska långt bak för bogbladets skull, det kändes lite fel? De ligger väl inte extremt långt bak men det var känslan jag fick.
Lägger upp bilder också om någon har en åsikt. :)

Bates:
CIMG2687.jpg

http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/CIMG2682.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/CIMG2686.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/CIMG2688.jpg

Pessoa:
CIMG2694.jpg

http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/CIMG2692.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/CIMG2698.jpg
 
Sv: Bates och dess vänner...

Jag har funderat på detta under dagen och Pessoan känns iaf alldeles för flat. Trots att jag inte provat den. Herrn har ju sina idéer och jag tror inte jag skulle bli hjälpt av en sån sadel...

Nosade reda på Cliff Barnsby, det tycks också vara något som kan passa? Plats för manke och har sett andra på buke nu som har Cliff på hästar med liknande rygg. Eller ser jag det jag vill se? :p Nån som vet om de har stor skillnad mellan sina modeller? Var ju onekligen lite prisskillnader på nya och gamla modeller!

Ju mer jag tänker på det känns en dressyr lockande. Det skulle nog förbättra min ridning några procent om inte annat.
 
Sv: Bates och dess vänner...

Har du provridit Bates ännu? Hur kändes det?
CB har säkert någon modell som kan passa, de har hur jättemånga olika modeller. CB har också vissa modeller med APS system, vilket innebär att du kan ändra bomvidden (måste göras hos en ÅF)
Jag tycker du ska åka tillbaka till affären och låna hem fler sadlar så du hittar några olika att provrida.
 
Sv: Bates och dess vänner...

Nej jag har inte provridit nån än, han har stått i över en vecka så jag har longerat i två dagar istället ;) Ska rida ut idag, tänkte prova sadlarna på söndag eller måndag. Tror de måste tillbaka på måndag. Hoppas de har nån CB då som jag kan prova :) Jag är dock lite nojig med nya sadlar. Bates är ny men jag kommer inte upp på hästen utan stigbyglar. Den har redan nån liten, liten skavank så den har väl blivit hemlånad några gånger. Hur ska man göra?

En liten fråga bara: Hon i affären sa att Pessoan har paneler istället för vanlig stoppning, och det betyder att man helst ska ha en pad under vid ridning - iaf vid hård träning och hoppning. Jag har aldrig hört nåt sånt innan, vad säger ni?
 
Sv: Bates och dess vänner...

Låter som om du varit på Cha***es!;) Lånade hem en Knights med paneler därifrån och fick också rådet att ha pad under. Har ingen erfarenhet själv av paneler men det lät lite konstigt tyckte jag. Varför tillverka en sadel som man måste komplettera?:confused:
 
Sv: Bates och dess vänner...

Jag förstår vad du menar med för flat, men om det vore rätt bomvidd tror jag den skulle ligga rätt bra och jag tycker att när en pessoa ligger bra i balans så är de suveräna och välbalanserade att rida i så att man inte behöver det stöd man tror man behöver:D
Jag är inte modig, men på båda mina pessoa (har en smalare som är utlånad nu, och en vidare som jag använder) har jag skurit bort stöden helt:eek: De kändes mest ivägen. Den gamla är oerhört flat, ännu mer än den nyare, men det spelar ingen roll, om den ligger bra i balans på hästen:idea:

Jag hade inte trott det innan jag provade själv med den första, jag köpte den begagnad i bra skick för länge sen nu för att den tjejen tyckte den kändes för "lite sadel" och knappt använt den. Sadeln passade inte hennes häst och då blev det så.
På min häst passade den perfekt han blev överlycklig och det kändes hur säkert som helst, svårt att förklara, man måste nog känna:idea:

På den av mina som den sadeln inte passade på däremot, (balanspunkten blev fel bla), kändes den inte alls rolig...:confused: Stor skillnad, alltså, värt att prova en vidare kanske, om du har möjlighet, bara för att känna?
 
Sv: Bates och dess vänner...

Trä på nylonstrumpor eller ha stiglädret under kåpan. Ring till butiken och hör för säkerhetsskull, för du måste ju kunna provrida ordentligt (med stigläder) för att kunna känna efter.
Paneler är ofta smalare och tunnare än ullstoppade bossor så de fördelar inte trycket på en lika stor yta och inte heller lika bra som en bra ullstoppad sadel. Därför anser vissa att man behöver en pad under. Sen finns det ju både bättre och sämre paneler, så du får prova dig fram helt enkelt. Men det finns ju folk som anser att man behöver diverse paddar under alla typer av sadlar... Köp en sadel som ni trivs med helt enkelt, går hästen då bättre med en pad så prova ut sadeln med pad...
 
Sv: Bates och dess vänner...

Ja jag kan åka tillbaka på måndag och se vad de har mer :) Jag sa normal bom - det är vad jag har i min Griffin nu och den är nästan lite stor. Dessa två var ju medium eller medium wide och ligger verkligen an! Jag trodde det skulle bli jättestort :p

Han var helt underbar att rida idag så imorn blir nog läge för lite lugnare aktiviteter och prova sadel vid ridning :)

Diabolical: Jo de sa det med strumpa men jag är ändå rädd att repa den eller liknande. Ska kika om den har fästen så man kan ha stiglädret under kåpan. Är ju rädd att slita på stropparna också, det syns redan att den blivit provad några gånger (innan jag provade den alltså).
 
Sv: Bates och dess vänner...

Jag provat alla sadlar med stigläder från Charlies. De brukar vara rätt hyggliga.

Om inte Batsen funkar kanske Wintec hopp kan vara något. När man lånar sadlar från Charlies ska man ta allt prat om tillbehör med en nypa salt, de vill sälja.
 
Sv: Bates och dess vänner...

Jo klart de vill sälja men hon drog ju in "...de rekommenderar att man rider med pad" jämfört med en annan mening som gällde paddar i allmänhet "... vi har en som man kan bygga upp där man behöver..."

Svårt ibland ;) Men jahopp då blir det provsittning imorn då!
 
Sv: Bates och dess vänner...

Så, nu har jag ridit i sadlarna!

Pessoan var som väntat på tok för flat. Gav inget stöd, var stenhård och jag fick ont av stiglädren (fast de gick nog att ha under kåpan också dock). Den låg an bra men var i tightaste laget både i vidd och vid manken, men pålle klagade inte. Skötte sig exemplariskt och kom upp och jobbade med ryggen (trav).

Bates låg riktigt bra tkr jag. Kändes halvtight men den har ju fördelen att man kan byta järn själv, men som han ser ut nu så låg den bra. Gott om utrymme för manken och upplevde inte att den glappade. Hade ingen bra sadelgjord så den var inte helt spänd men låg ändå på plats både under longering (då knappt spänd alls) och under uppsittning/ridning kändes det också stabilt. Hästen gick bra, verkade inte tycka varken bu eller bä utan kändes väl som vanligt, precis som ovan jobbade han fint och ärligt.

Ska dit imorn, ska kolla om man får låna Bates igen och också kolla om de har nån dressyrmodell samt Cliff hemma. :) Skulle vara lycklig om de fick in nån beg., så man kan rida en längre stund med den.
 
Sv: Bates och dess vänner...

Se bara till så att den verkligen ligger bra, för på båda bilderna på Bates-allround så ser sadeln ut att ligga lite i bakvikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bates och dess vänner...

Tycker du? I verkligheten ser det inte alls ut så, men man kan ju bli lurad också...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 393
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
439
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
926
Utrustning Ni som har Butet som ligger bra på er häst, vilken typ av rygg och manke har dem? Vill ni visa bild? Kör ni med eller utan pad? Jag...
Svar
0
· Visningar
552
Senast: Berta_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp