Bukefalos 28 år!

Bates och dess vänner...

Sv: Bates och dess vänner...

Idag fick jag med mig en Wintec Isabell Werth hem :) Den var sjukt skön när jag provsatt, begagnad och lagom insutten :D Ska prova imorn, spännade! Alltid en fördel med sadlar när bomvidden kan ändras enkelt.
 
Sv: Bates och dess vänner...

Nu har jag provat IW. Såg när jag sadlade att det visst var en 17,5", jag trodde det var 17". Den kändes stor att sitta i, för lång för mina ben tyckte jag. Annars skön! Tyckte den låg ok men kanske lite i bakvikt? Tycker det är svårt att se ibland med dressyrsadlar... Den var ganska tight, ev en större bomvidd hade varit bättre. Den låg iaf an bra hela vägen.

40.jpg

http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/41.jpg

Ej åtdragen: http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/39.jpg
Efter ridning: http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/42.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/43.jpg

Tyckte den hamnade långt fram så drog bak den lite, vet inte om det syns: http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/44.jpg
Var nog jag som sadlade för långt fram från början.

Just nu är jag JÄTTEKLUVEN om jag ska ha en dressyr eller allround, huh.
 
Sv: Bates och dess vänner...

Jag lyckas inte öppna bilderna.

Det var nog min kompis som hade hemma IW sadeln om den kostar 5900:-. Funkade inte alls på henne häst. Upplever att hästen får vara väldigt rak i ryggen för att kunna ha den. På hennes häst låg den på fram och riktigt körde ner bossorna bak i ryggen och låg som en bro med mellanrum på mitten. Jag tycker ändå att han har ganska rak rygg men det har han väl inte antagligen.
 
Sv: Bates och dess vänner...

Jag tyckte inte alls den hamnade i brygga på Kai så han måste ha exeptionellt rak rygg :p

Funderade vidare på Wintec, för i så fall skulle jag ha råd med både en allround (för uteritter/hoppning) och en dressyr :) Men som jag hittills förstått är allround mer böjd än hopp, och frågan är hur rak en hopp är? Samt skillnaden mellan de olika modellerna. Vill väl EGENTLIGEN inte ha en flat hoppsadel men har jag råd med en dressyr också kanske man ska tacka och ta emot för riktigt stöd när man hoppar :p

(Nej det var inte samma sadel, denna gick på 7500 - lite överpris imo)
 
Sv: Bates och dess vänner...

Lycka till i sadelletandet. Jag har nästan givit upp när det gäller min kuse. Han lyckas få alla sadlar att glappa i bakkant trots att man tycker att de ligger helt ok när han står still. Så fort vi börjar trava så händer det andra grejor med sadeln.
Jag skulle också välja det alternativet för att få både en hopp och en dressyrsadel. Man blir känner sig ganska begränsad med bara en dressyrsadel (jag har det nu) och även om man kan hoppa lite i dressyren, blir det inte samma sak. Provsatt IW sadlarna hos Charlies och de är väldigt sköna. En i stallet köpte en sådan i höstas och hon trivs kanon med den.
 
Sv: Bates och dess vänner...

Jo visst var den skön men för stor, tyvärr. Kände mig också helt fasthållen, men allt kanske handlar om att vänja sig också.

Men det är som du säger, man känner sig låst. Och hoppa är roligt även om jag inte hoppar högt eller är särskilt duktig :p Så ja, i det här fallet är det nog JAG som är besvärlig istället för hästen :p
 
Sv: Bates och dess vänner...

Jo kan ju göra det men den är ändå för stor, de kanske inte hade någon mindre då den var begagnad, så de köper inte in dem nya. =/ Ska åka tillbaka med den imorgon och se om de har nån mindre + Wintec.
 
Sv: Bates och dess vänner...

Börja med en bredare bomvidd.
De brukar ha lite olika modeller av Wintec också.
Sen ska de ha en Crown Jessica också som jag tror kan funka.
 
Sv: Bates och dess vänner...

Jaså? Jag har aldrig sett en Wintec där så hoppades väl mest. Nu är det dock lite utplockat inför GHS men allt för många sadlar tar de nog inte med sig.

Jag har drömt om sadlar i natt och kan ännu inte bestämma mig :p

Edit: En foderhäst jag hade fick jag med en Wintec allround till. Upplevde den som rak men för smal för henne. Ska kolla/visa bilder så snart photobucket fungerar igen. Trevlig sadel att rida i iaf, alltid något!
 
Senast ändrad:
Sv: Bates och dess vänner...

Jag har en wintec hopp (med cair), upplever den som otroligt rak. Dessutom har den ju kilbossor, vilket "förstärker" det raka. En stor fördel är dessutom att man kan flytta knästöden väldigt smidigt (samt köpa större/mindre).
Hade jag varit i din sits så hade jag utan tvekan köpt en dressyr och en hopp, då har man rätt förutsättningar från början. Det kan bli svårt med hoppningen när man har en sadel som inte är optimal för ändamålet (även om man inte har några större höjder på hinder)
 
Sv: Bates och dess vänner...

Jaså, du har också mardrömmar!:p

Har lånat hem wintec därifrån men det var begagnade. Caprillin finns ju i dressyrmodell också. Passa på att låna hem en sådan.Tror inte du känner dig lika "låst" i den. IW:n har ju mocka i sitsen och det gör ju att man blir mer "fast".

Tror inte de tar med sig sadlar till GBG men de sa att de hade mycket utlånat nu. Du har ju nära dit och kan kolla runt lite oftare. Fråga dom också om det finns någon utlånad som kan passa. Då brukar de höra av sig när de får hem den igen.

Vi kollade på en passier hannover dressyr men den hade normal bom (för smal för kompisens häst) men passier brukar kunna ligga bra på många typer av hästar och sköna att rida i är de också.

Jag måste in och lämna tillbaka hoppcaprillin jag lånade. Ett himla farande till denna affär.:crazy:

Ps. Kompisen köpte en KN sadel till slut iaf.
 
Sv: Bates och dess vänner...

Ja det är det som har slagit mig. Trodde inte de var så billiga när jag började kika på begagnat annonser igår :p Kommer ju undan med två sadlar till ett jättebra pris i så fall! Och utbytbara koppjärn har jag gärna.
Kul att den är rak, ökar chanserna!
 
Sv: Bates och dess vänner...

De hade ingen Caprilli dressyr nu, och ja mkt måste vara hemlånat som du säger. Hon sa att de har en inköpsmässa i mars att gå på och efter det kommer utbudet vara bättre, men jag vill ju ha en sadel NU :p

Jag har ju dessutom fått inse att nåt är grovt fel på griffins järn. Han har normal där, som är för stort, och alla sadlar jag lånat hem har varit Wide eller MW och de är nästan för tighta! Och då är han ändå omusklad och lite insjunken kring manken. Mkt lustigt detta. IWn låg riktigt tight, kanske lite bättre när jag drog bak den 2 cm. Stora bogblad har han visst hehe.
 
Sv: Bates och dess vänner...

Hor*e F*rm i Falkenberg har väldigt mycket sadlar och sadelutprovning tillsammans med ET 2 ggr i månaden tror jag. Kommer även till Ljungby som kanske ligger bättre till för dig. Vet inte om man får länka till hemsidan. PM:a dig för säkerhetsskull.

Ri*o säljer Bates sadlar men jag vet inte om man får låna hem därifrån.
 
Sv: Bates och dess vänner...

När jag var där senast hade de minst 5 st dressyr... Men det kan ju vara några färre nu.
 
Sv: Bates och dess vänner...

Jag hittade inga Wintec alls idag =/ Alla sadelkunniga är i GBG så fick leta själv, det var inte så lätt under tidspress hehe. Men tog med hem två dressyr, inga speciella märken, men de såg raka ut (och billiga ;)). Kanske för smala men värt ett försök! :) Provar imorn eller ev ikväll vid insläpp.
 
Sv: Bates och dess vänner...

Sådär ja, jag ger inte upp :D

Den ena sadeln var värdelös, såg okej ut men sjönk ner för mkt när jag satt upp. Blev mkt tight för manken. Den var dessutom hal och ganska obekväm. Sadeln.

Sen har vi den här! Tyckte att den som alla andra låg aningens i bakvikt eller ser jag i syne? Den ligger dock an bra hela vägen och lämnar manken fri. Sitter som handen i handsken! Red en stund i den och den var helt underbar. Bäst hittills! :) Jag kunde sitta ner utan problem men också utan att känna mig låst, jag kunde stå i fältsits/lätt sits i både trav och galopp. Den gav stöd men också frihet. Hästen gick urbra. Lite istadig först så jag velade mellan om det var sadeln eller pga vila igår, men det var nog vilan igår för när han fått trava en stund var han helt lovely. Gick väldigt avslappnat, jobbade korrekt och visade inga motsättningar mot sadeln.

CIMG2890.jpg


CIMG2893.jpg


Efter ridning:
CIMG2895.jpg


CIMG2896.jpg


Mkt nöjd och trött häst som tuggat ovanligt mkt på bettet:
CIMG2898.jpg


Edit: Red utan schabrak och pälsen var inte ruggad eller så någonstans, bara jämna svettmärken kring sadelgjorden.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 353
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
420
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
915
Utrustning Ni som har Butet som ligger bra på er häst, vilken typ av rygg och manke har dem? Vill ni visa bild? Kör ni med eller utan pad? Jag...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: Berta_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp