Bates/Wintec Isabell

Sv: Bates/Wintec Isabell

Jag har svårt att förstå precis som sissu att den behöver så vid, det är ju för tunnor utan manke:cool: Din häst ser inte sån ut i modellen alls:confused: Däremot kanske bogpartiet är stort?

Har inte din häst nån manke? Kan du inte ta bilder på ryggen, och manken för det låter konstigt:confused: Blir bara så nyfiken på hur den kan behöva extrema bomvidder som vi pratar om nu.

Vad jag vet så är det en väldigt stor häst? Den kanske är väldigt bred över "revbenen" också (eller hur ska jag förklara?) även om den inte är så bred just vid manken. Då kan det behövas vidare sadlar för att de ska komma ned. Eller så är det fel modell av sadlar på den hästen.

nej han ser inte bred ut, men han är ju det. tyvärr. :p så är det väl inte så extrema vidder heller egt, prestigen är ca 100 grader vet jag och det är inte spec mkt.. tror mkt beror på att han är så stor! och väldigt bred över skuldrarna/bålen eller vad man ska kalla det. skelettet är liksom stort det också. samtidigt är han inte platt över ryggen, och har hög manke, så såna märken som är gjorda för tunnor som du kallar det blir helt fel.

tror man ofta kan luras av hur hästen ser ut ang. bomvidder. testade att lägga en prestige 35'a på kompisens speda fullblod/halvblod som inte ens är 160 och ser ut som den skulle behöhva smal bom typ, och den låg helt utmärkt. det hade jag inte förväntat.:D

childeric'en är inte mkt för smal, det är precis så att den glider fram lite i traven. många skulle säkert inte bry sig... men jag gör. :p

nej han ser inte bred ut, men han är ju det. tyvärr. :p så är det väl inte så extrema vidder heller egt, prestigen är ca 100 grader vet jag och det är inte spec mkt.. tror mkt beror på att han är så stor! och väldigt bred över skuldrarna/bålen eller vad man ska kalla det. skelettet är liksom stort det också. samtidigt är han inte platt över ryggen, och har hög manke, så såna märken som är gjorda för tunnor som du kallar det blir helt fel.

tror man ofta kan luras av hur hästen ser ut ang. bomvidder. testade att lägga en prestige 35'a på kompisens speda fullblod/halvblod som inte ens är 160 och ser ut som den skulle behöhva smal bom typ, och den låg helt utmärkt. det hade jag inte förväntat.:D

childeric'en är inte mkt för smal, det är precis så att den glider fram lite i traven. många skulle säkert inte bry sig... men jag gör. :p

Jo visst är det så, vi har ett fullblod i stallet här som är tunna:rofl: inte tjock och inte särskilt mycket muskler fn men liten manke och bred i bålen. Svårt att hitta sadlar till den. Men den typen du har brukar ha manke.
Nej 100 är inte så brett, jag trodde vi pratade om mer när det blev extrawide-wide ungefär lät det som. Jag har sett nån extravid wintec och den såg väldigt vid ut men har inte sett den på nån häst utan i affär.

Vad jag vet så är det en väldigt stor häst? Den kanske är väldigt bred över "revbenen" också (eller hur ska jag förklara?) även om den inte är så bred just vid manken. Då kan det behövas vidare sadlar för att de ska komma ned. Eller så är det fel modell av sadlar på den hästen.

Ja så kan det vara men den har inte sett sån ut bara. (Tror du menar typen jag skrev om i svaret till centaur -tunna:D)

Ja grejen är ju att dom flesa "halvblodssadlar" inte görs i särskilt breda bommar. X-vid brukar ligga runt 100 grader på många märken. Lite konstigt egt. Men tror många har för smala sadlar, särskilt utomlands. Brukar spana på tyska ebay och det är sällan man ser mer än normal bom till salu. Tex så är dom flesta Prestige som säljs 32 eller 33. Nån enstaka gång en 34, som kallas för rikitigt vid för kraftiga hästar. Lite skumt.

Hittade en bild, inte så bra för han står lite konstigt men ryggen syns ju:
http://s6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/sadel/?action=view&current=Bild003.jpg

Senast ändrad:

Nu ska jag lägga mig i lite här.. Du skrev att den sadeln du köpte sist var precis lagom då du köpte den, men nu för smal. Borde det inte, om du vet att hästen breddar sig så fåort det finnns en chans, att köpa en sadel som är några grader för vid?
Håller med, hästen ser ju inte så vid ut, men är det säkert ändå! I
Ibland kan man bli lurad!

Jag har iof en Bates Caprilli och inte en Isabell men det är ju samma koppjärn i. Har det som är x-vid till min och det får jag i nuvarande otränade muskelskick plats med en fårskinnspad under sadeln. Skulle gissa på att hästen ligger på lite drygt 100 grader över ryggen just nu. Brukar vara drygt 105 när hon är bättre musklad.
Är ett normalt hbl av ganska lätt typ och ser definitivt inte ut som nån jättebred tunna utan bara rund över ryggen med ok musklatur och bred, rätt normalhög manke.

Vet att Albion, FB och HdR gör rätt breda sadlar.

Senast ändrad:

jo men jag köpte den begagnad och det var det bästa som fanns sas. hade jag köpt den ny hade jag givetvis tagit en vidare...!!

han breddar sig jättesnabbt om det finns plats. så har det varit tidigare också när jag köpt för vid och tänkt rida med fårskinnspad, så har det tagit två veckor och så behövs ingen pad längre.

Jag vet hur det är... :crazy: Min är precis likadan. Köper en sadel och 2-4 veckor senare kan han inte ha den :eek: Det är helt galet!! Det gör inte saken bättre att han även kommer i tillväxtfas emellanåt (nu 4,5 år) så även bomform måste skiftas - inte bara bomvidd... SUCK!!!

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Vet någon vart man kan köpa nya sadelgjordsstroppar passande Wintec?
Svar
6
· Visningar
740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka