Bättre med böjd el. rak bom?

Sv: Bättre med böjd el. rak bom?

nja den är oftast inte lika böjd hela vägen, utan oftas är det bossorna längst bak som svänger uppåt.

dock beror det givetvis på hur svängd sadeln är och hur rak hästen är!

Svarar lite till alla här.
Vilka diksussioner det kan komma upp hela tiden om allt möjligt. Tack till alla som ändå tyckt till lite om det här med raka och böjda bommar. Undrade som sagt var om det fanns ngt "bättre" alternativ. Sen att folk verkar få för sig att jag då känner att det duger med en "halvbra" sadel till min häst, det har ni fått om bakfoten för så är det inte.
Uppskattade att Bill ändå citerade min fråga istället för att utgå från att jag har en dåligt passande sadel på en gång.. även om inte alla håller med om det svar han gav. De nakna bommar jag sett har skiljt sig åt, så nog tkr jag det är skillnad på en rakare el. böjd bom.

nja den är oftast inte lika böjd hela vägen, utan oftas är det bossorna längst bak som svänger uppåt.

Den sadeln fungerar till en häst som är överbyggd, men en häst som är jämt sväng i sadelläget kommer ju den sadeln att lägga sig i bakvikt...

Det tycker jag inte stämmer ett smack. Det finns ju faktiskt inte hur mycket utrymme som helst i bossorna, för jag antar att du menar att det går att forma en böjd bom till en rak med hjälp av stoppningen?
Det var ju synd att du inte kan inse att det stämmer. Du formar ingen bom med bossorna. Bommen har den form den har från tillverkaren, men du kan ändra formen på bossorna, så du kan ju skapa hur mycket utrymme som helst ( en överdrift visserligen ;)) i dom och med det kan du stoppa dom till önskad "sväng". Skaffa en katalog från en engelsk bomtillverkare o kolla hur landet ligger till!

Är bommen mycket svängd kan du inte ändra stoppningen så att den blir rak. Rakare går, men inte rak, utan att det blir punkttryck på mitten. Det vill ingen seriös ryttare ha på sin häst.
Det går att justera med att ändra stoppningen men du kan inte göra en rak bom svängd eller tvärtom. Titta på nakna bommar på sadlar som tillverkats från 90 talet och framåt. Det är stor skillnad på dem. Inte alls som sadlar som tillverkades på 70 talet. Det har hänt väldigt mycket på sadelfronten på både gott och ont.

Bommen har den form den har från tillverkaren, men du kan ändra formen på bossorna, så du kan ju skapa hur mycket utrymme som helst ( en överdrift visserligen ;)) i dom och med det kan du stoppa dom till önskad "sväng". Skaffa en katalog från en engelsk bomtillverkare o kolla hur landet ligger till!

Bossorna är gjorda i läder. De medger en viss fyllning (cm3). Jag tycker att sadeln är för svängd och vill göra den rakare. Dessvärre finns det inte tillräckligt med plats i bossorna för att stoppa den så att fram- och bakänden av respektive bossa ger en rak profil med mellandelen.

Vad göra?

Vad är det jag missförstår?

Bossornas form kan man ju variera vid tillverkningen så att de får olika form o volym.

Jag ar inte intresserad av hur sadeln tillverkats, jag var intresserad av påståendet att det går att modiera en sadel med böjd bom att bli en sadel som passar en rak rygg, medelst omstoppning.

Och det låter sig alltså - genrellt sett - inte göras.

Jag ar inte intresserad av hur sadeln tillverkats, jag var intresserad av påståendet att det går att modiera en sadel med böjd bom att bli en sadel som passar en rak rygg, medelst omstoppning.

Och det låter sig alltså - genrellt sett - inte göras.
Med nya putor så är det möjligt

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 681
Senast: Liten
·
Utrustning Nu är jag på jakt efter en dressyrsadel och ber er guida mig kring några av Passiers och Stubbens dressyrmodeller! Just nu har jag en...
Svar
8
· Visningar
3 515
Senast: Hanna_Z
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 448
Senast: caballus
·
Utrustning Har tänkt skaffa en hoppsadel för sporadisk hoppning med vår islandshäst. (Har annars bara dressyrsadlar och det är ju inget vidare...
Svar
16
· Visningar
1 401
Senast: drysno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31