Bävernylon

Sv: Bävernylon

Ja, vattenavvisande heter det ju :idea: Jag satt flera minuter och funderade på vad det egentligen hette :p

Så bävernylon är inte vattentätt som ripstop, bara vattenavvisande?
Hur pass hållbart är det när det kommer till bitande och gnagande hagkompisar?

Medryttarhästen har ett bävernylon täcke som vintertäcke. Det har alltid varit helt tätt. Och det är nog väldigt gammalt också.

Man kan säkert impregnera bävernylon så att det blir vattentätt, och det gjorde man ju alltid med täckena "förr", innan tygerna var riktigt vattentätt vävda. :)

Ripstop betyder väl bara att tyget har invävda trådar som gör att revor stoppas upp och inte blir hur långa som helst? Och vanlig bävernylon har väl inte den egenskapen om det inte anges?

Är ripstop automatiskt/alltid vattentätt?

Det kan hända.

Verkar vara ett väldigt bra täcke iaf. Ska kolla upp vad det heter, har för mig att det står typ sveabytäcke eller stegaby eller något liknande på det. Nått på S iaf. Ringer ingen klocka hos nån?

Bävernylon är vävt i såkallat kypert och ripstop är vävt i någon annan modell för att inte rivas sönder helt. Ripstop har vad jag minns även en plastbeläggning för att öka vattentätheten. Jag får för mig att bävernylon bör vara lika vattentätt som ripstop (så som vi tänker när det kommer till utetäcken) och det som skiljer är sätt att väva tyget.

Ripstop är, vad jag kan hitta, dubbelt så dyrt att köpa.

Senast ändrad:

Är bävernylon vattentätt eller bara vattenavstötande?

Bävernylon är INTE vattentätt, funkar inte med tex mkt blötsnö eller regn då blir det blött igenom.

Det är bara vattenavvisande och inte heller speciellt tåligt då det lätt rivs upp om det fastnar i något.

*kl*

Stenebytäcket hette det. Måste vart impregnerat då, för det har alltid hållt sig torrt.

Funkar bra som ländtäcke vid lätta regnskurar och liknande, men inte helt vattentätt för hagvistelse. Det är allafall mina erfarenheter :)

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 909
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har ett Rambo Protector flugtäcke vars innerfoder gått sönder över manken. Jag tänkte att jag skulle försöka laga det men har inget...
Svar
2
· Visningar
618
Senast: Corax
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Övr. Hund Finns det överhuvudtaget? Hade behövt vattentäta skor/sockar som sitter kvar, även vid lång och fartfylld aktivitet. Helst inte allt...
Svar
1
· Visningar
198
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈