BE kort, körlektion?

Bukefalos 30 år!

Madde_padde

Trådstartare
Jag är i startgroparna för att ta BE kort, tänkte nästan jag skulle boka in provet så de blir av.
Men behöver man någon körlektion? Hur har ni gjort?

Jag tog nyss B96 och tog ett paket med en lektion och lån av ekipaget till uppkörningen. Det jag hade mest behållning av från lektionen var att gå igenom säkerhetskontrollen och att instruktören hade ganska bra koll på vad som brukar komma upp på uppkörningen. Både sådant som vilka delar som brukar vara viktiga, en del specifika frågor de ofta ställer och att vi körde i samma område som uppkörningen är. Det gjorde att jag kunde slappna av mer och fokusera på körningen när det väl var dags. Sådant som att träna på att i allmänhet backa och köra kan man göra själv.

Jag tog nyss B96 och tog ett paket med en lektion och lån av ekipaget till uppkörningen. Det jag hade mest behållning av från lektionen var att gå igenom säkerhetskontrollen och att instruktören hade ganska bra koll på vad som brukar komma upp på uppkörningen. Både sådant som vilka delar som brukar vara viktiga, en del specifika frågor de ofta ställer och att vi körde i samma område som uppkörningen är. Det gjorde att jag kunde slappna av mer och fokusera på körningen när det väl var dags. Sådant som att träna på att i allmänhet backa och köra kan man göra själv.

Jag gjorde likadant när jag tog B96 för 10 år sen, tyckte det var smidigt och jag fick en del tips om både säkerhetskontroll och körning med släp som jag fortfarande använder :) Sedan tog jag BE för tre år sen men då löste jag allt själv. Uppkörningen är ju i stort sett densamma och teorin är ju "bara" att plugga och för min del är det inget jag behöver hjälp med.

Jag köpte ett paket när jag tog BE, 2 dubbellektioner och lån av ekipage till uppkörningen.
Tyckte det var skönt att gå igenom säkerhetskontrollen och även backa runt hörn inne i stan (kör så sällan inne i stan speciellt med släp). Sen hade körläraren full koll på vart de brukade köra vid uppkörningen så jag hade sån tur att vi körde nästan exakt på samma ställe då (bla en 70 väg där han sa att de kuggade många för att de körde just 70, då det inte var lämpligt att köra 70 pga hus och skymda utfarter) Bra med lite tips på vägen!

Jag tog BE-kortet i slutet av förra året.

Jag har inte haft egen bil de senaste åren (kör dock en del i jobbet och ibland även privat) och hade inte kört med släp sedan 2019. Jag hade ingen möjlighet att träna själv hemma. Ovanpå det tycker jag att det är väldigt jobbigt med prov (kan även tycka att privatlektioner är jobbigt innan läraren/tränaren är bekant - prestationsångest!). Och jag ville vara säker på att jag "kände" mitt ekipage (framför allt dragbilen) - hyrde ekipaget av trafikskolan till uppkörningen.

Därför valde jag att köra några lektioner på trafikskola. 4st* totalt, varav den första var mycket för att läraren skulle kunna känna av läget och den sista bokade jag in som "genrep" inför uppkörningen (den sista lektionen tyckte läraren egentligen inte att jag behövde, men jag kände att det var skönt att köra den ett par dagar innan uppkörningen). Läraren hade bra koll på hur det brukar vara på uppkörningen just här i stan, och det var skönt att gå igenom säkerhetskontrollen ordentligt - den är en stor del av uppkörningen för BE. Även om kört mycket med hästsläp innan, så var en del av det nytt (just för att jag mestadels kört just häst).

*80min per lektion. Släpet stod dock inte vid trafikskolan så det blev också lite tid per lektion utan släp (eftersom det skulle hämtas och lämnas). Teorin pluggade jag själv och skrev provet godkänt innan.

Senast ändrad:
Jag tog lektioner med lånat ekipage. Fick backa slalom t.ex. De övningarna var värst, hade ju kört släp i många år.
Samma med säkerhetskontroll etc.
Så ja, ta lektioner.

Alltså kan nån hjälpa mig? Jag fattar inte hur jag ska få ordning på vikter osv. Jag är jättedålig på siffror och läsa ut sånt.
Finns det bra sidor att läsa på eller hur tänkte ni med bruttovikt, släpvagnsvikt, högsta vikt bla bla bla.

Alltså kan nån hjälpa mig? Jag fattar inte hur jag ska få ordning på vikter osv. Jag är jättedålig på siffror och läsa ut sånt.
Finns det bra sidor att läsa på eller hur tänkte ni med bruttovikt, släpvagnsvikt, högsta vikt bla bla bla.

Jag har ganska lätt för just den biten av teorin, så läste bara i boken. Är det nån särskild del av det som du har svårt att greppa? Själva siffrorna eller definitionerna?

Jag har ganska lätt för just den biten av teorin, så läste bara i boken. Är det nån särskild del av det som du har svårt att greppa? Själva siffrorna eller definitionerna?
I boken står det om totalvikter. Där blir totalvikten 3170 kg. Och b-kort. Sen står det att bilens tillåter bruttovikt på 2970. Och det får man inte överskrida. Betyder det då att du kan köra den kombinationen men lasta mindre?

Så man kan egentligen ”köra allt” på B under 3500 kg om man ”lastar lite”?

Min bil tex får dra tror jag 1150 på B-kort men totalt 1800. Tror bilen vägen runt 2000. Kan jag då ha ett släp med totalvikt på 1500 men lasta men ”lasta ner det” till 1150?

I boken står det om totalvikter. Där blir totalvikten 3170 kg. Och b-kort. Sen står det att bilens tillåter bruttovikt på 2970. Och det får man inte överskrida. Betyder det då att du kan köra den kombinationen men lasta mindre?

Min bil tex får dra tror jag 1150 på B-kort men totalt 1800. Tror bilen vägen runt 2000. Kan jag då ha ett släp med totalvikt på 1500 men lasta men ”lasta ner det” till 1150?
Hm, delar upp det i lite punktform
- om totala totalvikten för ekipaget blir 3170 får du köra det på b-kort. Men om bilen har en lägre begränsning innebär det att du ändå inte får lasta fullt. Men det är bilens begränsning och gäller oavsett körkort

- nej, man kommer inte undan på b-kort genom att lasta mindre. Om den totala totalvikten överstiger 3500 kg får du inte köra på b-kort, ens om bil och släp är i princip tomma

- här tolkar/antar jag lite nummer, om jag missförstått så rätta mig gärna ☺️ Bilen har en totalvikt på 2350 men en bruttovikt på 2000 kg. Då får släpet ha en totalvikt på max 1150 kg om du har b-kort, det gäller oavsett om det är tomt eller ej. Enda sättet att komma undan det är att typa mer släpet (med eventuell ombesiktning etc) eller byta körkort/bil. På B-kort är det totalvikten som spelar roll

Ungefär: på b-kort gäller totalvikterna när man räknar (så länge man inte överstiger bilens kapacitet, tex vad dragkroken klarar) och vid BE gäller bruttovikten, dvs vad släpet väger nu

Hojta om något var oklart ☺️

Om jag inte missminner mig så ska du skilja på vad som är körkortsregler och vad som är lastviktsregler, får jag köra det här vs. får jag lasta det här. Håll isär de beräkningarna, att lägga på mer last kan göra att du kommer över gränsen för den ena, eller den andra, eller båda.

Beroende på vad det är för fel du har gjort så blir det olika förseelser: olovlig körning eller övervikt.
Olovlig körning har värre konsekvenser, och de kommer oberoende av om det bara var 50 gram på fel sida gränsen i kalkylen.
Övervikt är mer som fortkörning. Är det en enstaka gång och inte för mycket över kan du betala böterna och glömma det sedan. Är det mycket över och du orsakat en olycka pga. det blir det värre.

Hm, delar upp det i lite punktform
- om totala totalvikten för ekipaget blir 3170 får du köra det på b-kort. Men om bilen har en lägre begränsning innebär det att du ändå inte får lasta fullt. Men det är bilens begränsning och gäller oavsett körkort

- nej, man kommer inte undan på b-kort genom att lasta mindre. Om den totala totalvikten överstiger 3500 kg får du inte köra på b-kort, ens om bil och släp är i princip tomma

- här tolkar/antar jag lite nummer, om jag missförstått så rätta mig gärna ☺️ Bilen har en totalvikt på 2350 men en bruttovikt på 2000 kg. Då får släpet ha en totalvikt på max 1150 kg om du har b-kort, det gäller oavsett om det är tomt eller ej. Enda sättet att komma undan det är att typa mer släpet (med eventuell ombesiktning etc) eller byta körkort/bil. På B-kort är det totalvikten som spelar roll

Ungefär: på b-kort gäller totalvikterna när man räknar (så länge man inte överstiger bilens kapacitet, tex vad dragkroken klarar) och vid BE gäller bruttovikten, dvs vad släpet väger nu

Hojta om något var oklart ☺️
Det är ju sånt här jag inte fattar att jag inte fattar. Behöver du inte ta hänsyn till bilens kapacitet på BE då?

Det är ju sånt här jag inte fattar att jag inte fattar. Behöver du inte ta hänsyn till bilens kapacitet på BE då?
Jo det behöver du göra. Om jag omformulerar till:
Vid B-kort behöver du ta hänsyn till totalvikten. Vid BE behöver du ta hänsyn till bruttovikten (så länge släpens totalvikt är under 3,5 ton och bilens totalvikt är under 3,5 ton). Du måste alltid ta hänsyn till bilens och släpets kapacitet gällande tex dragkrok och maxlast.

Om det är totalvikt eller inte man ska ta hänsyn till är beroende på körkortstyp. Men vissa saker kvittar ju oavsett vilket körkort du har. Bilens dragkrok till exempel kommer ju inte hålla för mer vikt bara för att du har ett annat körkort - lastar du för tungt går den sönder.

Jo det behöver du göra. Om jag omformulerar till:
Vid B-kort behöver du ta hänsyn till totalvikten. Vid BE behöver du ta hänsyn till bruttovikten (så länge släpens totalvikt är under 3,5 ton och bilens totalvikt är under 3,5 ton). Du måste alltid ta hänsyn till bilens och släpets kapacitet gällande tex dragkrok och maxlast.

Om det är totalvikt eller inte man ska ta hänsyn till är beroende på körkortstyp. Men vissa saker kvittar ju oavsett vilket körkort du har. Bilens dragkrok till exempel kommer ju inte hålla för mer vikt bara för att du har ett annat körkort - lastar du för tungt går den sönder.
Tack! Ska läsa vidare och se om jag får ordning på det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka