Beach 2014 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del III

Drag mot hakan som pepp skriver är bra, sedan gillar jag lyft rakt fram med rak arm. Du lyfter från höft till hakhöjd typ, med stång eller hantlar. :) sedan kanske rotatorcuffsövningar kan vara något för att stärka. Armhävningar, speciellt om man kutar upp skuldrorna i översta läget bygger axlar. Sittande rodd i maskin fick jag som tips från min sjukgymnast när jag skulle stärka mina axlar, likaså latsdrag.

Följdfråga: Kan man använda de dubbade skorna även när det inte är snö/is? Tänker som terrängsko, har ju en hel del rolig skog runt mig. Måste dock springa åtminstone några hundra meter på asfalt först, det blir inte för halt med dubbar på asfalt?

Vem som än känner sig manad får svara ;)

Eftersom jag sprungit ganska mycket på barmark i skog med mina så antar jag att jag är manad :).

Mitt svar är i alla fall att det går utmärkt att springa med dem som terrängsko. Orienterarna kör också med dubbade skor ibland beroende på underlag. Nu blir ju dubbade skor rätt mycket tyngre så de flesta föredrar nog odubbat om det är barmark, men fungerar gör det helt klart. Halt på asfalt skulle jag inte säga att det blir, snarare tvärt om. Däremot tror jag att dubbarna slits onödigt mycket/snabbt om man springer mycket på asfalt.

Hrrmm, det har du rätt i, jag är ju gammal orienterare själv till och med :o :p Men det är bra att veta i alla fall! De ska ju främst menade att användas på vinterunderlag, men då lär de funka även i övergångsperioderna :)

Kl

Idag kom jag igång igen efter att ha legat under täcket med världens huvudvärk, tydligen funkar inte de nya linserna så bra.

Sprangen bit med hästen. Blev bara drygt 2 km men de va galet jobbigt eftersom mina steg inte precis matchar hästens även om hon försökte korta upp så gott hon kunde, lilla hjärtat. Sen fick hon springa med mig på ryggen istället, så hon fick sträcka ut lite också.

Har suttit och knåpat på ett träningsprogram som jag kan göra hemma/på jobbet, så jag gick igenom lite övningar. Gjorde bla axelpress för första gången och fy satan va det var jobbigt. Men nu har jag skrivit upp vad jag orkar i dagsläget så det blir spännande att se hur det utvecklas.

Ni som tränar hemma, vad har ni för träningsupplägg?

Följdfråga: Kan man använda de dubbade skorna även när det inte är snö/is? Tänker som terrängsko, har ju en hel del rolig skog runt mig. Måste dock springa åtminstone några hundra meter på asfalt först, det blir inte för halt med dubbar på asfalt?

Vem som än känner sig manad får svara ;)

Ja, jag testade ju mina Anima i skog/fält/lera först. Tycker den är något för hög egentligen, vrickningsrisk. En ren terrängsko passar bättre (typ acceleritas) men funkar gör det.

Det blir inte halt med dubbar på asfalt, men det känns ju (och låter) lite skumt.

OK tack! :) Får ta mig iväg och prova lite olika skor, de ska ju passa mina fötter också.

Oftast tränar jag ju på gymmet, men ibland blir det hemmaträning och då gör jag någon form av cirkelträning. Har bara 1- och 2-kilos hantlar så det går inte att göra så mycket med dem, så jag kör bara övningar med kroppsvikt.

Exempel från passet jag körde igår:
Uppvärmning/rörlighet ett par minuter
3 varv med 6 st övningar, 45 sekunder arbete på varje övning och 15 sekunder vila, 1 min vila efter avslutat varv.
Övningar: Armhävningar, atomic situps, squats, mountain climbers, sumosquats med vikt, plankan.
Avslutning med stretch/nedvarvning.

:)

Åh, där fick jag lära mig en ny övning. Atomic situps har jag inte stött på tidigare, måste testas. :)

Trodde det skulle bli begränsat med övningar när man inte har tillgång till redskap men det finns ju massa bra och skitjobbiga övningar. Mina två hatövningar just nu är grodlyft och plie-squat-hopp (vet inte vad de heter).

Det finns mycket man kan göra ändå! Sen kan man använda lite saker man har till hands, jag använde t.ex. en hög med böcker som vikt när jag gjorde sumosquats :D

Tack för tipsen! :) Armhävningarna ska jag göra, men min hjärna slår lite knut på sig när jag ska få till kutningen :p

Zass vad gör du uppe mitt i natten?! :p

Elina8 - Man kan använda en rygg säck också som man fyller med föremål eller göra ex knäböj på ett ben för att göra övningarna tyngre :)

Hehe :D Det kan vara så att när man häller i sig en massa vatten på kvällen för att motverka sötsug så vaknar man och måste göra något åt det på natten... :angel:

(Sen att jag inte kunde låta bli att ta fram iPaden och kolla buke...hhrrrrmmmmm....)

Kl

Bläää, varför drack jag igår? Uscha, sitter bakis och mår inte sådär superbra. Så jävla onödigt! Jag ska faan bli nykterist!

Och för att knyta an till tråden, vägde mig i morse och vågen stod på 54,7 kg. Bra! Men det är säkerligen för att jag är uttorkad av all alkohol just nu.:p

Kl
Blev ingen löpning idag utan en helt underbar promenad innan jobbet. Äntligen vinter!

Ska iväg och kolla spåret på väg hem ikväll, nu tror jag att det är för lite snö men kan ju inte låta bli att hoppas på preppade skidspår :angel:
(Mammas, visst brukar det väl vara skidspår där om jag har förstått allt rätt? )

*kl
Idag blev det en tur på 6,7 km. Orkade springa mer än jag trott, fick en tid på 48 min och är riktigt nöjd med tanke på terrängen och att jag är hyfsat otränad :).

Bra sprunget!

KL
Jag tog mig inte ut idag.. Ska köra lite hemmaträning med benpyramid och tabataintervaller med Mountain climbers och burpees :)

*knapp*
Borde inte Yoga ingå i tidsutmaningen med?

Jag har avverkat promenad på ungefär 7km när jag kom hem och 25 minuters Yoga. Ska iväg på bio ikväll och då blir det ostchips som snacks. Heja Bukebeach 2014!

Knapp

NU är min mardrömstermin över och jag kanske vågar mig in i tråden igen :D November-december bestod mest av spinning och enstaka gym-pass, och vad jag har tappat muskler alltså :( Slutet av december började jag få ont i ryggen igen, som jag hade innan jag började träna... men nu så ska jag inte gå i skolan 8-17 varje dag eller läsa apsvåra kurser ;) I fredags blev det ett kort och lätt cirkelpass, igår en långpromenad, snart ska jag till gymmet för ett lätt pass :) (måste snusa klart först bara :angel: ) startar lugnt, men i veckan kan jag nog köra ett tungt pass.

Nu ska det bli ordning på min stackars klena kropp igen :up:

6,7km är ju en rätt bra bit att springa! :up:

KL
Just varit på spinningsintruduktion, 30min. Riktigt kul faktiskt, skönt med lite konditonsträning, som jag längtat :D Tyvärr höll jag dock igen ganska mycket, kroppen orkar mer än vad jag vågar belasta knäna än så länge... Dock har de Softspin någon dag i veckan, såg även crosstrainers på gymmet så det ska nog gå att få till något knävänligt konditonspass per vecka med!
Jag tror att min plan är att köra gym kanske två dagar i veckan, en dag spinning och en dag yoga. Åtminstone fram tills jag får träffa sjukgymnasten i slutet på januari, så får det väl bli utvärdering då.

Jag är pepp nu!:bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ 4/3 skadade mitt barn tummen på ett sätt som gjorde att hen var tvungen att sy fyra stygn. Skadan gick ner till benet. Såret har läkt...
Svar
3
· Visningar
542
Senast: Roheryn
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 19 20 21
Svar
412
· Visningar
9 388
Senast: pepp
·
Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: __sofia__
·
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 722
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka