Beach 2014 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del III

En bild från dagens spår, var ute i knappt två timmar och livet var allmänt gött. :D

1607118_359442877530732_1269301754_n.jpg

Åh vad härligt det ser ut! Var någonstans är det?

*kl*

Själv har jag pallrat mig runt 28,5 km i dåliga och överbefolkade spår idag. Kändes nästan som att vara i Stockholm och inte sköna Dalarna. Ett stort irritationsmoment idag var att folk inte går ur spår när det är enkelspår och jättedåliga omkörningsmöjligheter (dvs obefintlig packad yta bredvid spåret utan endast massor av lössnö). Enligt mig tillhör det god skidsed att kliva ur spår om man ser att en snabbare åkare närmar sig bakifrån för att underlätta dennas omkörning OM det inte finns dubbelspår eller en packad yta bredvid spåret.

Nog härjat om det. Jag har rätt låg träningsmotivation just nu vilket är ovanligt för mig. Har den här veckan ställt in flera pass som jag rent fysiskt hade kunnat genomföra, för att jag inte hade lust. Har börjat fundera på om jag ska försöka sänka ribban lite - jag tränar liksom skitmycket och höjer ständigt min egen tolerans samt uppfattning om vad som är normal träningsmängd. Min kropp klarar av att träna som elitidrottare - men om jag nu inte tänker bli elit, finns det då verkligen en anledning att träna så mycket?

Lite personliga reflektioner sådär... Eftersom ni är så kloka i den här tråden passar jag på att kasta ur mig lite mer generella frågor: Varför tränar ni? :) Är det bara för att bli friska och starka och "kanske lite snyggare" eller har ni några prestatonsmål? Hur mycket är "mycket" träning enligt er? Hur mycket skulle ni vilja träna om ni inte hade några andra parameterar att ta hänsyn till?

Lofsdalen. Inte särskilt överbefolkat, om man säger så. :D Under mina knappa två timmar ute igår så såg jag väl fyra längdåkare.

Vad gäller omkörning och kliva ur spår så har jag blivit uppfostrad att förvisso kliver man ur spår OM man märker en snabbare åkare som kommer bakifrån, men huvudregeln är ändå att det är den som kommer bakifrån som måste passera på ett säkert sätt. Det funkar inte att hålla uppsikt bakåt hela tiden och jag som är en rätt kass skidåkare har nog med att hålla ordning på mig själv utan att behöva bry mig om andra.

Jag tränar av några olika anledningar. Dels gillar jag att äta, dels vill jag vara frisk och pigg och hålla vikten någorlunda. Utseendet spelar förvisso in, men efter min stora viktnedgång (efter att ha varit överviktig hela livet) så kommer ingen träning göra mig "snygg"; jag har för mycket lös hud.

Vad som är mycket träning har jag ingen direkt uppfattning om, faktiskt. Folk tycker att jag tränar "skitmycket", det tycker inte jag. Jag tränar precis vad jag har tid och lust med. :)

Lofsdalen. Inte särskilt överbefolkat, om man säger så. :D Under mina knappa två timmar ute igår så såg jag väl fyra längdåkare.

Vad gäller omkörning och kliva ur spår så har jag blivit uppfostrad att förvisso kliver man ur spår OM man märker en snabbare åkare som kommer bakifrån, men huvudregeln är ändå att det är den som kommer bakifrån som måste passera på ett säkert sätt. Det funkar inte att hålla uppsikt bakåt hela tiden och jag som är en rätt kass skidåkare har nog med att hålla ordning på mig själv utan att behöva bry mig om andra.

Jag tränar av några olika anledningar. Dels gillar jag att äta, dels vill jag vara frisk och pigg och hålla vikten någorlunda. Utseendet spelar förvisso in, men efter min stora viktnedgång (efter att ha varit överviktig hela livet) så kommer ingen träning göra mig "snygg"; jag har för mycket lös hud.

Vad som är mycket träning har jag ingen direkt uppfattning om, faktiskt. Folk tycker att jag tränar "skitmycket", det tycker inte jag. Jag tränar precis vad jag har tid och lust med. :)

Självklart kan man inte titta bakåt hela tiden, men om man märker att en snabbare åkare kommer ikapp så flyttar man sig. Tycker jag. Om jag kommer ikapp någon som inte ser mig och jag inte kan köra om så brukar jag säga "ursäkta, kan jag få åka förbi dig?". Det som irriterar mig är människor som vägrar kliva ur spår fastän de ser att någon kommit ifatt.

Träna efter tid och lust ja.... Träning har liksom varit mitt största intresse i flera år. Dock tränar jag inte alltid efter lust utan är rätt bra på att ge mig ut när jag är osugen för att jag BESTÄMT mig för det. Sen känns det ju så gott som alltid bättre efter ett genomfört träningspass oavsett känsla innan passet (men inte alltid). Jag snittade 12,5 h träning/vecka under förra året och då ingår varken promenader eller ridning utan det är relativt tuff träning som löpning, cykel, styrketräning och skidåkning. Cyklingen är naturligtvis det som slukar mest timmar. Jag har förvisso ett väldigt fritt jobb (doktorand) men jag hittar alltid tiden genom att prioritera träning över det mesta. Det är absolut inget problem om man älskar det över allt annat, men nu funderar jag på om jag mest kör på ren rutin.

Tack för svar, fler får gärna bidra! Det hjälper mig mycket att läsa era tankar :)

Tack Mineur, du är så gullig :) Och vad kul ditt pass på gymmet låter, sitter här och är avundsjuk :D Låter som riktig träningsglädje!

Nog härjat om det. Jag har rätt låg träningsmotivation just nu vilket är ovanligt för mig. Har den här veckan ställt in flera pass som jag rent fysiskt hade kunnat genomföra, för att jag inte hade lust. Har börjat fundera på om jag ska försöka sänka ribban lite - jag tränar liksom skitmycket och höjer ständigt min egen tolerans samt uppfattning om vad som är normal träningsmängd. Min kropp klarar av att träna som elitidrottare - men om jag nu inte tänker bli elit, finns det då verkligen en anledning att träna så mycket?

Lite personliga reflektioner sådär... Eftersom ni är så kloka i den här tråden passar jag på att kasta ur mig lite mer generella frågor: Varför tränar ni? :) Är det bara för att bli friska och starka och "kanske lite snyggare" eller har ni några prestatonsmål? Hur mycket är "mycket" träning enligt er? Hur mycket skulle ni vilja träna om ni inte hade några andra parameterar att ta hänsyn till?

Jag förstår hur du tänker. Din träningsdos är ju väldigt hög i normala fall, vilket gör att även när du drar ner litegrann bara så blir det ändå mer träning än medelsvensson. Så länge du tycker det är kul, kör på! Men du ska inte känna att du måste, för att upprätthålla den höga nivån du satt. Jag tycker det är klokt att du reflekterar lite över din träning, det är lätt att bara köra på utan att fundera på varför man gör vissa saker.

Jag tränar för att det är kul och för att jag mår bra av det. Efter ett träningspass känner jag mig glad och energifylld, så länge det inte har gått totalt åt skogen förstås ;) Frisk och stark, absolut! Några direkta prestationsmål har jag väl egentligen inte, klart det skulle vara kul att kunna springa en viss sträcka på en viss tid eller kunna marklyfta en viss vikt. Men det är inte speciellt viktigt för mig egentligen. Jag är ganska prestigelös i min träning även om jag såklart gillar framsteg och gärna delar med mig av det :D

Jag tränar väl egentligen inte så mycket som jag skulle vilja. Skulle det vara möjligt skulle jag gärna springa tre gånger i veckan, styrketräna tre gånger i veckan, gå på ett-två pass plus promenader... Sen skulle jag gärna testa lite olika nya sporter, lära mig åka längdskidor, cykla.... :angel: Haha det funkar inte liksom.

Sen ska jag inte sticka under stol med att träningen naturligtvis har en del i mitt pågående projekt att hålla vikten/gå ner i vikt. Men där handlar det mer om att träningen gör mig motiverad till att hålla en i övrigt hälsosam livsstil. :)

Jag tränar på grund av många olika saker. Främst för att det ger mig en bra syn på mig själv. Om jag inte tränar går jag lätt och stör mig på lite fett här och lite fett där. Det kan bli riktigt jobbigt och jag kan nästan fixera fast på det.
När jag tränar så minskar mitt behov av att behöva se snygg ut, för jag känner mig snygg. Klyschigt, men sant.

Om jag inte tränar så mår jag inte bra. Jag blir uttråkad, rastlös och börjar tänka i dåliga banor angående allting. Jag blir arg.

Min PMS och mensvärk håller sig lugnare när jag tränar, innan kunde det vara fruktansvärt.

Jag vill bli stark och kunna använda min kropp till olika aktiviteter och idrotter. Jag rider distans, och där behöver jag uthållighet, muskler och kondition.

Jag ska utbilda mig till idrottslärare och vill vara ett gott föredöme.

Jag vill vara för mig själv en stund och bara fokusera på mig själv och vad jag gör. Inte ens hästar eller hundar ska ha min uppmärksamhet, bara jag.

Jag sover bättre, jag äter bättre, jag blir piggare, jag får bättre självförtroende. Jag älskar mig själv mer.

Vad bra det var att svara på detta! Den här listan borde jag ta fram när motivationen tryter!

Kan uppdatera om dagens pass när jag ändå håller på.
Körde bröst och biceps idag. Lugnt pass då det bara är mitt andra efter mitt uppehåll, men kunde ändå pressa på ganska bra. Vilan har gjort underverk! Något jag ska lära av och lägga in vila lite oftare.

Körde bänkpress, sned bänkpress, chest flyes, hammercurls, bicepcurls och så lite armhävningar med extremt dålig form då jag var trött.
Sen körde jag lite rumpa och undre rygg, samt negativa reps chins medans jag väntade på att mitt träningssällskap skulle bli klar så att vi kunde hoppa ner i badet en stund.

Provade också ångbastu idag, fy TUSAN!:eek: Så himla obehagligt. Jag satt på understa bänken med knäna mellan benen i en halv minut, sen hade jag fått nog!

kl

Dagens:
140201pole2.jpg

140201pole.jpg

140201pole3.jpg

Det fungerade helt okej med knäna. Jag hoppade över den del av uppvärmningen som krävde supersträckta/böjda knän för säkerhets skull, vill inte ta några ytterlägen och inte heller påfresta musklerna mer än nödvändigt med att böja dom under vikt. Det var först på slutet jag började känna av lite, och då slutade jag och satte mig ner för att kolla på istället för att strunta i varningssignalerna och riskera att behöva bäras hem.
Hade gärna anmält mig till en nybörjarklass om det inte varit för att jag inte vet om knäna pallar det i längden, samt att jag istället borde ägna mig åt knärehab och styrka överlag.

Ooh, det där ser lite intressant ut! Fast jag hade nog aldrig kunnat sluta fnissa åt mig själv tror jag, jag är inte tillräckligt självsäker för sånt där tror jag minsann...;)

KL

Summerar min vecka:

Måndag: Vila.

Tisdag: Abs Attack + 50 minuter simning på gymmet

Onsdag: 4 km transportpromenad, men annars vila.

Torsdag: 5 km promenad, 90 minuter basketträning. Brutalt dålig matdag.

Fredag: Abs Attack och sedan 50 minuter ben och rumpa på gymmet. 4 km transportpromenad.

Lördag: 30 minuter cardio och sedan 30 minuter armar på gymmet.

Söndag: 45 minuters simning (dock mest för skojs skull, men lite motion gav det allt!)

Tack, jag är rätt nöjd själv faktiskt! Jag trodde att allt skulle gå helt åt pipsvängen där i torsdags när jag var så besviken på mig själv, men det blev nästan bara ännu bättre rent motivationsmässigt efter det! Och så har jag haft lite plugg och mycket tid också, vilket alltid underlättar... ;)

Gud vilken bra vecka :) hejja dig!
Min vecka kan summeras med 0 timmar :D har mått riktigt kasst med ångestanfall varje dag, sjuk trötthet så jag checkade ut helt och ser fram emot nya tag nu i veckan som kommer...

Tack! Trist att det blev som det blev för dig, men ibland är en total utcheckning precis vad man behöver tror jag. Bara släppa alla krav och måsten, inse att världen inte kommer att gå under i vilket fall som helst och så komma igen med dubbelt så mycket energi nästa dag/vecka/valfri tid istället. Både nyttigt och motiverande för framtiden tror jag, även om det kanske inte verkar så just för stunden! Heja dig också, och alla andra beachare för den delen!

Äsch, det ska vara roligt att träna ;)
Dom där bilderna är från en film, tror att man ser hur jag skrattar åt mig själv där i :p

Veckosummering: 7 h 21 min
Fördelat på promenader, dans, gym, löpning och ridning.

Och det trots att jag sabbade knät i fredags. Blev hemgång tidigare från jobbet idag av samma anledning, knäna håller inte. Så imorgon lär jag ringa vårdcentralen för att se om någon läkare kan ta sig en titt. Det som gjort ont förut ska ju vara åtgärdat vid operationerna, så frågan är varför knäskålen ändå glider ur och muskelfästena blir inflammerade :(

Min träningsvecka är inte så imponerande av förklarliga anledningar, men jag har i alla fall promenerat 40-60 minuter per dag och yogat lite. :) Hoppas på att kunna smyga igång träningen igen nästa vecka.

Åt ju pizza igår och alltså snacka om att jag fick en foodbaby :rofl: Riktigt tjusigt! Åt på tok för mycket men det var asgott så det var värt det. Idag håller jag igen lite för att återgå till normalt matintag. En timmes promenad idag också. :)

kl
ca 1 mil på skidor avklarat på 58 min, försökte verkligen åka lugnt och tänka att detta tempo ska jag orka 9 mil :p Vilar lite innan cirkelträningen på gymmet drar igång.

Min träningsvecka blev såhär:

Mån: Skidåkning 8 km
Tis: Vila
Ons: Skidåkning 8 km
Tors: Body pump
Fre: Promenad ca 30 min
Lör: Ingen träning pga kliande hals
Sön: Skidåkning ca 10 km + cirkelträning 55 min

Senast ändrad:

Jag tränar just nu med målet att klara en svensk klassiker detta år :D Annars tränar jag för att må bra (känna mig piggare och sova bättre bland annat) och för att ha en hållbar kropp.

kl

Just nu är jag såååå nära att klicka hem en egen poledancestång. Ska eller ska inte? Jag kan inte se några nackdelar alls :angel:

Inga nackdelar alls :D

kl
Åh jag kommer ha träningsvärk imorgon, k.r.a.f.t-passet innebar 500 olika hopp med medicinboll, med stång och upp på plintar + en massa varianter av plankan varvat med övningar med viktplatta. Men det var grymt kul :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ 4/3 skadade mitt barn tummen på ett sätt som gjorde att hen var tvungen att sy fyra stygn. Skadan gick ner till benet. Såret har läkt...
Svar
3
· Visningar
538
Senast: Roheryn
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 19 20 21
Svar
412
· Visningar
9 382
Senast: pepp
·
Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 674
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka