Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ont i tänderna och ont i halsen :down:

Ska i alla fall rida idag, men vi får se hur pass ordentligt jag orkar rida. Nu är det helg! :love:

Vad härligt med ridning! :)

Kl

Jag är helt slut efter nattens jobb...
Sitter på bussen hem till Göteborg och har sovit ca 4-4,5 timme efter jobbet.
Krasslig, trött, hostig och ett rätt risigt allmäntillstånd. I vanliga fall hade jag bara velat att förkylningen skulle bryta ut på riktigt men jag har verkligen inte tid nu :/ Det får vänta några veckor till i så fall...

Dessutom vill jag träna!! Wääh.

Ökade på distansen ytterligare idag och sprang hela 7 km :D Började lite lugnt, runt 6:50 de första fyra kilometerna och sedan ökade jag lite allt eftersom. Kändes väldigt bekvämt i det lugna tempot, kändes som att jag hade kunnat rulla på i det hur länge som helst.

Nästa vecka är det vilovecka i mitt program och det blir korta, lugna pass, men sedan kommer kilometerna att plussas på ganska snabbt och om fyra veckor ska jag springa 10 km. Måste hitta ett bra ställe att springa på, här i området är rätt tråkigt att springa mer än 4 km, det blir så mycket fram och tillbaka på gatorna.

+ ni andra

Ska till vc för vägning imorgon, ska fråga om prover då! Ska försöka ta mod till mig att fråga, men är så rädd för att de ska säga att jag egentligen inte får börja träna, eller åtminstone att de ska ha någon synpunkt angående det..
Om det är så att de säger att du inte får träna är det för din skull. För din hälsa, för att du ska må bra i längden. Du kanske inte får tärnan just nu men om du fortsätter kämpa kommer du få börja träna igen. Var ärlig inför vården med hur du mår, svårt men väldigt viktigt.

Dagen startade med vägning, men jag vågade aldrig berätta om sist jag sprang, men jag frågade om prover och tog det vanliga puls och blodtrycket. Låg som vanligt (iaf sen jag började i behandling, vad det var innan vet jag inte) lite lågt.
Proverna hänger på remiss från den kommun jag hör till (annan än vc:s kommun) och där har jag inte fått någon läkare än efter att den jag hade slutat.

I övrigt har jag ridit och varit ute hela dagen, strax dags för promenad med herr Hund.

Haft två dagars utbildning på distanskursen, bott på internat och inte alls ätit på mina tider eller kunnat styra helt vad jag ätit. Har haft med egna mellanmål och middag men åt salladsbuffe till lunch både igår och idag och på frukosten idag åt jag gröt som jag inte kunde mäta eller väga eftersom den var färdig kokt och man öste med en slev. Har inte heller kunnat röra mig lika mycket som vanligt, skoldagen började vid 9 (gick upp 5.20...)och slutade efter 20 igår och höll på hela dagen idag också. ÅNGEST över detta! Mår kasst av det, klarar inte förändringar så bra. Men två dagar kan väl inte göra mig tjock? Hjälp.

Mår hemskt överlag just nu, på tåget hem idag fick jag extrema självmordstankar och jag har tagit en hel del tabletter nu på kvällen, mer än jag ska. Inte så att det är dödligt så ingen oro där men absolut men än vad jag borde bara för att jag inte står ut med att leva. Vill ta massor av mer tabletter för att bara stänga av men vet att det blir farligt då, men på ett sätt bryr jag mig inte. Vet ju inte ens om jag vill leva liksom.

Om det är så att de säger att du inte får träna är det för din skull. För din hälsa, för att du ska må bra i längden. Du kanske inte får tärnan just nu men om du fortsätter kämpa kommer du få börja träna igen. Var ärlig inför vården med hur du mår, svårt men väldigt viktigt.

Vet att du egentligen har rätt, och det är något jag behöver jobba på. Har lärt mig vad folk vill höra. Har liksom förstått fel och känner lite att det är jag mot "dem", men egentligen vill de ju hjälpa mig..

Haft två dagars utbildning på distanskursen, bott på internat och inte alls ätit på mina tider eller kunnat styra helt vad jag ätit. Har haft med egna mellanmål och middag men åt salladsbuffe till lunch både igår och idag och på frukosten idag åt jag gröt som jag inte kunde mäta eller väga eftersom den var färdig kokt och man öste med en slev. Har inte heller kunnat röra mig lika mycket som vanligt, skoldagen började vid 9 (gick upp 5.20...)och slutade efter 20 igår och höll på hela dagen idag också. ÅNGEST över detta! Mår kasst av det, klarar inte förändringar så bra. Men två dagar kan väl inte göra mig tjock? Hjälp.

Mår hemskt överlag just nu, på tåget hem idag fick jag extrema självmordstankar och jag har tagit en hel del tabletter nu på kvällen, mer än jag ska. Inte så att det är dödligt så ingen oro där men absolut men än vad jag borde bara för att jag inte står ut med att leva. Vill ta massor av mer tabletter för att bara stänga av men vet att det blir farligt då, men på ett sätt bryr jag mig inte. Vet ju inte ens om jag vill leva liksom.

Det kommer absolut inte göra. Jag menar, majoriteten av skolungdomarna som pluggar hela dagarna, och sedan har läxor hemma är ju inte överviktiga. Och de som är det är det garanterat inte för att de varit i skolan/vart bunden och inte kunnat röra sig.
Jag vet hur lätt sådana känslor tar överhand, men försök tänka logiskt, vad skulle du svarat mig eller någon annan, om det varit jag/någon annan?

Kan dessutom säga att jag suttit mer än vanligt (!!!), utan att ha gått upp idag!

Vad du kämpar. Ta inte mer tabletter, det hjälper dig inte i längden. ❤️

Jag tränade idag! :D Men jag var trött efter den här veckan, det gick liksom inte att pressa 100% :down: Och mina armar har börjat bråka med mig och domnar av jättelätt. Det är läskigt ibland, speciellt som idag när jag låg och hade en 10 kg platta över huvudet när det börjar sticka i ena armen. :crazy: Måste nog kolla upp det på något sätt, frågan är bara vad som är bäst, läkare eller naprapat?

Jag tränade idag! :D Men jag var trött efter den här veckan, det gick liksom inte att pressa 100% :down: Och mina armar har börjat bråka med mig och domnar av jättelätt. Det är läskigt ibland, speciellt som idag när jag låg och hade en 10 kg platta över huvudet när det börjar sticka i ena armen. :crazy: Måste nog kolla upp det på något sätt, frågan är bara vad som är bäst, läkare eller naprapat?

Skönt att kunna träna igen :) Jag hade nog gått till en läkare i första hand, har för mig att domningar kan bero på vissa brister och det är ju lätt kollat.

Har träningsvärk från huvudet till tårna:crazy: Vet inte riktigt vart jag ska ta vägen . Helst till en massör men det blir nog lite svårt såhär på fredagkvällen :p

Oj, det låter kanske stressrelaterat? Ta det försiktigt med dig själv!

Kl

Red på ridbanan igår, första gången på över två år som jag gjort det. :) rätt jobbigt även om vi tog det superlugnt pga min och hästens konditionsnivå. Men man får jobba ändå! Lite träningsvärk idag. :d

Och jag vill shoppa en massa nya ridgrejer, såklart. :D har nästan inget vettigt kvar, men det är så sjukt irriterande att man inte bara kan köpa ett par ridstövlar när man har korta ben. :p

Ja, det är nog stressrelaterat på något vis. Det har liksom bara fortsatt efter det, idag glömde jag datakortet på väg till jobbet i grannstaden, som tur var hade vi bara möte hela dagen så jag behövde inte använda det. Sedan skulle jag hämta plånboken hos mormor; kliver in, tar av mig skorna, hämtar plånboken, tar på mig skorna, åker hem... Och plånboken är kvar i hallen :banghead: FATTAR inte hur jag kan vara så ofokuserad! Samtidigt har jag inte heller kommit på vad det är som gör det heller. Men i morgon har jag i alla fall massage inbokad, och eftersom jag missat de senaste två veckornas behandlingar som ingår i mitt gymkort så fixade receptionisten så att jag kunde få en hel spa-dag på tisdag :love: :love: Så det kanske lättar på trycket lite i alla fall. Trivs ju så bra med livet just nu; Jag äter bra, tränar regelbundet, har mina fina djur, träffar vännerna lagom mycket, jobbar 70% (=tillräckligt så att jag klarar mig men så pass lite att jag har extra tid att lägga på fritidsintressen). Så fattar inte var stressen kommer in riktigt..

Ja jävlar i min lilla låda - det finns en anledning till att passet "Insanity" kallas just "Insanity"... Ouch!! Det var mycket mer hopp, skutt och cardio än jag hade väntat mig, vilket inte uppskattades av mina redan väldigt ömma benmuskler. Men det var skönt, det rensade liksom ur systemet (på fler sätt än att jag svettades fram en hel insjö alltså) lite grann och jag var framförallt väldigt nöjd med mig själv efteråt - blodsmak i munnen och allt! Nu har jag bara slappat resten av kvällen och planerar inte att träna igen förrän tidigast söndag :)

Ja jävlar i min lilla låda - det finns en anledning till att passet "Insanity" kallas just "Insanity"... Ouch!! Det var mycket mer hopp, skutt och cardio än jag hade väntat mig, vilket inte uppskattades av mina redan väldigt ömma benmuskler. Men det var skönt, det rensade liksom ur systemet (på fler sätt än att jag svettades fram en hel insjö alltså) lite grann och jag var framförallt väldigt nöjd med mig själv efteråt - blodsmak i munnen och allt! Nu har jag bara slappat resten av kvällen och planerar inte att träna igen förrän tidigast söndag :)
Det passet finns här med, brukar vara jättebra!

I veckan har det varit klent med motivationen. Kört lite i gymmet på jobbet och tagit några korta löprundor i mörkret, efter devisen "hellre litegrann än inte alls", samt ridit haflingern en gång.

Igår blev det ett backpass i en slalombacke. Gick med stavar i rask takt upp till toppen och sprang ner så gott jag kunde för all lera.

Idag blir det 90 min löpning, hoppas att jag har tänkt rätt och valt en runda som inte har så mycket blöta partier.

Härligt att ni kämpar på!

Själv körde jag rygg+biceps i gymmet igår. Kändes riktigt bra faktiskt. Hur ofta brukar ni höja vikterna? Jag har tränat mycket teknik de senaste gångerna och inte velat lasta på för mycket i rädsla av att skada mig/chocka kroppen. Men kändes som att jag var starkare igår och nästa gång jag kör rygg vill jag höja vikterna och köra färre reps istället. Men vet inte riktigt vilken takt man kan höja vikterna i, liksom, hur snabbt går det för kroppen att bli starkare så man kan höja igen? Om ni förstår vad jag menar ;-)

Ikväll blir det ett benpass! Älskar det, man kan ju inte gå på flera dagar efteråt haha.

Jag startade en ny tråd om mitt dåliga mående och min utbildning och hur jag ska göra med allt, jag vet att det kanske är lite OT men det handlar om hur jag mår och min hälsa så på det sättet passar det in i beachtråden. Jag skulle bli jätte tacksam om ni ville läsa den tråden och kommentera för ni i tråden har ju följt mig länge nu och jag vet att det finns så mycket kloka människor här som jag litar på. Det blev ganska långt så därför tänkte jag att det är bättre att inte lägga in det i den här tråden också men jag skulle som sagt bli väldigt glad om ni ville läsa den andra tråden och ge mig tips och stöd. För det finns ju verkligen så många underbara människor här i beachtråden och ni har hjälpt mig så mycket förr.

Den här veckan svischade förbi den också, och dags att göra en summering.
Måndag blev det 20-30 minuters promenad med hästen. Jag kan väl inte säga att det går undan på våra promenader, men jag kommer i alla fall ut och rör på mig mer än om jag hade suttit inomhus.
Tisdag, 45 minuters effektiv ridning i ridhus (plus att vi tog oss dit och därifrån ridandes).
Onsdag, utritt.
Torsdag, vilodag, så bara mockning/stallpyssel.
Fredag, utritt.
Lördag, utritt.
Söndag, vilodag för hästen, men jag har varit ute på en timmes powerwalk förutom det dagliga stallpysslet.

Veckan för hästen är jag mer än nöjd med, och jag är även nöjd med att jag tog mig ut på en powerwalk idag. Utritterna är ungefär 1000 procent mer effektiva nu också, jämfört med i förra stallet, plus att jag får vardagsmotion av att mocka, bära vatten och hö här som jag inte fick på förra stället (jag mockar minst en box/dag, och upp till fem stycken, beroende på hur många som hunnit bli mockade när jag kommer dit). Om jag bara kunde klämma in lite träning utöver det i schemat är jag nöjdare än nöjdast, men har en plan som jag försöker smida lite på och se om det kommer fungera.

Löpningen gick bra, kom tillbaks med torra sockor för första gången på länge:-)

Måndag och tisdag hinner jag nog inte träna alls, ska på konferens med lång resväg. Onsdag ska jag springa med en kompis. Torsdag rida haflingern. Fredag någon form av styrketräning. Ett långpass på helgen.

Gårdagen var fullt ös med ridning och promenader det mesta utav dagen, och dagen idag har varit lugn med relativt små promenader och galopp i hagen. Försöker tänka att lugna dagar är bra, men ångesten håller på att döda mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 940
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 519
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 390
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 561
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka