Bokat tid hos sjukgymnast till torsdag, nu jävla vill jag bli kvitt mitt ryggont så jag kan träna så som jag vill!
Håller tummarna för att du ska få bra hjälp!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bokat tid hos sjukgymnast till torsdag, nu jävla vill jag bli kvitt mitt ryggont så jag kan träna så som jag vill!
Lycka till med målen, de låter vettigaWoho! Nytt år, nya mål! Eller mål över huvud taget för min del.
Var hos naprapaten idag. En annan mottagning än i somras, och gud vilken skillnad. Sjukt bra idag, och fick dessutom övningar att göra hemma.Så om en tar avstamp i det:
Shit som händer 2016
Hur the magic ska happen
- Har lovat att springa vårruset. Kommer inte undan detta.
- Har även lovat att springa midnattsloppet. Kommer tyvärr inte undan detta heller.
- Jag ska sluta ha ont i ryggen pga stillasittande och otränad.
Idag ska jag bara chilla efter naprapatbesöket, försöka röra mig runt här hemma och plocka lite, inte fastna framför datorn.
- Göra mina naprapatövningar ordentligt
- Börja med yoga... Får jobba igenom det som känns motigt med det. Har köpt en matta.
- Våga springa ute igen. I mellandagarna var det en karl som väntade in mig och började blockera vägen för mig när jag var på väg hem, även om inget hände(han sprang när jag ringde en vän) så känns hela kvarteret bara så jävla otryggt numer, även i dagsljus. Det här blir nog jobbigare mentalt än fysiskt.
- Mitt lokala Friskisliknande ställe har ett coregruppass jag funderar på att gå på när det passar med jobbet.
- Fortsätta laga mat hemma/äta annat än mackor och snabbmat, detta har jag faktiskt varit ganska duktig med! Snart kan jag nog stämplas som funktionerande vuxen
Tack, jag hoppas det ska gå att hålla!Lycka till med målen, de låter vettiga
men det fetstilade låter ju väldigt obehagligt...Har du någon som du kan springa tillsammans med?
Ett tips där är att ni springer en runda på ca 2 km (eller var din gräns nu hamnar), där hon sen kan fortsätta vidare själv om hon vill springa längre och du kan gå inTack, jag hoppas det ska gå att hålla!
Men visstHan gömde sig bakom ett jävla träd liksom, gick ut på vägen när jag gjorde, bytte sida av vägen när jag gjorde, flera gånger. Gick saktare och saktare. Blir så trött(och rädd).
Jag ska se om jag kan följa med mamma på någon sväng, men jag kravlar mig runt 2 km i dagsläget medan hon springer 5-20 km pga hysterisk, outröttbar hundAnnars får det bli ett eget löpband i förskottspresent till mig själv
![]()
Våga springa ute igen. I mellandagarna var det en karl som väntade in mig och började blockera vägen för mig när jag var på väg hem, även om inget hände(han sprang när jag ringde en vän) så känns hela kvarteret bara så jävla otryggt numer, även i dagsljus. Det här blir nog jobbigare mentalt än fysiskt.
Tusen tack för informativt svar!@cili
Inget kaffe eller te på eftermiddagen alls. Sängen bara vid sovdags. Somnar du inte på 20 minuter, gå upp ur sängen och sätt dig soffan en stund tills du känner dig sömnig igen. Tänd få lampor och sätt inte på TVn.
Slå av alla skärmar och sluta med all annan "uppstressande" aktivitet minst 2 timmar innan du ska lägga dig. Alltså plugga inte, träna inte, stressa inte, ingenting uppvarvande. Lämna telefonen i ett annat rum än sovrummet. Om du har möjlighet, var helt utan skärmtid ett par dagar.
Och gå och lägg dig och gå upp vid samma tid varje dag. Försök var ute i dagsljus en stund varje dag om det är möjligt. Och gå och lägg dig i tid! I alla fall jag fungerar så att om jag "missar" första sovtåget kan jag få vänta ett tag på nästa..
Och försök att inte stressa upp dig med sömnlösheten och tänka "nej herregud inte nu igen" eller "jaha det här var ju väntat". Jag kan också få knäppar med sömnen ibland och börjar jag tänka så somnar jag aldrig.
(Ett typ dåligt råd, som egentligen går emot allt man säger om sömnrehabilitering men som fungerar på mig själv om hjärnan är uppvarvad är att lyssna på något. Typ en pod som är lagom ointressant och inte gapig.)
Nån som är bra på sömn här?
Jag har ännu en natt med kasst sovande bakom mig (är väl uppe i sjunde eller nåt sånt på raken nu). Jag lyckas ta mej fan inte somna på kvällarna, för jag är jättepigg. Så jag somnar runt kl 1-3, vaknar flera gånger under natten, kravlar mig upp när klockan ringer vid 6-7 och är som en zombie av trötthet. Återfår medvetandegraden långsamt under förmiddagen och framåt 11 har jag blivit pigg i huvudet men slö i kroppen (vilket även det försvinner efter middagstid) och sen upprepas samma sak med misslyckad insomning på kvällen. Fattar liksom inte, borde jag inte vara trött på kvällen redan efter en eller två nätter med värdelös sömn?
Det har inte spelat någon roll om jag tränat eller inte tränat. Har dock inte orkat besöka gymmet efter skolan, för musklerna känns slöa redan i utgångsläget vid den tidpunkten, så jag har kört träning framför Wiiet.
Ingen TV sista stunden innan läggdags, inget mobiltittande i sängen, kallt sovrum, neddragna persienner - inget hjälper. Jag ligger där som ett fån och är klarvaken. Har försökt räkna får, men det slutade med att fåren åkte konståkning i tyllkjolar och gjorde tjusiga piruetter i luften (dvs fantasin skenar iväg).
Det är lugnt i skolan, så ingen nämnvärd stress heller. Och under julledigheten vred jag inte på dygnet (la mig runt 23, somnade utan problem, klev upp runt kl 8 (och inget alarm som väckte).
Hur gör man för att komma tillrätta med det då?! Än så länge mår jag ju inte dåligt av det, förutom att det är tungt att komma ur sängen på morgonen.
Har ni några belöningar när ni når delmål? Vad har ni för belöningar i så fall?
Har ni några belöningar när ni når delmål? Vad har ni för belöningar i så fall? Tror jag behöver ha små delmål och belöningar för att verkligen få det att funka med maten!
Belöningar jag tänkt mig:
Köp en ny bok
Gå på bio
Köp en massage
Köp en ansiktsbehandling
Förslag? Det kan vara supersmå saker!