Beach 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej alla nya, hoppas ni ska trivas här! :)

Min träning ligger lågt för tillfället, förutom yogan då som hjälper mig att bli stark och stabil i hela kroppen så jag är inte direkt förtappad trots brist på svettiga löppass eller regelrätt styrketräning ;) Men jag ska smyga igång annan träning här när tentaplugget har lugnat ner sig (tenta imorgon). Friskis drar igång sitt vårschema idag så jag ska se till att ta mig iväg någon gång den här veckan. Idag blir det yoga och ridning.

Woho! Nytt år, nya mål! Eller mål över huvud taget för min del. :p
Var hos naprapaten idag. En annan mottagning än i somras, och gud vilken skillnad. Sjukt bra idag, och fick dessutom övningar att göra hemma. :up: Så om en tar avstamp i det:
Shit som händer 2016
  • Har lovat att springa vårruset. Kommer inte undan detta.
  • Har även lovat att springa midnattsloppet. Kommer tyvärr inte undan detta heller. :p
  • Jag ska sluta ha ont i ryggen pga stillasittande och otränad.
Hur the magic ska happen:laugh:
  • Göra mina naprapatövningar ordentligt
  • Börja med yoga... Får jobba igenom det som känns motigt med det. Har köpt en matta.
  • Våga springa ute igen. I mellandagarna var det en karl som väntade in mig och började blockera vägen för mig när jag var på väg hem, även om inget hände(han sprang när jag ringde en vän) så känns hela kvarteret bara så jävla otryggt numer, även i dagsljus. Det här blir nog jobbigare mentalt än fysiskt.
  • Mitt lokala Friskisliknande ställe har ett coregruppass jag funderar på att gå på när det passar med jobbet.
  • Fortsätta laga mat hemma/äta annat än mackor och snabbmat, detta har jag faktiskt varit ganska duktig med! Snart kan jag nog stämplas som funktionerande vuxen :D
Idag ska jag bara chilla efter naprapatbesöket, försöka röra mig runt här hemma och plocka lite, inte fastna framför datorn.

Woho! Nytt år, nya mål! Eller mål över huvud taget för min del. :p
Var hos naprapaten idag. En annan mottagning än i somras, och gud vilken skillnad. Sjukt bra idag, och fick dessutom övningar att göra hemma. :up: Så om en tar avstamp i det:
Shit som händer 2016
  • Har lovat att springa vårruset. Kommer inte undan detta.
  • Har även lovat att springa midnattsloppet. Kommer tyvärr inte undan detta heller. :p
  • Jag ska sluta ha ont i ryggen pga stillasittande och otränad.
Hur the magic ska happen:laugh:
  • Göra mina naprapatövningar ordentligt
  • Börja med yoga... Får jobba igenom det som känns motigt med det. Har köpt en matta.
  • Våga springa ute igen. I mellandagarna var det en karl som väntade in mig och började blockera vägen för mig när jag var på väg hem, även om inget hände(han sprang när jag ringde en vän) så känns hela kvarteret bara så jävla otryggt numer, även i dagsljus. Det här blir nog jobbigare mentalt än fysiskt.
  • Mitt lokala Friskisliknande ställe har ett coregruppass jag funderar på att gå på när det passar med jobbet.
  • Fortsätta laga mat hemma/äta annat än mackor och snabbmat, detta har jag faktiskt varit ganska duktig med! Snart kan jag nog stämplas som funktionerande vuxen :D
Idag ska jag bara chilla efter naprapatbesöket, försöka röra mig runt här hemma och plocka lite, inte fastna framför datorn.
Lycka till med målen, de låter vettiga :up:
men det fetstilade låter ju väldigt obehagligt... :crazy: Har du någon som du kan springa tillsammans med?

Lycka till med målen, de låter vettiga :up:
men det fetstilade låter ju väldigt obehagligt... :crazy: Har du någon som du kan springa tillsammans med?
Tack, jag hoppas det ska gå att hålla!
Men visst :crazy: Han gömde sig bakom ett jävla träd liksom, gick ut på vägen när jag gjorde, bytte sida av vägen när jag gjorde, flera gånger. Gick saktare och saktare. Blir så trött(och rädd). :meh:
Jag ska se om jag kan följa med mamma på någon sväng, men jag kravlar mig runt 2 km i dagsläget medan hon springer 5-20 km pga hysterisk, outröttbar hund :p Annars får det bli ett eget löpband i förskottspresent till mig själv :up:

Tack, jag hoppas det ska gå att hålla!
Men visst :crazy: Han gömde sig bakom ett jävla träd liksom, gick ut på vägen när jag gjorde, bytte sida av vägen när jag gjorde, flera gånger. Gick saktare och saktare. Blir så trött(och rädd). :meh:
Jag ska se om jag kan följa med mamma på någon sväng, men jag kravlar mig runt 2 km i dagsläget medan hon springer 5-20 km pga hysterisk, outröttbar hund :p Annars får det bli ett eget löpband i förskottspresent till mig själv :up:
Ett tips där är att ni springer en runda på ca 2 km (eller var din gräns nu hamnar), där hon sen kan fortsätta vidare själv om hon vill springa längre och du kan gå in :)

Nån som är bra på sömn här?
Jag har ännu en natt med kasst sovande bakom mig (är väl uppe i sjunde eller nåt sånt på raken nu). Jag lyckas ta mej fan inte somna på kvällarna, för jag är jättepigg. Så jag somnar runt kl 1-3, vaknar flera gånger under natten, kravlar mig upp när klockan ringer vid 6-7 och är som en zombie av trötthet. Återfår medvetandegraden långsamt under förmiddagen och framåt 11 har jag blivit pigg i huvudet men slö i kroppen (vilket även det försvinner efter middagstid) och sen upprepas samma sak med misslyckad insomning på kvällen. Fattar liksom inte, borde jag inte vara trött på kvällen redan efter en eller två nätter med värdelös sömn?
Det har inte spelat någon roll om jag tränat eller inte tränat. Har dock inte orkat besöka gymmet efter skolan, för musklerna känns slöa redan i utgångsläget vid den tidpunkten, så jag har kört träning framför Wiiet.

Ingen TV sista stunden innan läggdags, inget mobiltittande i sängen, kallt sovrum, neddragna persienner - inget hjälper. Jag ligger där som ett fån och är klarvaken. Har försökt räkna får, men det slutade med att fåren åkte konståkning i tyllkjolar och gjorde tjusiga piruetter i luften (dvs fantasin skenar iväg).
Det är lugnt i skolan, så ingen nämnvärd stress heller. Och under julledigheten vred jag inte på dygnet (la mig runt 23, somnade utan problem, klev upp runt kl 8 (och inget alarm som väckte).

Hur gör man för att komma tillrätta med det då?! Än så länge mår jag ju inte dåligt av det, förutom att det är tungt att komma ur sängen på morgonen.

Våga springa ute igen. I mellandagarna var det en karl som väntade in mig och började blockera vägen för mig när jag var på väg hem, även om inget hände(han sprang när jag ringde en vän) så känns hela kvarteret bara så jävla otryggt numer, även i dagsljus. Det här blir nog jobbigare mentalt än fysiskt.

Men fy vilken jävla idiot! Har du nåt alarm eller liknande med dig? Det kanske känns tryggare då?

@cili

Inget kaffe eller te på eftermiddagen alls. Sängen bara vid sovdags. Somnar du inte på 20 minuter, gå upp ur sängen och sätt dig soffan en stund tills du känner dig sömnig igen. Tänd få lampor och sätt inte på TVn.

Slå av alla skärmar och sluta med all annan "uppstressande" aktivitet minst 2 timmar innan du ska lägga dig. Alltså plugga inte, träna inte, stressa inte, ingenting uppvarvande. Lämna telefonen i ett annat rum än sovrummet. Om du har möjlighet, var helt utan skärmtid ett par dagar.

Och gå och lägg dig och gå upp vid samma tid varje dag. Försök var ute i dagsljus en stund varje dag om det är möjligt. Och gå och lägg dig i tid! I alla fall jag fungerar så att om jag "missar" första sovtåget kan jag få vänta ett tag på nästa..

Och försök att inte stressa upp dig med sömnlösheten och tänka "nej herregud inte nu igen" eller "jaha det här var ju väntat". Jag kan också få knäppar med sömnen ibland och börjar jag tänka så somnar jag aldrig.

(Ett typ dåligt råd, som egentligen går emot allt man säger om sömnrehabilitering men som fungerar på mig själv om hjärnan är uppvarvad är att lyssna på något. Typ en pod som är lagom ointressant och inte gapig.)

Senast ändrad:
@cili

Inget kaffe eller te på eftermiddagen alls. Sängen bara vid sovdags. Somnar du inte på 20 minuter, gå upp ur sängen och sätt dig soffan en stund tills du känner dig sömnig igen. Tänd få lampor och sätt inte på TVn.

Slå av alla skärmar och sluta med all annan "uppstressande" aktivitet minst 2 timmar innan du ska lägga dig. Alltså plugga inte, träna inte, stressa inte, ingenting uppvarvande. Lämna telefonen i ett annat rum än sovrummet. Om du har möjlighet, var helt utan skärmtid ett par dagar.

Och gå och lägg dig och gå upp vid samma tid varje dag. Försök var ute i dagsljus en stund varje dag om det är möjligt. Och gå och lägg dig i tid! I alla fall jag fungerar så att om jag "missar" första sovtåget kan jag få vänta ett tag på nästa..

Och försök att inte stressa upp dig med sömnlösheten och tänka "nej herregud inte nu igen" eller "jaha det här var ju väntat". Jag kan också få knäppar med sömnen ibland och börjar jag tänka så somnar jag aldrig.

(Ett typ dåligt råd, som egentligen går emot allt man säger om sömnrehabilitering men som fungerar på mig själv om hjärnan är uppvarvad är att lyssna på något. Typ en pod som är lagom ointressant och inte gapig.)
Tusen tack för informativt svar!

Te och kaffe dricker jag inte, och sovrummet besöker jag inte alls på dagtid.
Rutiner för sömnen brukar jag hålla riktigt fint vanligtvis (även utan alarm). Dagsljus är jag ute i dagligen tack vare skolan (vi brukar sluta vid 12, så då blir det lite promenerande och så innan jag tagit mig hem). Måste dock ha telefonen i samma rum för väckarklockan.
Skärmarna gör jag fel med, stänger ner datorn ca 30 min innan jag går och lägger mig. Jag vet nog helt enkelt inte vad jag ska hitta på annars. Kanske kan funka att rita i en målarbok på kvällen för att varva ner och vara skärmlös? Det ska testas!

Problemet är att jag liksom inte känner mig trött, förutom på morgonen då. De senaste nätterna känns det mer som att jag till slut somnat av uttråkning. Jag var trött idag vid 16-tiden, men hade jag gått och lagt mig för att sova en stund då så hade det ju mest troligt förvärrat det hela så jag har övervunnit det och nu är jag tvärpigg igen.
Vanligtvis har jag aldrig några problem att somna. Brukar vara helt väck inom 10 min från att jag lagt mig i sängen. Det här kom liksom från ingenstans :crazy:
När jag skulle upp extra tidigt i söndags bäddade jag till slut i soffan och la mig där istället, i hopp om att ett miljöombyte skulle göra skillnad. Det tog lång tid att somna även där, så frågan är om det egentligen blev någon skillnad.

Har ni några belöningar när ni når delmål? Vad har ni för belöningar i så fall? Tror jag behöver ha små delmål och belöningar för att verkligen få det att funka med maten!

Belöningar jag tänkt mig:
Köp en ny bok
Gå på bio
Köp en massage
Köp en ansiktsbehandling

Förslag? Det kan vara supersmå saker!

Igår blev det en 4km promenad på dagen, det var såpass kallt att jag inte skulle rida ponnyn, så jag tänkte att "äh, jag kör ett kort, enkelt hemmagympapass innan jag åker till stallet för att longera och mocka!" Jag hittade lofsan.se, och körde ett intervallpass på typ 30min, och efteråt tänkte jag knappt slippa in i bilen, var så skakig i benen! :D

Idag har jag haft sjuuk värk i rumpa, lår och mage, herregud! Professionell chef som knappt kan gå ens.. :o Sen har vädret vänt och vi hade endast -13 idag så var på träning med ponnyn som alltid på måndagkvällar. Tänkte knappt slippa upp på uppsittningspallen :D, och jävlar vad bra det gick! Jag har nog inte ridit så bra på många år alltså, t.om min tränare sa det var bästa passet hittills (på 3 år. Hon är dessutom stallsägare och har ridit min ponny en del). Så tips, skraffa tidernas träningsvärk innan ridträningen så går det galant! :laugh::up:

Nån som är bra på sömn här?
Jag har ännu en natt med kasst sovande bakom mig (är väl uppe i sjunde eller nåt sånt på raken nu). Jag lyckas ta mej fan inte somna på kvällarna, för jag är jättepigg. Så jag somnar runt kl 1-3, vaknar flera gånger under natten, kravlar mig upp när klockan ringer vid 6-7 och är som en zombie av trötthet. Återfår medvetandegraden långsamt under förmiddagen och framåt 11 har jag blivit pigg i huvudet men slö i kroppen (vilket även det försvinner efter middagstid) och sen upprepas samma sak med misslyckad insomning på kvällen. Fattar liksom inte, borde jag inte vara trött på kvällen redan efter en eller två nätter med värdelös sömn?
Det har inte spelat någon roll om jag tränat eller inte tränat. Har dock inte orkat besöka gymmet efter skolan, för musklerna känns slöa redan i utgångsläget vid den tidpunkten, så jag har kört träning framför Wiiet.

Ingen TV sista stunden innan läggdags, inget mobiltittande i sängen, kallt sovrum, neddragna persienner - inget hjälper. Jag ligger där som ett fån och är klarvaken. Har försökt räkna får, men det slutade med att fåren åkte konståkning i tyllkjolar och gjorde tjusiga piruetter i luften (dvs fantasin skenar iväg).
Det är lugnt i skolan, så ingen nämnvärd stress heller. Och under julledigheten vred jag inte på dygnet (la mig runt 23, somnade utan problem, klev upp runt kl 8 (och inget alarm som väckte).

Hur gör man för att komma tillrätta med det då?! Än så länge mår jag ju inte dåligt av det, förutom att det är tungt att komma ur sängen på morgonen.

Ligger på spikmattan i sängen så gott som varje kväll. :love: Älskar den!! Somnar som ett litet barn och får skön cirkulation på blodet. Sen rullar jag tydligen av och drar ner den på golvet i sömnen. :up: När tankarna far eller jag är för pigg för att sova, men måste sova för att orka jobba, så är den guld.

Annars funkar nästan alltid korsord i sängen med en sänglampa, inte tänd taklampa. Helst egentligen levande ljus, bara man inte riskerar att somna utan att släcka! Men dunkelt ljus har en tröttande effekt när man läser/skriver.

Kombinera kvällste från Friggs med korsord och sen spikmatta för garanterat resultat, funkar för mig! :) :up:

Har ni några belöningar när ni når delmål? Vad har ni för belöningar i så fall?

Jag tycker att det är superpeppande med belöningar! Men har sååå svårt att komma på vad belöningarna ska bestå av... När första stora viktmålet nåddes fick jag boka in en tatueringstid, bokade in tre. Jag är lite för bra på att belöna mig själv ibland tror jag. :angel:

Så jag inväntar ivrigt de andras svar, sen tänker jag sno belöningsidéer hejvilt! :sneaky:

Har ni några belöningar när ni når delmål? Vad har ni för belöningar i så fall? Tror jag behöver ha små delmål och belöningar för att verkligen få det att funka med maten!

Belöningar jag tänkt mig:
Köp en ny bok
Gå på bio
Köp en massage
Köp en ansiktsbehandling

Förslag? Det kan vara supersmå saker!

Köpa riktigt goda praliner, exklusivt te eller liknande lyxkonsumtion. :d Dvs inte moffa godis det första man gör ;) utan verkligen njuta.
Fixa håret riktigt ordentligt och fint.
Fotbehandling med massage, pedikyr.
Köpa någon produkt som är dyrare än jag normalt vill lägga på en sådan produkt, tex smink, hudvård eller kanske träningskläder, skor, elektronik m.m.
Och varför inte belöna sig med träning man gillar men aldrig/sällan unnar sig? Tex att testa något nytt, åka extra långt för en extra vacker eller utmanande promenad/löprunda, boka en träningsresa, boka ett PT pass etc.

Tips från soffliggaren. :D

@Chili Bra idéer! Det blir dock lätt att belöningarna kostar pengar. Några tips på gratis-belöningar?:D Försöker ju spara lite pengar nu med, haha!

Just det, tänkte fråga om tips på delmål med:D Vad har ni för mål/delmål?

Jag behöver äta nyttigare och mindre godis/sött, som det är nu så äter jag typ godis och skit varje dag. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
275
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 280
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 645
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 843
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka