Beach 2017 del II

Intressant att filma @Tassetass, det kanske jag skulle testa! Det enda jag minns att jag fått kritik för i armhävningsväg är mina armbågar, men det hade helt klart varit nyttigt att se sig själv ändå. Även i saker som plankan och mountain climbers där det ju är lätt att hamna lite fel.
 
För att citera Madicken: Idag känner jag livet i mig! :D

Efter att ha varit klubbad av ryggen både fysiskt och mentalt i tre dagar började den kännas mer stabil igår, och idag gör det i princip inte ont alls. Jag är väldigt nöjd med att ha låtit mig själv vila i såhär många dagar (det har inte varit lätt på det mentala planet), men idag känner jag att jag nog är redo för lite träning ändå. Ska snart pipa iväg till gymmet och köra lite ben och lite core - ben för att jag längtar efter att svettas och core för att aktivera ryggen på ett bra sätt. Det blir skoj!

När jag kommer hem ska jag göra soppa och baka muffins med morot, äpple och havre :)
 
Jag har verkligen sett en viktnedgång som det enda möjliga, jag kan verkligen inte acceptera min vikt nu men jag har fått höra idag att det är mycket konstiga tankar som inte stämmer. Min astma är fruktansvärd just nu, jag kan ha svårt att andas sittande och vid ansträngning är det så illa att jag knappt får luft. Jag var på vårdcentralen för två veckor sedan och läkaren sa att jag skulle höra av mig om det inte blev bättre men jag har inte vågat, för att jag är så rädd att han ska säga att jag har problem med andningen för att jag är så tjock och överviktig. Har inte vågat prata om det med någon men tog upp det med min bästa vän idag att jag inte vågar be om hjälp och hon sa att hon förstod att jag var rädd på riktigt men att tanken är så helt fel att det inte går att ens tänka den som utomstående.

Jag har en kontakt med dietist den 18 augusti, egentligen för IBS men det är samma dietist jag hade på äs-enheten. Problemet med maten kommer ju dyka upp då men min kompis tycker det är länge. Samtidigt är det semester och jag känner ingen annan på enheten och har ingen att prata med.

Jag märker ju att tankarna blivit värre, på kort tid. När jag anslöt mig till tråden igen var det inte alls lika jobbigt utan jag ville bara göra hälsosamma val. Men bara på den här tiden har det hänt så mycket inuti mig. Det är läskigt tycker jag :crazy:
 
Jag har verkligen sett en viktnedgång som det enda möjliga, jag kan verkligen inte acceptera min vikt nu men jag har fått höra idag att det är mycket konstiga tankar som inte stämmer. Min astma är fruktansvärd just nu, jag kan ha svårt att andas sittande och vid ansträngning är det så illa att jag knappt får luft. Jag var på vårdcentralen för två veckor sedan och läkaren sa att jag skulle höra av mig om det inte blev bättre men jag har inte vågat, för att jag är så rädd att han ska säga att jag har problem med andningen för att jag är så tjock och överviktig. Har inte vågat prata om det med någon men tog upp det med min bästa vän idag att jag inte vågar be om hjälp och hon sa att hon förstod att jag var rädd på riktigt men att tanken är så helt fel att det inte går att ens tänka den som utomstående.

Jag har en kontakt med dietist den 18 augusti, egentligen för IBS men det är samma dietist jag hade på äs-enheten. Problemet med maten kommer ju dyka upp då men min kompis tycker det är länge. Samtidigt är det semester och jag känner ingen annan på enheten och har ingen att prata med.

Jag märker ju att tankarna blivit värre, på kort tid. När jag anslöt mig till tråden igen var det inte alls lika jobbigt utan jag ville bara göra hälsosamma val. Men bara på den här tiden har det hänt så mycket inuti mig. Det är läskigt tycker jag :crazy:
Ja visst är det obehagligt, men det är också fantastiskt bra att du börjar inse att de tankar du haft på senaste inte är sunda. Och att du har så vettiga vänner omkring dig! Lita på dem och lita på varenda liten varningsklocka du eventuellt hör i ditt eget huvud, för du vet ju innerst inne hur det ska vara. Har du sparat ner/gått tillbaka i tråden och läst vad du skrev precis när du kom tillbaka? För du kanske till och med dagbok? Det kunde kanske vara ett bra sätt att dra sig till minnes hur du kände innan sjukdomen började mopsa sig igen.
 
Vi blev oplanerat barnfria igår så vi tog oss en långpromenad på 2 h och provade lite nya stigar :) Så ingen styrketräning igår som tänkt utan den får bli idag istället. Barnen är borta tills senare i em så vi ska åka och shoppa och luncha nu och sen ta en ridtur ihop när vi ändå har chansen :)
 
Total vila från träning i helgen. Utgång i lördags men det var så himla dålig musik så jag försökte dricka den bättre.. Inte varit så bakis som jag var i söndags på väldigt länge, usch inte värt :wtf:
Men idag tillbaka till livet! Körde ett hemmapass med mina kettlebells i morse, hittade ett pass på Lofsans blogg, efter uppvärmning:

5 varv av
20 kettlebellsvingar
10 burpees

5 varv av
20 alternerande enhandsrodd med kettlebell
10 burpees

5 varv av
20 raka marklyft + bicepcurl
10 burpees

Får erkänna att jag skalade burpeesarna lite på slutet, herregud 150 burpees i ett pass :eek::D Gött pass annars. Övade sen lite på att få till bra kettlebell-frivändningar/cleans (
) Kul :up:

Också kört rehab för skuldror/axel. Tänkte gå på pass imorgon bitti med både ryck och overhead squat så håll tummarna att det känns ok :)
 
Var ute och kutade en kortrunda på ca 4,5 km på kvällskvisten :) såå härligt och tempot börjar arta sig! Genomsnittstempot låg idag på 5 min 13 sekunder per km har jag för mig och bästa kilometrarna avverkade jag på 4 min 38 sekunder respektive 4 min 52 sekunder :bump: såå himla stolt att jag kan springa en km på under fem minuter med tanke på att jag inte ens orkade springa en kilometer i sträck i början på året! :):o Tror att de varierade löppassen senaste veckorna med korta, långa och intervallpass har gjort susen för hastigheten!!! :banana:
 
Tränade axlar, rygg, rumpa och mage förut. Svettigt och tungt! :up:

Ridit en dryg timmen skogen på unghästen också med maken, min andra häst och hunden som sällskap. Hur mysigt som helst :love: Sen ville maken bada unghästen i älven så vi lastade och åkte dit så nu är lilla hästen badad och renare än innan :D

I morgon ska jag gå upp tidigt och rida ett dressyrpass på åkern. Styrketräning på kvällen :) Är inne på sista semesterveckan nu och från och med i morgon måste jag börja vända rätt dygnet igen :angel:
 
Sammanfattar förra veckan med två styrkepass med 15 min löpning efter det ena, en långpromenad på 2h i skogen, några kortare promenader och några ridturer :)

Började denna veckan med träning och ridning igår, träning och ridning idag. Red som sagt ett dressyrpass på 30 min i morse och nu har jag precis avslutat ett cirkelpass utomhus medan ungarna leker i lekstugan :) Körde bland annat 4*10 armhävningar på tå!!! Riktigt nöjd! Jag tar mig inte ända ner men tekniken har blivit mycket bättre och jag känner att jag får ner även rumpan i rörelsen :up:
 
Jag har skrivit lite i vikt-tråden under våren, men känner att det är högläge att byta till denna tråd nu när jag upptäckt hur kroppen har förändrats det här året. Vikten känns plötsligt helt ointressant, vilket känns rimligt. Har kommit till ett läge då vågen nog kommer att skrotas.

För några år sedan kunde jag inte göra en enda armhävning på tå, nu kan jag göra 22 i rad. Att göra en chin har känts oövervinnerligt, det är väl bara grabbar som kan det? Nu kan jag göra 5 i rad. Jag är så himla glad över att jag fastnade för styrketräning för två år sedan :love: Från att vara fåfäng har träningen övergått till att vara min terapi. Jag får en stund med mig själv, tid att känna efter inåt. Jag känner mig stark och kompetent. Innan sommaren blev jag inlåst i ett soprum av en dörr som fastnade, sent i fredagskväll. Jag fick upp den för att jag är stark. Hade jag inte tränat hade jag nog fått spendera natten där. Den känslan gav ett rus genom hela kroppen.

Bjuder på en bild från i morse:

IMG_4808_zpsqqvb4fkd.jpg
 
Härligt med så mycket framsteg i tråden, både @westernsuzie och @FengurLaugar! :banana:

Och välkommen till tråden @Singoalla@ Shit vad du är stark! Det verkar verkligen som att du skulle passa bättre här än i vikttråden tycker jag :) Vad och hur ofta tränar du, vad är din rutin liksom? Du behöver naturligtvis inte svara, men det är kul att få en liten inblick i folks träningsliv tycker jag! :)
 
Jag är ledig på förmiddagarna denna veckan då jag håller i en fokusgrupp på jobbet tisdag-torsdag kväll. Så i morse var jag och tränade bröst & axlar, och jag kände mig riktigt stark faktiskt! Både den mentala och den fysiska styrkan var där, så jag vågade öka på lite vikter i tre olika övningar :up:

Jag har för övrigt kommit fram till att jag måste tänka om lite när det gäller min träning, och bli lite mindre "spretig". Jag är bra på att isolera specifika muskelgrupper under mina pass, men jag känner att jag kanske har lite för många olika övningar i min repertoar :p Jag blir lätt uttråkad och försöker därför ofta köra nya övningar så ofta som möjligt, men jag har insett att det blir ju lite svårt att mäta någon direkt framgång på det viset.

Typ såhär: om jag kör axlar en gång i veckan men faktiskt bara har militärpress som övning var tredje gång (och en massa andra axelövningar de andra gångerna) så blir det svårt att mäta hur pass mycket starkare jag blir i militärpress, eftersom det kan ha gått typ tre veckor sedan jag körde det senast.

Gud vad jag babblar, men ni kanske hänger med ändå? Hur brukar ni göra, har ni någon/några standardövningar som ni kör slaviskt varje vecka oavsett vad ni gör runtom? Jag tänkte nämligen att jag kanske skulle testa det, att alltid ha t.ex. bänkpress, militärpress och pull-ups som övning varje vecka också kan jag spreta bäst jag vill runt det :D Vad tror ni?
 
Jag är ledig på förmiddagarna denna veckan då jag håller i en fokusgrupp på jobbet tisdag-torsdag kväll. Så i morse var jag och tränade bröst & axlar, och jag kände mig riktigt stark faktiskt! Både den mentala och den fysiska styrkan var där, så jag vågade öka på lite vikter i tre olika övningar :up:

Jag har för övrigt kommit fram till att jag måste tänka om lite när det gäller min träning, och bli lite mindre "spretig". Jag är bra på att isolera specifika muskelgrupper under mina pass, men jag känner att jag kanske har lite för många olika övningar i min repertoar :p Jag blir lätt uttråkad och försöker därför ofta köra nya övningar så ofta som möjligt, men jag har insett att det blir ju lite svårt att mäta någon direkt framgång på det viset.

Typ såhär: om jag kör axlar en gång i veckan men faktiskt bara har militärpress som övning var tredje gång (och en massa andra axelövningar de andra gångerna) så blir det svårt att mäta hur pass mycket starkare jag blir i militärpress, eftersom det kan ha gått typ tre veckor sedan jag körde det senast.

Gud vad jag babblar, men ni kanske hänger med ändå? Hur brukar ni göra, har ni någon/några standardövningar som ni kör slaviskt varje vecka oavsett vad ni gör runtom? Jag tänkte nämligen att jag kanske skulle testa det, att alltid ha t.ex. bänkpress, militärpress och pull-ups som övning varje vecka också kan jag spreta bäst jag vill runt det :D Vad tror ni?

Jag försöker ha några övningar som jag mer eller mindre alltid kör och så lägger jag till någon annan ibland för att det är roligt typ :D
 
Och välkommen till tråden @Singoalla@ Shit vad du är stark! Det verkar verkligen som att du skulle passa bättre här än i vikttråden tycker jag :) Vad och hur ofta tränar du, vad är din rutin liksom? Du behöver naturligtvis inte svara, men det är kul att få en liten inblick i folks träningsliv tycker jag! :)

Tack! :) Jag svarar gärna!

Jag gymmar! Efter en svacka med sjukskrivning förra året kom jag igång igen i november, så november till maj tränade jag kanske 2-4 gånger i veckan beroende på ork och tid. Nu under semestern har jag tränat 5-6 dagar i veckan och det är väl också därför formen har peakat lite just nu. Men jag håller det simpelt, antingen tränar jag överkropp eller underkopp på ett pass. Det kan exempelvis se ut såhär:

Ben
30 min cardio, löpband eller crosstrainer
Utfallssteg med vikter
Benpress med ett ben i taget
Squats med kettlebell eller stång
+ nån annan benmaskin av någon variant

Överkropp
30 min cardio, löpband eller crosstrainer
Chins
Dips
"Maghjulet" :D
Situps på pilatesboll
Någon maskin för ryggen, typ latsdrag eller nåt för lägre delen av ryggen

Jag gillar att träna stora delar av kroppen i samma övningar, som ni ser. Gillar inte att sitta med en hantel och träna en biceps. Men nu känner jag att jag måste börja utmana mig själv lite mer och testa nya övningar. Min mamma är PT (lyx) och säger att jag måste börja variera min träning mer om jag vill komma vidare. Dom små musklerna som är svårare att komma åt måste också bli starka, så att de kan ge stöd till de stora muskelgrupperna. Just nu är jag väldigt stark när jag gör "mina" övningar som jag gjort mycket, men svag om jag testar något nytt. Jag är exempelvis stark på smala chins men svag på breda. Stark på smala armhävningar men svag på breda, osv. Så.. dags att börja utmana mig själv lite mer :)
 
Jag har skrivit lite i vikt-tråden under våren, men känner att det är högläge att byta till denna tråd nu när jag upptäckt hur kroppen har förändrats det här året. Vikten känns plötsligt helt ointressant, vilket känns rimligt. Har kommit till ett läge då vågen nog kommer att skrotas.

För några år sedan kunde jag inte göra en enda armhävning på tå, nu kan jag göra 22 i rad. Att göra en chin har känts oövervinnerligt, det är väl bara grabbar som kan det? Nu kan jag göra 5 i rad. Jag är så himla glad över att jag fastnade för styrketräning för två år sedan :love: Från att vara fåfäng har träningen övergått till att vara min terapi. Jag får en stund med mig själv, tid att känna efter inåt. Jag känner mig stark och kompetent. Innan sommaren blev jag inlåst i ett soprum av en dörr som fastnade, sent i fredagskväll. Jag fick upp den för att jag är stark. Hade jag inte tränat hade jag nog fått spendera natten där. Den känslan gav ett rus genom hela kroppen.

Bjuder på en bild från i morse:

IMG_4808_zpsqqvb4fkd.jpg

Woow vilka framsteg du har gjort, härligt! Ska bli kul att följa din träning här i tråden! :):bow:
 
Tack! :) Jag svarar gärna!

Jag gymmar! Efter en svacka med sjukskrivning förra året kom jag igång igen i november, så november till maj tränade jag kanske 2-4 gånger i veckan beroende på ork och tid. Nu under semestern har jag tränat 5-6 dagar i veckan och det är väl också därför formen har peakat lite just nu. Men jag håller det simpelt, antingen tränar jag överkropp eller underkopp på ett pass. Det kan exempelvis se ut såhär:

Ben
30 min cardio, löpband eller crosstrainer
Utfallssteg med vikter
Benpress med ett ben i taget
Squats med kettlebell eller stång
+ nån annan benmaskin av någon variant

Överkropp
30 min cardio, löpband eller crosstrainer
Chins
Dips
"Maghjulet" :D
Situps på pilatesboll
Någon maskin för ryggen, typ latsdrag eller nåt för lägre delen av ryggen

Jag gillar att träna stora delar av kroppen i samma övningar, som ni ser. Gillar inte att sitta med en hantel och träna en biceps. Men nu känner jag att jag måste börja utmana mig själv lite mer och testa nya övningar. Min mamma är PT (lyx) och säger att jag måste börja variera min träning mer om jag vill komma vidare. Dom små musklerna som är svårare att komma åt måste också bli starka, så att de kan ge stöd till de stora muskelgrupperna. Just nu är jag väldigt stark när jag gör "mina" övningar som jag gjort mycket, men svag om jag testar något nytt. Jag är exempelvis stark på smala chins men svag på breda. Stark på smala armhävningar men svag på breda, osv. Så.. dags att börja utmana mig själv lite mer :)
Härligt! Det låter som att vi skulle behöva byta lite du och jag - jag behöver bli mer fokuserad i min träning och utmana mig på det sättet, och du behöver kanske bredda dig lite och utmana dig på det sättet! :)
 
Det här med hormoner... :arghh:

Känslan igår: Energinivån på topp, humöret gott, superbra pass på gymmet med reps-PB både i bänk och militärpress och en sisådär 18 000 steg.

Känslan idag: Våt disktrasa, typ. Sov asdåligt inatt. Blir lite kallsvettig bara av att stå upp. Huvudvärk. Magen i olag. Mens är verkligen så jävla roligt. :meh:
 
Det här med hormoner... :arghh:

Känslan igår: Energinivån på topp, humöret gott, superbra pass på gymmet med reps-PB både i bänk och militärpress och en sisådär 18 000 steg.

Känslan idag: Våt disktrasa, typ. Sov asdåligt inatt. Blir lite kallsvettig bara av att stå upp. Huvudvärk. Magen i olag. Mens är verkligen så jävla roligt. :meh:

I hear you. :grin: Mensen är här också, extremt ovälkommet och olämpligt i tiden, dessutom. Hade liksom räckt om fanskapet hade väntat ett dygn, men nej då. :yuck:
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
67 010
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 524
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 900
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
103 754
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp