beagle? - jakthund

Vad glad jag blir att höra det!
Jag är uppväxt i norrland med älg och fågelhundar (spetsar) och har mest haft samma upplevelse som @_Taggis_ , det störde mig mycket som ung.

Det kanske är en lokal grej? :angel: :p

Här i södern där jag bor nu, jobbar jag med många jaktgubbar. Gemensamt för dem är faktiskt att de tränar sina hundar MKT och inte bara i jaktsäsong, när jag tänker efter.
 
Det kanske är en lokal grej? :angel: :p

Här i södern där jag bor nu, jobbar jag med många jaktgubbar. Gemensamt för dem är faktiskt att de tränar sina hundar MKT och inte bara i jaktsäsong, när jag tänker efter.

Kanske, men också en rasbunden grej kan jag tänka mig? En självgående spets typ finne, gråhund eller jämte funkar kanske hyfsat på bara basmotion sas medan en spaniel, retriever eller något annat de använder där söderut kräver mer kontaktarbete?
Jag kan mycket lite om jakt per se, jag bara går på känn. 😅

De som hade drever, tax eller annan hund därhemma spenderade betydligt mer tid i hus och hem och ute med hunden än spetsägarna. Det upplevde jag i alla fall om jag generaliserar.
 
Kanske, men också en rasbunden grej kan jag tänka mig? En självgående spets typ finne, gråhund eller jämte funkar kanske hyfsat på bara basmotion sas medan en spaniel, retriever eller något annat de använder där söderut kräver mer kontaktarbete?
Jag kan mycket lite om jakt per se, jag bara går på känn. 😅

De som hade drever, tax eller annan hund därhemma spenderade betydligt mer tid i hus och hem och ute med hunden än spetsägarna. Det upplevde jag i alla fall om jag generaliserar.

Det är jaktspetsar hos mina kollegor också, så det är direkt jämförbart rasmässigt. Men som sagt, det glädjer mig om det är en icketräningskultur som är på utdöende...
 
Det är mycket roligare att jaga med en hund som är vältränad, lydig och tycker om att arbeta ihop med föraren. Det minskar även risken för skador. Jag tror att många hundförare har insett fördelarna med att träna och aktivera sina hundar. Det blir trevligare när hunden kan vara med i möblerade rum. ;)
 
@amhy
Vi har nu beagle nummer tre i hushållet. De är snälla och vänliga (vänliga i övermått), aktiveras de inte ordentligt så är de otroligt uppfinningsrika.

Nr 1 fick jaga ett par dagar/v hela säsongen och funkade bra. Kunde aldrig vara lös när det inte var jakt.

Nr 2 (han på profilbilden) fick oss att uppgradera hundgården med nät under gruset och nättak över. Han drev ALLT! Hans mor och bror ställde även björn. Vår hade aldrig chansen men risken var överhängande att han blivit för närgången på björnen. Han krävde cykling/alternativ springmotion 6 dagar/v plus att få gå spår flera gånger/v för att han inte skulle fara runt som ett popcorn inne. Kunde aldrig vara lös när det inte var jakt.

När han hade tråkigt inne så tenderade han till att förstöra saker/ bryta sig in i låsta skåp. Han var överjävlig på att öppna dörrar så vi fick alltid vara extremt noga med att ytterdörren alltid var låst. Åt ALLT han kom över.

Nr 3 är nu 9 mån och är något mindre energisk än sin föregångare (tack och lov), hon är som de flesta beaglar född med selektiv hörsel. Har haft egna påhitt för sig inne när hon varit ensam (typ gnagt på golvlister), men det verkar ha gått över nu. Kunde gå lös ute fram tills hon var 6 mån.

Visa bifogad fil 44422
Oj ojoj, det låter som en rejält krävande ras 😬😬😬
 
Ang jaktavlade beaglar så är de nog rätt många i Sverige
Finns många kennlar som avlar för jakt.
Gå med i beagle Sverige på fb
 
Word.

Vill inte kapa tråden alltför mkt men ämnet hör ju hit så lite friheter tar jag mig ;) Ibland undrar jag hur mkt gemene jakthundsägare egentligen tänkt igenom ovanstående faktum?
I släkten/familjen har vi företrädesvis haft älghundar av olika sorter, mestadels gråhund. Även i bekantskapskretsen. Jag skulle säga att jag träffat få jägare med ett genuint hundintresse, bortsett från den relativt korta jaktsäsongen. Har själv jagat min far med blåslampa för att få honom att fatta att hunden kräver jobb året runt, inte bara 1 månad före jakten startar vilket han då gör motvilligt men för att han fattar att hunden behöver kondis. Polletten trillade dock ner till slut, men mkt tackvare min mors engagemang (hon har noll intresse för jakt själv så hundarna har varit farsans).
En annan iakttagelse är att behovet av motion är hyfsat tillgodosett. De får springa vid cykel, promenader samt skidåkning beroende på säsong. Men den mentala stimulansen verkar det finnas noll intresse för, eller ens förståelse för. Tex att lägga spår, söka saker, träna nåt med huvudet öht, verkar vara en blank spot i många av jakthundägarnas värld. Undantag finns givetvis och måste nämnas för att inte nån ska bli kränkt, men jag talar nu utifrån min egen erfarenhet. Det kanske varierar också beroende på vilken typ av jakthund det handlar om. Jag vet ej, men jag undrar om detta är undantagsfall eller om detta är ett utbrett mönster? Stirrar folk sig blinda på jakten och glömmer att detta är en i högsta grad arbetande hundtyp?

Generellt tycker jag att många jakthundsraser kräver ganska lite mental stimulans om de får sitt fysiska behov ordentligt tillgodosett. Däremot så klart inte sagt att de tycker om det och mår bra av att få det!
Mina wachtelhundar har varken behovet eller uthålligheten för någon större dos mental utmaning, medan min labrador kräver det dagligen. De är liksom ganska nöjda med relativt lite, så länge de får ordentligt med motion.
 
Generellt tycker jag att många jakthundsraser kräver ganska lite mental stimulans om de får sitt fysiska behov ordentligt tillgodosett. Däremot så klart inte sagt att de tycker om det och mår bra av att få det!
Mina wachtelhundar har varken behovet eller uthålligheten för någon större dos mental utmaning, medan min labrador kräver det dagligen. De är liksom ganska nöjda med relativt lite, så länge de får ordentligt med motion.

Relativt lite om man jämför med en brukshund alltså :p de brukar lugna sig betydligt när de kommer upp i typ treårsåldern, men innan dess kan de så klart vara intensiva och kräva en del arbete.
 
Vi har en beagle på ganska precis ett år. Det är en fantastisk jakthund och sällskapshund. Vi tog en valp utan rena jaktlinjer men vi hade tur och det funkade superbra! Fem rådjur och fem har skjutits för henne nu denna första säsongen.

Hemma är hon väldigt duktig och är själv 4-5 timmar varje dag. Hon har en hage i anslutning till huset. Nu har och läggs det ju ner mycket tid på träning dels jaktträning men också vardagsdressyr.

Jag har aldrig haft problem att få jaky med vår beagle snarare tvärtom så får jag samtal väldigt ofta dels till eftersök och riktiga drevjakter. Nu har jag också förvisso egen jaktmark så jag jagade själv 2-3 dagar i veckan. (Jaktträning utan bössa oftast) sen 1-2 dagar på helgen med bössa och riktiga jaktdagar.
 

Bifogade filer

  • 20200129_133940.jpg
    20200129_133940.jpg
    522,5 KB · Visningar: 38

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 469
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej på er alla, vet att det finns miljontals trådar om detta ämne men kände att jag ville göra en egen ändå! :) Det är så att jag...
Svar
11
· Visningar
1 991
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 167
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 906
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp