Bearded collie

C

Clintan

Någon som har erfarenhet av Bearded Collie? Kan ni berätta lite för- och nackdelar om rasen.
 
Otroligt snälla och trevliga hundar, med otroligt underbart humör och huvud.
Tyvärr kan de fälla ganska mycket och pälsen kan kräva en hel del vård&omsorg.

Men jag är :love: i rasen!!! :D
 
Kräver de att få valla lika som bordern eller "nöjer" de sig med annan stimulation??
De är för underbart söta!! :love:
 
Tror att ingen, generellt, skulle må dåligt av att få valla. Alla beardisar behöver ju få aktivera hjärnan, men kanske inte just vallning. Det kan ju kanske räcka med "bara" agility. Men, eftersom de är rasmässigt mycket bra på vallning, skulle jag i a f ha, om inte just vallning, så just liknande övningar som träning. Sök kan ju funka bra!
(Min blandrastik [beardedCollie-AutraliskKelpie] älskade att söka och leta! Hon vallade också alla sina kompisar när de lekte i gäng och familjen mycket!)

Hur som helst, så mår ju en Beardis bäst av att få vara aktiv, på nåt sätt! Behöver aktivera hjärnan!

Ja, de är enormt söta!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 071
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
773
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 768
Hundträning Det är dags att skaffa en GPS tracker till vår Border Collie Roy som ska börja vistas ute i naturen lite mer seriöst sökande bl.a...
Svar
5
· Visningar
581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp