bebiskläder?

Sporthorse

Trådstartare
Tänker eventuellt köpa några plagg till den kommande bebisen så bebis har något att åka hem med från BB.
Vad ska man köpa? Beräknad i augusti så lär inte vara allt för kallt, men man vet ju aldrig.
MEN hur ska man veta vad bebisen har för storlek innan man träffat den? Alla nyfödda har väl inte samma storlek? Eller? Vilken storlek är vanligast? :o

PS: Vill gärna ha tips på bra webshoppar inom sverige då jag inte har en susning.
 
Vi köpte ett par 2-3 st bodys, leggings och pyjamasar i strl 50, och desto mer i strl 56.
Nora kom ut och drunknade i strl 50 :laugh:
Nu var det ju så hiskeligt varmt när hon föddes i somras att hon mest bara hade blöja.
En kompis till mig fick barn nu för 8 veckor sedan hon fick ha 56 direkt och nu strl 62.
Min syrra fick barn för 5 veckor sedan och hon har fortfarande strl 50.

Mitt tips är att köpa på sig några plagg i både strl 50 och 56 :)
 
Jag hade kläder i storlek 50/56, de var lite stora men inte så att han drunknade :)
Ett par bodys, dregglisar och kanske en pyjamas? Vi blev kvar ett par dagar på BB så använde deras kläder en del och sköljde av våra egna :o
 
Vi köpte ett par 2-3 st bodys, leggings och pyjamasar i strl 50, och desto mer i strl 56.
Nora kom ut och drunknade i strl 50 :laugh:
Nu var det ju så hiskeligt varmt när hon föddes i somras att hon mest bara hade blöja.
Blöjor hade jag helt glömt, ska man ta med det till bb, vilken storlek och hur många går åt per dag ca?
 
Vi köpte ett par 2-3 st bodys, leggings och pyjamasar i strl 50, och desto mer i strl 56.
Nora kom ut och drunknade i strl 50 :laugh:
Nu var det ju så hiskeligt varmt när hon föddes i somras att hon mest bara hade blöja.
En kompis till mig fick barn nu för 8 veckor sedan hon fick ha 56 direkt och nu strl 62.
Min syrra fick barn för 5 veckor sedan och hon har fortfarande strl 50.
Oj, vad många olika storlekar. Kan man måtta magen på något vis så man vet ungefär? :o :rofl:
 
Blöjor hade jag helt glömt, ska man ta med det till bb, vilken storlek och hur många går åt per dag ca?

Vi fick en liten påse på BB med lite smått och gott i bla ett paket Pampers blöjor. Det visste vi dock inte innan att man skulle få så vi hade med oss ett paket med, Libero touch 1.
Minns inte hur förbrukningen såg ut på blöjor, men blev ju ett antal om dagen ;)
 
Omlottbodys tyckte jag var toppen för då slapp man dra den över huvudet, något inte min bebis gillade. Och byxor med fötter :) min bebis vägde nästan 4,5 kg när han kom ut så strl 50 behövde vi bara något enstaka plagg i. Strl 56 kunde han ha desto längre :)
 
Omlottbodys tyckte jag var toppen för då slapp man dra den över huvudet, något inte min bebis gillade. Och byxor med fötter :) min bebis vägde nästan 4,5 kg när han kom ut så strl 50 behövde vi bara något enstaka plagg i. Strl 56 kunde han ha desto längre :)
Stor bebis. Min bebis ligger på -12 i tillväxtkurvan enligt TUL, så om den följer sin kurva så kanske 56 borde räcka, eller ska man chansa och köpa 2 olika storlekar?
 
Tycker förresten Polarn o pyret har väldigt bra bebiskläder samt Lindex och Kappahl. H&Ms bebiskläder är jättesmå i storlekarna, vilket kan va bra att ha med i beräkningen.
 
Är nyfödda bebisar i regel varma eller frusna av sig? Tänker i val av tyg/material.

De är dåliga på att reglera kroppsvärmen. Bomull brukar vara bra, och de flesta barnkläder är nog i bomull (eller bomullsblandningar). Jag hade filt med till BB, men inga tjocktröjor fastän det var sen höst. Lättare att bara ta av och på filten :)


Edit: Sitter för övrigt och är helt till mig över tråden för det här är så roligt, det trodde jag verkligen inte att jag någonsin skulle bli innan jag själv fick barn :rofl:
 
Skriver under på omlottbodys!
Gällande blöjor så skulle vi ha tagit med egna, då de som fanns på BB var för små. Där fanns bara ettor, och min senaste unge behövde tvåor när han föddes (och kläder i 62... fick inte chansen att använda 50 på nån av mina)

De är ju vana vid att ha det varmt och skönt inne i magen, men jag brukar klä dem i det som känns vettigt, och sen ha med mig ett par olika filtar för eventuella väderomslag eller så.
 
Är nyfödda bebisar i regel varma eller frusna av sig? Tänker i val av tyg/material.

Min bebis var väldigt varm och det är han än idag, två år senare. Jag skulle inte välja syntetmaterial i första taget utan bomull. Jag håller med ovanstående om omlottbodys men håller inte med om byxor med fötter, det verkar vara en smaksak, men passade inte alls vår grabb! Jag gillar babykläderna som finns på ica maxi, de är eco, mjuka och har bra pris. Ibland kan även Lidl få in bebiskläder i väldigt mjukt material. Glöm inte att tvätta kläderna innan användning, helst oparfymerat och utan sköljmedel, små barn kan ha känslig hy :)
Jag hade bara några plagg i 50, resten i 56. Men bebis hade 50 i 5 veckor ca, så fick åka och köpa mer kläder. Skulle dock göra likadant vid ev tvåa, några plagg i 50, resten i 56!
 
Vilka bra tips och råd! Tackar så mycket :love:
Omlottbody i bomull blir det, det såg så smidigt ut!
Tror jag gör som Fille skriver och köper någon i 50 och några i 56. Sen får man köpa mer när man är hemma med bebisen. Antar att dom växer ur allt rätt fort. 😆
Skulle vara kul med några kläder med hästmotiv, tips?
 
Tänker eventuellt köpa några plagg till den kommande bebisen så bebis har något att åka hem med från BB.
Vad ska man köpa? Beräknad i augusti så lär inte vara allt för kallt, men man vet ju aldrig.
MEN hur ska man veta vad bebisen har för storlek innan man träffat den? Alla nyfödda har väl inte samma storlek? Eller? Vilken storlek är vanligast? :o

PS: Vill gärna ha tips på bra webshoppar inom sverige då jag inte har en susning.

Jag gillade pyjamasar med fot och dragkedja, så himla smidigt när de är små, var ju jätte besvärligt att mecka med bodys, byxor och strumpor så hon fick ha pyjamaser dygnet runt tills hon började röra på sig :p
Sen mössa, köp någon mjuk smidig liten mössa, hjälmmössa är perfekt.

Vi hade köpt storlek 50 och 56 och tog med 50 till BB då hon skulle vara liten trots att hon föddes på bf(gjorde tillväxtultraljud, vägde 2500g när hon föddes) men hon drunknade i de så vi skickade svärföräldrarna att köpa storlek 44. Men de flesta tror jag passar i storlek 50.
Vi fick också använda prematurblöjor första månaden. Men blöjor i storlek prematur och 1or fanns att köpa på apoteket på sjukhuset förutom det paket vi fick på BB .
 
Tänker eventuellt köpa några plagg till den kommande bebisen så bebis har något att åka hem med från BB.
Vad ska man köpa? Beräknad i augusti så lär inte vara allt för kallt, men man vet ju aldrig.
MEN hur ska man veta vad bebisen har för storlek innan man träffat den? Alla nyfödda har väl inte samma storlek? Eller? Vilken storlek är vanligast? :o

PS: Vill gärna ha tips på bra webshoppar inom sverige då jag inte har en susning.


En bäbis är ju i snitt mellan 48-54cm lång och storlekarna börjar ju på desamma dvs 50-52, 52-56 osv!
(Finns också prematur från stl 42-44 typ 💗)

Jag har inte köpt så mycket ännu men kommer ha redo ett par set ifrån 50-56 :)

Jag var 48cm lång och min sambo 53.

Är barnet långsmalt (dvs över 50cm och under 4kg) fyller det ju generellt sett ut sämre och kan ha mindre kläder trots längd så att säga :)
 
Märken som jag älskar är framförallt Newbie & Livly! Ljuvligaste plaggen, framförallt till flickor! 🌸

Annars kommer det smyga sig in lite Baby Burberry, Ralph Lauren osv också, kan inte låta bli! 😁
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
825
Senast: Zacci
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Cattis_E
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 778
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 043
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp